Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

do mar 18, 2010 13:10

Hoe kan ik de klepgeleiders uit de kop verwijderen? Naar binnen eruit tikken of naar buiten? En kan het uberhaupt met tikken? Ze hoeven niet heel te blijven, er gaan nieuwe in. Die láát ik erin zetten, maar wil de oude er nu alvast uit hebben om de boel een beetje te verruimen.

Dank
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

do mar 18, 2010 13:42

Als de kleppen nog ingefreesd moeten worden of de klepzetels er nog uit moeten zou ik ze laten zitten, want dan heb je ze nog nodig voor deze bewerkingen.

Zo niet dan ;
Geleiders gaan altijd van binnenuit naar buiten.Kijk je uit met het beschadigen van de verbrandingsruimte,
de geleider wil er nog wel eens uitschieten en dan mep je met de hamer een deuk in de kop.

:wink:

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

do mar 18, 2010 14:03

OK bedankt zo had ik het al (voorzichtig) geprobeerd maar zat geen beweging in. Maar moet dus gewoon gaan, verwarmen ofzo hoeft niet?

Klepzetels zijn nog goed, laat ik zitten en kleppen zijn ook nog goed dus worden niet vernieuwd. Wilde ze wel insllijpen maar dat kan ik dus beter nu alvast doen? Hoe zie je of dat uberhaupt nodig is en wanneer zijn ze genoeg ingeslepen?
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

do mar 18, 2010 16:59

Je mag/moet er best hard op meppen, maar zorg wel dat je het juiste gereedschapje (stempel) gebruikt. Die kan je vast ergens lenen, ik heb er 1 voor TS klepgeleiders.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1194
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

do mar 18, 2010 17:36

Als je een mooi rond aftekening en gelijke tekening hebt op de zittingen en het afdichtvlak van de klep.
http://www.xtrack.nl/product/permatex-8 ... tube-22ml/
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

do mar 18, 2010 18:19

OK bedankt zo had ik het al (voorzichtig) geprobeerd maar zat geen beweging in. Maar moet dus gewoon gaan, verwarmen ofzo hoeft niet?

Klepzetels zijn nog goed, laat ik zitten en kleppen zijn ook nog goed dus worden niet vernieuwd. Wilde ze wel insllijpen maar dat kan ik dus beter nu alvast doen? Hoe zie je of dat uberhaupt nodig is en wanneer zijn ze genoeg ingeslepen?

Meppen met een vuistje en een pen oid,verwarmen juist niet,want dan zet het brons uit en dan krijg je ze er helemaal niet uit.
Kleppen inslijpen met de oude geleiders.Wanneer je mooie grijze rand op de zitting en op de klep ziet dan ben je klaar.
Wel met 2 verschillende pasta's werken ( geen spaghetti dus). :wink:

pino

RE: Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

za mar 20, 2010 00:47

Hoi allemaal ik ben nieuw hier op het alfa forum,en ik zat dit berichtje te lezen en wil graag mijn mening delen met jullie.

Als het gewoon rechte geleiders zijn,(dus zonder rand)kan je ze het beste van boven naar binnen slaan .
De reden hiervoor is dat er geen vervuiling(kool deeltjes e.d )tussen de geleider en de kop door kan schuren,waardoor ze kunnen vreten.Dus komen er krassen in het oppervlak en kunnen ze gaan lekken.
Probeer daarom ook je geleiders er heel uit te krijgen.Doe het netjes ,dat voorkomt latere problemen!
Ik zelf doe de kop altijd wel warm stoken met een brander.Als je er op spuugt en het gaat borrelen is hij heet genoeg.
Spuit er veel WD40 op.Zorg dat je een doorslag hebt die precies past(dus dezelfde maat als je klep steel)en sla zo recht mogelijk.
Ik doe de klep zetels altijd frezen en de kleppen slijpen als er nieuwe geleiders in gaan.
Grote kans dat je ze niet dicht krijgt als je ze met de oude geleiders schuurt en dan nieuwe geleiders zet.
Ook moet je van te voren de hoogte op meten van je oude geleiders zodat je de nieuwe op exact dezelfde hoogte krijgt.
Voor het in zetten van de nieuwe geleiders eerst de dikte opmeten !

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

ma mar 22, 2010 14:06

Het lijkt mij ook beter de klep in te slijpen met de nieuwe geleiders.
De oude geleider heeft mischien wat speling op de klepsteel, en de nieuwe gelider komt mischien een fractie anders te zitten...
Wel opletten dat er geen slijppasta tussen geleider en klepsteel komt!
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Hoe klepgeleiders te verwijderen uit Nord kop?

ma mar 22, 2010 19:53

Kijk hier eens even :wink:

http://www.reparaturvideo.de/

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”