alfa 33 indy

snelheidsmeter op hol

za jan 08, 2005 16:05

het betreft een alfa 33 / indy van 1993.
Telkens als ik de contactsleutel nog maar omdraai, gaat de snelheidsmeter naar maximum, en draait de km-teller onophoudelijk en telt per sec. honderd meter bij wat overeenkomt met 240 km/uur. Ik ben, om den brode, wel wat thuis in electro en meet- en regeltechniek, maar autoelectronica lijkt me toch vrij apart. mogelijk zit er een sluiting in het dashboard zelf, en dan enkel vervangen mij een oplossing daar één en ander zo geconstrueerd is dat dit niet geopend kan worden. Waarschijnlijk om geknoei met de km-teller tegen te gaan. Kent iemand dit probleem of heeft iemand een aanwijzing waar te zoeken? Ik neem aan dat de teller werkt via een variabele ingangsspanning, en dat door sluiting nu een volledige 12v wordt ingestuurd. Waar kan die vandaan komen, en indien exterieur het meetblok, waar kan ik best beginnen zoeken? Waar beviondt zich het feitelijke meetelement? Zoals gezegt, In electro ben ik wel wat thuis, maar autotechniek is mij totaal vreemd.

Andretti Molletti

RE: snelheidsmeter op hol

za jan 08, 2005 16:08

Volgens mij zit er op de bak een impuls gever. Of dit een inductieve of hallgever is weet ik niet, maar ik gok een inductieve. Blijkbaar pikt deze draad storing op?
Probeer je snelheidssensor eerst eens los te gooien en desnoods de draden door te verbinden om storing van buitenaf uit te sluiten. Het is trouwens wel een bekende alfa kwaal en lijkt weer op een slechte massa op je instrumentenpaneel...

Gebruikersavatar
SybeS
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:22
Locatie: Sneek

RE: snelheidsmeter op hol

za jan 08, 2005 16:23

Heb ik ook gehad met mijn 33. Als je geluk hebt doet hij dit een paar keer totdat er iets doorbrand. Een weerstand oid brandt dan door. Dit kan ook gewoon onder het rijden gebeuren. Dan kun je opzoek gaan naar een nieuwe cockpit. Maar misschien is het wel zoals A.M. het uitlegt. Succes ermee.

Sijbe

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: snelheidsmeter op hol

za jan 08, 2005 17:52

Stekker van de impulsgever zit rechts naast je accu!
trek 'm los en kijken wat ie doet........ :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: snelheidsmeter op hol

za jan 08, 2005 17:57

mocht je 'm afkoppelen: een grijskleurige kabel die naar je versnellingsbak loopt, 3 polige stekker. (of 2 polig ? verdorie nou twijfel ik zelf al ? nee, 3 !!!)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: snelheidsmeter op hol

za jan 08, 2005 18:26

is 3

en de stekker opzich wil ook wel eens een probleem met de draden geven, heb ik al een keer gehad vrogger.


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: snelheidsmeter op hol

za jan 08, 2005 23:13

De teller lijkt kapot.
De bak geeft inderdaad pulsen maar die worden in de teller (snelheidsmeter) omgezet naar een toerental van een elektromotortje.
De naald wordt via een soort meeneemschijf aangedreven, de afstand in dat mechanisme wordt door vulplaatjes bepaald. Kennelijk komt het deel van de naald tegen het schijfje van te motortje aan waardoor de naald mee gaat draaien. Beetje moeilijk uit te leggen...
Nieuwe teller (wel uitkijken dat je hetzelfde type hebt, per bak (eindoverbrenging) is de teller verschillend. Er staat achterop het dashboard 1 Giro=.... en dat moet hetzelfde zijn).
Opsturen naar Info Instruments, Breda (zie www.info-instruments.nl) is ook een optie.

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Re: RE: snelheidsmeter op hol

za jan 08, 2005 23:26

De teller lijkt kapot.
De bak geeft inderdaad pulsen maar die worden in de teller (snelheidsmeter) omgezet naar een toerental van een elektromotortje.
De naald wordt via een soort meeneemschijf aangedreven, de afstand in dat mechanisme wordt door vulplaatjes bepaald. Kennelijk komt het deel van de naald tegen het schijfje van te motortje aan waardoor de naald mee gaat draaien. Beetje moeilijk uit te leggen...
Nieuwe teller (wel uitkijken dat je hetzelfde type hebt, per bak (eindoverbrenging) is de teller verschillend. Er staat achterop het dashboard 1 Giro=.... en dat moet hetzelfde zijn).
Opsturen naar Info Instruments, Breda (zie www.info-instruments.nl) is ook een optie.

Arjan
Site werkt niet, bij mij. :cry:
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: snelheidsmeter op hol

zo jan 09, 2005 15:00

http://www.info-instruments.nl/

arjan is niet zo handig met haakjes neer zetten! dus deze doet het wel, kwestie van haakje uit adres halen.
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: snelheidsmeter op hol

zo jan 09, 2005 19:21

ggggggg inderdaad.... :oops:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”