Pagina 1 van 1
Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 12:26
door Sergio
Ik heb een losse remkrachtverdeler van een Alfa 33 ligggen maar vraag mij af hoe zo'n verdeler eigenlijk werkt. Mijn logica zegt dat de twee 'knopjes' die uitsteken (zie foto) ingedrukt moeten worden door het plaatje (dat niet te zien is omdat het binnen het afdichtrubber zit) dat om het asje zit (2e foto).
Klopt het dat bij belasting op de achteras deze knopjes ingedrukt worden en daardoor juist meer remdruk naar de achterkant door laten gaan?
Wat is de kracht waarmee je die knopjes in moet kunnen drukken? (deze knopjes krijg ik niet ingedrukt.....)

RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 16:56
door Alessandro
Je beschrijving klopt heel aardig..... echter zijn de "knopjes" in rust al helemaal ingedrukt. Je kunt ze dus alleen maar uittrekken (theoretisch dan, want zie maar eens grip te hebben)
Hoe meer belading, hoe groter de tegendruk door de veer/ achteras op de pennen, hoe minder (makkelijk) ze naar buiten kunnen worden gedrukt, door de remvloeistof, dus hoe meer remvloeistf er naar de remcilinders gepompt kan worden (bij dezelfde pedaalslag), dus hoe meer remdruk op de achterwielen.
Gewoon die imbusjes lossen en je ziet hoe het werkt.

RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 17:17
door Sergio
OK, duidelijk. Die pinnen zitten bij mij muurvast dus de remkrachtverdeler kan ik als overleden beschouwen? Of kan je ze gangbaar krijgen?
RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 17:21
door Alessandro
easy! imbussen los, stiften eruit tikken, stiften poetsen met staalwol, schachten opschonen met passende boor. (wel met de hand!!) alles monteren met remmenvet en klaar is kees.

Re: RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 17:21
door Sergio
easy! imbussen los, stiften eruit tikken, stiften poetsen met staalwol, schachten opschonen met passende boor. (wel met de hand!!) alles monteren met remmenvet en klaar is kees.

OK, dat is best een leuk klusje, ga ik eens proberen! Thx.
RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 20:39
door WhizzMan
Je moet wel een hele knappe boor hebben wil je die schachten niet beschadigen. De stiften zouden op druk naar buiten moeten komen, als ze dat niet meer doen zitten ze inderdaad vastgerot.
RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 22:17
door Sergio
Welke kant op moet ik de siftjes eruit tikken? Naar de kant toe waar ze nu al uitsteken, neem ik aan?
Re: RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 22:28
door Alessandro
Welke kant op moet ik de siftjes eruit tikken? Naar de kant toe waar ze nu al uitsteken, neem ik aan?
nope precies de andere kant op.
En ze kunnen nu wel vastzitten, maar komen zo los hoor.
Ik zal eens een fotootje opzoeken hier....
RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: wo dec 30, 2009 22:37
door sprint88
Loskomen doen ze over het algemeen wel is mijn ervaring nachtje WD40 doet soms ook wonderen en anders Brunox roestlosser werkt ook perfekt
grt rogeralfa

Re: RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: ma jan 04, 2010 00:01
door Andretti Molletti
schachten opschonen met passende boor. (wel met de hand!!)

RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: ma jan 04, 2010 19:30
door Alessandro
RE: Hoe werkt een remkrachtverdeler? (Alfa 33)
Geplaatst: di jan 05, 2010 08:20
door Sergio
Ha Sander, je bent mij net voor!
Ik heb zondag plaatjes geschoten van het demonteren van de remkrachtverdeler. Alls is gelukt op één ding na, ik was te enthousiast met het schoonmaken van de pin onder de rubber rand. Dat rubber wilde ik van de pin halen maar dat kon niet, dus het rubber scheurde..... Nu zit ik dus met een incomplete remkrachtverdeler.... Balen maar het is niet anders. Wel is alles weer gangbaar.
Het plaatje van de veer laat zien wat voor ellendige troep er allemaal in gekomen was, de zwarte smurrie is zwaar vervuilde remolie en zelfs brokkelig.
Bedankt voor de tips, dit was best een leuk klusje.