Pagina 1 van 4

Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 18:43
door brolli21
SInds vandaag ben ik bezig met een cursus APK-2 om keurmeester te worden,en heb daar een leuke ontdekking gedaan.
Daardoor is er bij mij een idee tot een projectje ontstaan,maar daarvoor heb ik wat info nodig.

Waarvoor gebruikt een 75 de ECU,alleen injectie en nokkenasverstelling?
Of gaat de ontsteking ook via de ECU(ondanks de verdeler+rotor)

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 18:46
door yuri 75 V6
De 75IE is een Motronic, dan zou je het antwoord moeten weten ;)

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 18:50
door brolli21
Ok,vraag opnieuw stellen,is de auto te ontdoen van de injectietroep???

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 18:52
door yuri 75 V6
Stel de vraag nog concreter en vertel wat je wilt doen en welke 'troep' je er af wilt halen ;). De Motronic regelt zowel de injectie als de ontstekeing middels kenvelden.

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 18:53
door brolli21
Ehm,simpel gezien,injectie eraf,carbs erop...

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 18:54
door yuri 75 V6
Alles kan, maar dan ben je sneller klaar door een carbs-blok in te bouwen.

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 18:56
door brolli21
Is de verdeler+rotor niet over te bouwen uit een carbs blok??

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 19:02
door yuri 75 V6
Nogmaals de vraag: waarom zou je? En wat doe je met de nokkenasversteller? Zoek maar eens naar topic met een TS 8V op carbs, dat komt grofweg op hetzelfde neer.

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 20:36
door brolli21
Nokkenasversteller komt gewoon te vervallen,want met carbs blijf ik niet met standaard nokken rijden :lol:

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 20:40
door _Pieter_
Waarom de klok terug draaien? Carbs zijn niet voor niets verbannen tot het museum.
Je hebt Motronic nu, wat al programmeerbaar is. Makkelijker voor de doe-het-zelver is er KDFI / megasquirt.

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 21:16
door brolli21
Maar leuker voor de doe het zelfver zijn motorfietscarburateurs :lol:
En carbs klinken gewoon lekker,er zijn ook mensen die een 16v boxer van carbs voorzien,dus waarom een 4c nord niet terugbouwen,nu de huidige APK regels hetmogelijk maken voor een auto met een U9,K6 of E2 codering op het kenteken 8)

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 21:53
door _Pieter_
Ik zou motorfiets throttle bodies gebruiken in dat geval, best of both worlds.
Als je ze slecht afstelt, kan je ze als carbs laten klinken :D

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 22:08
door brolli21
Hahaha,en toch wil ik carbs,die kan ik lekker een beetje rijk zetten,dan ploft ie zo fijn uit de uiltaat :twisted:

Ik ken een jongen die motorfietscarbs op een bmw blokje gebouwd heeft,en dat rijd en klinkt "leuk",en dat wil ik ook wel op mn 75 :lol:
De grootste vraag bijft de ontsteking,kan die van een carbsblok gewoon overgebouwd worden?
Het lijkt me dat met een werkende rotor/verdeler ontsteking(met vacuum vervroeging) en een setje carbs,de boel gewoon zou moeten kunnen starten en lopen.
De orginele zooi met ECU is toch puur voor de motorloop,alle instrumenten etc. werken toch in princiepe toch ook gewoon zonder?

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 22:29
door siegerdehaan89
1800tje uit een 75 lijkt mij identiek aan de 1750 uit de berlina/bertone 105 serie, kortom, 1750 carbs scoren, een ouwe ontsteking erin en gaan met dat ding!

Owja, 1750/1800 is gewoon zelfde aantal CC's maar andere aanduiding :D

RE: Ontsteking etc 75 injectie

Geplaatst: do nov 12, 2009 22:39
door Furrikain
Alles Motronic-gerelateerd uitbouwen, 4 motorfietscarbs op de kop tikken, eventueel wat draaiwerk om ze fatsoenlijk op de inlaat te installeren, geklooi om de gaskabel echt goed te krijgen, luchtfilter of airbox verzinnen. Dat klinkt als veel geld, tijd, trial & error om te eindigen met... een 75 1.8 carbs. Dan nog een setje snelle nokken en ook het toegenomen verbruik niet vergeten aangezien het een dagelijkse auto is.

Ik zou je bijna aanraden een belastingvrije Alfetta of Giulietta aan te schaffen naast je dagelijkse 75, hoeft ook niet veel te kosten.

Oh wacht, had je laatst niet zo'n ding verkocht? :mrgreen: