theutiman
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 16:39

Ombouw motor 75 1.8IE

za jul 02, 2005 13:01

Ik heb een 92-er 75 met 1800 ie motor, ik wil graag meer power en kan een 2-liter blok bemachtigen van een 86-er 75..

Verstandig keuze of niet.. Haal ik bv de emissieeis nog wel voor de jaarlijkse APK??

Of toch maar sparen voor een TS?
AR164 2.0 Twinspark FL

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Ombouw motor 75 1.8IE

za jul 02, 2005 14:27

met carburateurs :?: gelijk doen :D echt een flink verschil,moet wel een goed blok zijn natuurlijk.
apk is geen probleem met dat bj. :wink:

theutiman
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 16:39

Re: RE: Ombouw motor 75 1.8IE

za jul 02, 2005 16:43

met carburateurs :?: gelijk doen :D echt een flink verschil,moet wel een goed blok zijn natuurlijk.
apk is geen probleem met dat bj. :wink:
Is dat wel zo? Formeel gezien heeft mijn auto een kat (U9) maar omdat hij van 92 is het niet verplicht zolang hij de emissie maar haalt. Wie heeft hier ervaring mee?
AR164 2.0 Twinspark FL

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Ombouw motor 75 1.8IE

zo jul 03, 2005 11:18

ik....

is best te doen....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Ombouw motor 75 1.8IE

zo jul 03, 2005 19:43

Hoi,

Emissie met carburateurs zal zo'n 3,5% CO zijn (dat was destijds de afstelling van de 2-liter). Met injectie haal je ook zonder kat wel 0.5% CO maar dan moet er wel nokkenasverstelling op zitten.
Met een 2-literblok mis je die dus plus de compressie van een 2-liter carburateur blok is geen 10:1 maar 9:1. Motronic zuigers en bussen zouden dat probleem misschien kunnen opheffen, maar volgens mij is een 2.0IE kop ook iets anders (squish vlakken).
Ook heb je de krukaspoelie en het distributiedeksel (met steuntje voor de krukassensor) van de 1.8IE nodig als je het 2-literblok naar injectie wilt overbouwen.

Daarom heb ik destijds een 2-liter IE blok uit een Alfetta gebruikt voor dit kunstje. Draait als een tierelier op benzine en LPG. Nu 20.000 mee gereden.

Afbeelding
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”