mitch

Storing in motormanagementsysteem 147

zo sep 27, 2009 09:58

Hallo,

we stonden gisteren mooi te kijken toen onze Alfa 147 2001 1.6 niet meer wilden starten :?
Je hoort dat hij wil starten(dwz de startmotor doet z'n werk)maar hij sloeg gewoon niet aan,dus mischien het ontbrekende vonkje ofzo?
Ik kreeg dus de melding"Storing in motormanagementsysteem"en ik rook een benzine lucht.
Het lampje op het dashbord bleef branden.
Ik heb hem toen aangeduwd wat dus wel werkte(verdomme wat zijn die auto's zwaar als je het in je eentje moet doen :wink:)
Ik ben onlangs wel terug geweest bij de garage(ik had nog garantie)omdat ik een probleem had met het inhouden op de eerste paar honderd meter en daar hebben ze me dus een soort van smering meegegven voor de benzine zodat het probleem opgelost zou moeten zijn,dat heeft dus geholpen voor de korte duur denk ik,want er is meer aan de hand??!!?
Mijn Bella heeft 3 maanden geleden een nieuwe distributieriem,bougies en grote beurt gekregen en het lullige is dat mijn garantie afgelopen vrijdag dus afgelopen is!! :twisted:
Ik hoop dat het niet te ernstig is en dat met mischien resetten het probleem opgelost is,maar heeft iemand van jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?

Thanks
Mitch

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

zo sep 27, 2009 16:38

Het is vast met uitlezen van de computer wel duidelijker te krijgen. Ik vermoed dat er een sensor niet goed is, waardoor je motor verzuipt bij het starten. Het zou kunnen dat het de sensor voor de temperatuur van de koelvloeistof is, maar het is nogal koffiedik kijken zonder dat er uitgelezen is.

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

zo sep 27, 2009 17:33

Gokje....nokkenas positie sensor...

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn 156.. :wink:

Inderdaad even uitlezen, geeft de kwaal meteen aan.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Storing in motormanagementsysteem 147

zo sep 27, 2009 18:39

Gokje....nokkenas positie sensor...

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn 156.. :wink:

Inderdaad even uitlezen, geeft de kwaal meteen aan.
Hij zou met die sensor stuk niet zo snel verzuipen zou je verwachten, maar er zijn zo veel mogelijkheden en hij kan het uiteindelijk best wel zijn....

Meten is weten, als uitlezen niet kan zal je de sensoren een voor een moeten doormeten, dan kom je er ook wel achter meestal.

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

zo sep 27, 2009 18:46

Met een beetje testkast kun je vrijwel alles uitlezen en zelfs aansturen... :lol:

Maar met draadbreuken enz.. wordt het wel wat moeilijker. 8-[
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

mitch

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

zo sep 27, 2009 19:59

Yep jullie hebben gelijk,het was de sensor(krukas-sensor)
Ik heb de vrienden van de ANWB laten komen en die hebben hem doorgemeten.
Na de sensoren los te hebben gehad was de storing ook weg,maar dat zal voor korte duur zijn denk ik.
Dus toch maar even naar de garage en een nieuwe te laten plaatsen...bij de ALFA dealer natuurlijk want"normale garages"vertrouw ik niet zo erg als het om ALFA gaat...tis toch kennis van zaken hebben he? :wink:
In ieder geval bedankt ...alvast en ik hou jullie wel op de hoogte.

Thanks and Cheers
Mitch

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

zo sep 27, 2009 21:03

krukas-sensor. Dan had ie het vast meer als ie warm was?

mitch

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

ma sep 28, 2009 09:10

Nee,dit is de eerste keer dat mij dat overkomt en dat het lampje gaat branden en dus ook niet start.
Wel heb ik problemen gehad met het vermogen de eerste paar honderd meter maar naar die smering was het een tijdje goed,maar ik had de laatste 2 weken wel het idee dat hij wat inhield.
Ik weet dus niet of het eea met elkaar te maken heeft?
Ik heb voor dat we op vakantie gingen de ALFA wel uit laten lezen en er een nieuwe thermostaat op laten zetten omdat de temp.meter niet hoger kwam dan 50 of 60 graden....?
Daarna dus zo'n kleine 4000 km gereden zonder problemen....

Gr.
Mitch

mitch

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

ma sep 28, 2009 12:15

Waar moet ik ongeveer op rekenen voor zo'n nieuwe sensor?
Gaat dit in de papieren lopen?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

ma sep 28, 2009 12:27

Een krukassensor is met scherpe inkoop rond de E40 wel te vinden, plaatsen zou in een half uurtje gedaan moeten zijn. Afhankelijk van je garage/dealer zal je dus ergens tussen de E50 en de E200 kwijt zijn?

Een nokkenassensor zal niet goedkoop zijn, de distributie moet los om deze te vervangen. Het is oneconomisch om dan niet gelijk de distributieriem en dergelijke te vervangen, dus dan zit je al snel aan een bedrag van boven de E500 te denken.

mitch

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

ma sep 28, 2009 13:03

Ok!
Ik dacht trouwens dat je nooit de distributie riem eraf mocht halen en hem daarna weer erop te zetten.
Die moet toch altijd gelijk vernieuwd worden?
Dit is bij hopelijk dus niet het geval,anders baal ik wel als een stekker!!
Ik zal dadelijk eens een belletje plegen om een afspraak te maken.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

ma sep 28, 2009 13:06

Is wel heel erg aan te raden, maar bij een heel recente distributieriem kan het nog wel. Als ie wat ouder is idd nooit opnieuw monteren. Het demonteren en monteren geeft een grote belasting op zo'n riem.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

mitch

RE: Storing in motormanagementsysteem 147

do okt 01, 2009 11:29

Vandaag naar de garage geweest en de sensor laten vervangen.
Ze hebben hem eerst uitgelezen en daar kwam nogmaals de kruk-as sensor uit(gebeurde niet al te vaak volgens de dealer dat die kapot gaat)
Ze hebben de computer gereset om het probleem van het inhouden(op de eerste honderde meters)op te lossen,dus daar zal ik in de loop van de week wel achterkomen of dit geholpen heeft.
Kosten van dit alles was € 123,- wat dus nog wel meeviel.

Cheers
Mitch

Terug naar “Algemene Technische vragen”