Pagina 1 van 2
2.0 75 TS 1990 startprobleem opgelost door transplantatie
Geplaatst: zo aug 23, 2009 11:24
door Ron GS
Even een nieuw topic. De witte 75 TS 1990 start niet meer. Inmiddels vastgesteld:
Ik heb een vonk op alle bougies Verdeelkappen en rotors perfect, nieuwe bougies en bougiekabels.
Ik heb benzine
Startmotor draait rond.
Bij slepen liep de auto, echter zo beroerd dat er niet mee te rijden is. Bij stilstand slaat hij niet aan, af en toe lijkt het wel of ie vastslaat tijdens het starten
Lijkt wel of ontsteking helemaal verkeerd staat.
WAT AAN TE VANGEN
Ander vastgesteld probleem, staan drie bougies in de olie, echt supervet. Pakking lekt niet, op zich ook opmerkelijk dus.....................
gr Ron

RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 11:28
door @lfa@lgra
Als ie tijdens het starten regelmatig "terugslaat"idd eerst het ontstekingstijdstip eens even controleren. Ws is het probleem dan opgelost.
RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 11:38
door Ron GS
We hebben de nokkenas 3 maanden geleden vervangen, alles op tijd gezet, merktekens staan nog exact zoals ze moeten staan, zou er een sensor in de war kunnen zijn, de vraag is welke............
We denken zelf aan de BDP sensor of de vliegwielsensor...........................
gr Ron
RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 11:48
door giuliettaevo
Staan de twee rotors ook beide op dezelfde cilinder als de motor op bdp staat? zitten de kabels allemaal in de juiste volgorde erop?
Worden de bougies wel nat? dus komt er echt genoeg benzine in de cilinders? stekkers van de injectoren allemaal goed erop zitten? meet anders ook eens hoeveel benzine er uit de retour komt als de pomp aanstaat, moet iets van een liter in 30 sec pompen meen ik me te herinneren.
Goede stekker op de temperatuursensor zitten ( met een blauwe stekkervoet)?
Zit de klep van de luchtmassameter niet vast?
Als je goede vonken krijgt werkt de BDP sensor. op het vliegwiel van een 75 TS zit geen sensor....
succes ermee...
Re: RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 12:07
door Ron GS
[quote="giuliettaevo"]
Goede stekker op de temperatuursensor zitten ( met een blauwe stekkervoet)?
quote]
Waar zit de temperatuursensor ?
gr Ron
RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 12:44
door giuliettaevo
Tempsensor zit in de cilinderkop geschroefd aan de passagierskant. Tussen/bij de inlaatbuizen, een beetje naar achteren op de kop.
De stekker van de stationairregelaar past er ook op en de kabels zijn gauw gewisseld aangezien ze bijna even lang zijn....

RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 17:58
door Ron GS
Nog even een update:
Alle stekkers zitten vast, en op de goede sensoren;
Klep zit niet vast;
vonk voorhanden op beide bougies per cilinder
Benzine genoeg;
No even de relais van het schutbord uitgewisseld, geen veranderingen.
zoals reeds aangegeven, startmotor draait goed rond, echter na een tijdje volgt een terugslag. Alles staat op tijd. Auto staat inmiddels elders, kan ie op de brug.
gr Ron
RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 18:30
door giuliettaevo
compressie wel goed op alle cilinders?
Als je compressie, benzine en vonk hebt zou er toch echt iets moeten gebeuren.

RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 22:28
door Ron GS
Ik heb gewoon compressie, vonk en benzine.............

vanochtend de auto even 11 km verderop gesleept, meteen even de koppeling op laten komen in de 2e versnelling. De auto liep werkelijk als een ziekenhuis met het nodige geratel e.d. Motor kregen we daarna niet meer op gang. Beide bobines goed, relais ok, vonk ok, benzine ok, onsteking niet versprongen en derhalve op tijd, beide rotors en kappen goed, bougies en bougiekabels nieuw. Inmiddels bijna heel het forum doorgelezen. Zou de ketting een tand versprongen zijn ? Hij staat goed op spanning.
Ik ben maar een leek, maar gezien de terugslag bij starten lijkt het wel of de onsteking in de war is. Die staat op tijd dus waar zou dat aan kunnen liggen ?
Morgen maar eens naar een 75 specialist bellen.........................
Bedankt tot zover !!
gr Ron
O ja accupolen tig keer losgehad.........
RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: zo aug 23, 2009 22:47
door Andretti Molletti
Haal je nokkenasversteller een los mechanisch of controleer of er speling is in ruststand.... ik krijg t vermoedde dat je vervroeging werkt bij t starten??
Klinkt i compressieloos bij t starten?
Waar staat de auto?
RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: ma aug 24, 2009 09:07
door Rob75
Uit eigen ervaring (

): de merktekens op de nokkenassen komen dubbel voor. Je denkt dan dat de timing goed is.
Even goed controleren met cilinder 1 in BDP en dan nokken van cilinder 1 van elkaar afwijzen. Is snel te controleren.
Succes,
Rob
Re: RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: ma aug 24, 2009 09:53
door Ron GS
Uit eigen ervaring (

): de merktekens op de nokkenassen komen dubbel voor. Je denkt dan dat de timing goed is.
Even goed controleren met cilinder 1 in BDP en dan nokken van cilinder 1 van elkaar afwijzen. Is snel te controleren.
Succes,
Rob
Zou de auto daar dan eerst 1500 km mee kunnen rijden voordat ik deze klachten heb, na het inbouwen van de nieuwe nokkenas (uitlaat) heb ik probleemloos +/- 1500 km gereden.
gr Ron
Re: RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: ma aug 24, 2009 09:56
door Ron GS
Haal je nokkenasversteller een los mechanisch of controleer of er speling is in ruststand.... ik krijg t vermoedde dat je vervroeging werkt bij t starten??
Klinkt i compressieloos bij t starten?
Waar staat de auto?
De stekker op de nokkenas (inlaat) heb ik los gehad, daarna gestart, geen verschil. Hij klinkt niet compressieloos bij het starten. IK maak me een beetje zorgen over de olie op de 1e bougies van de 2e t/m/ 4e cilinder. Komt niet door bijvullen en is bij vervangen nokkenas allemaal schoongemaakt.

Ik bel vandaag Tom even, wellicht dat ik hem naar amersfoort kan brengen dit weekend of dat hij nog tips en trucs heeft.
gr Ron
Re: RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: ma aug 24, 2009 12:46
door Rob75
Uit eigen ervaring (

): de merktekens op de nokkenassen komen dubbel voor. Je denkt dan dat de timing goed is.
Even goed controleren met cilinder 1 in BDP en dan nokken van cilinder 1 van elkaar afwijzen. Is snel te controleren.
Succes,
Rob
Zou de auto daar dan eerst 1500 km mee kunnen rijden voordat ik deze klachten heb, na het inbouwen van de nieuwe nokkenas (uitlaat) heb ik probleemloos +/- 1500 km gereden.
gr Ron
Met excuus, uit de vraag heb ik dit niet kunnen halen. Ik begrijp daaruit dat na het vervangen de auto het al meteen niet meer deed.
Groet,
Rob
RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem
Geplaatst: ma aug 24, 2009 13:48
door Ron GS
Vraag van mij was ook niet echt duidelijk, ben al blij dat je mij uit de brand probeert te helpen. Ga eerst op advies van Tom eens op zoek naar een goede gebruikte BDP-sensor.
gr Ron