theolaf

Remlichten defect

wo jun 29, 2005 09:30

Iemand hier verstand van electronica?
Heb van de week autoradio geinstalleerd maar nu blijkt dat de remlichten niet meer werken. Het waarschuwingslampje op de ALFA control (rechtsonder) brand ook en het (!) lampje. Hoe lopen die aansluitingen voor de remlichten precies.....lopen die kabels daarvoor in de buurt van de radio aansltuingen soms? Dan heb ik misschien een kabel losgetrokken.....

Iemand een theorie?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 09:35

Zekering al gecontroleerd neem ik aan? Stekker losgetrokken bij het pedaal?

theolaf

RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 10:51

Ik heb natuurlijk de ballen verstand van elektronica.....ligt die stekker van het rempedaal bloot dan normaliter? Je komt er niet in de buurt bij het installeren van radio + speakers....

kroehlur

RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 11:13

Je moet de bedrading en je stekkers ff doorkijken. Toen ik een radio in mijn 33 installeerde deed hij het in eerste instantie alleen als de remlichten aan stonden..... :shock:

De radio wordt gevoed door een draad die altijd hot is en die dus met de remlichten (en zeker ook andere toeters/bellen die om de contactsleutel gaan) in verbinding staan. Je radio kan zeker op verschillende manieren aangesloten worden - zie je installatiehandleiding. Misschien schakelt je radio gewoon de remlichten uit ofzo. Een oplossing is gewoon een nieuwe draad van je accu te trekken en dan een zekering installeren.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 12:08

Ik heb natuurlijk de ballen verstand van elektronica.......
Misschien is dat ook het probleem :blue_lol: :wink: , maar door gewriemel met de bedrading kan er natuurlijk iets losgaan. Ik heb ooit eens de complete kabelboomstekker uit de computer getrokken bij een 33 door het leggen van bedrading naar de radio. Kennelijk zat die niet goed vastgeklikt, maar toch. Wel raar dat de auto niet wilde starten nadat de radio aangesloten was :wink: . Wie verwacht dat nu tenslotte.

theolaf

RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 12:21

Het enige probleem is dat remlicht. De overige lampen werken allemaal gewoon naar behoren. Bye the way....wat mij opvalt, maar het zal niet verband houden, is dat het controlelampje van de accu vrij lang blijft branden na starten van de motor....minuut of 5.
Lijkt me toch ook niet helemaal in orde....of is dat een normale zaak?

theolaf

RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 13:34

Of toch niet......de claxon doet het ook niet meer. Deze werkte altijd zelfs als sleutel niet op contact stond.

De ALFA 33 1.7, een wagen met een eigen willetje.....(maar hij blijft dik hoor)

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 15:36

Of toch niet......de claxon doet het ook niet meer. Deze werkte altijd zelfs als sleutel niet op contact stond.
Toch zekeringetje ? Nr. 13. Claxon, radio en remlichten. Even nieuwe erin.

theolaf

RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 20:32

Situatie is iets vager geworden....

Heb net ff zitten klooien en remlicht doet het weer evenals de claxon.....door een zekering te verwisselen (een nr 25). Had echter geen andere bij de hand dus heb de (denk ik kapotte) weer ff ergens anders ingedouwd. Als ik nu op het rempedaal druk dan branden de remlichten maar eveneens gaat het lampje van de remlichten op de ALFA CONTROL branden en het (!) lampje op dashboard. Laat ik de rem los dan gaan ze uit....

Domme vraag, maar wat is het verschil tussen een zekering nr.25 en een zekering nr 10 (waarvan er veel in zaten)....... ja, ben een leek op elektronica gebied.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Remlichten defect

wo jun 29, 2005 20:46

25A is te zwaar, die moet je vervangen voor een 10A. En er is waarschijnlijk een lampje stuk achter. Remlicht denk ik.

Terug naar “Algemene Technische vragen”