Pagina 1 van 2
Tik in JTD blok
Geplaatst: vr aug 07, 2009 21:41
door Engine
Hulp gezocht!
Vandaag begon mijn JTD ineens met een harde tik. Ik reed van mijn werk weg en er was niets mis, ook op de snelweg en na een tankpauze alles in orde. Een kilometer of 10 verder kwam ik in een file terecht en tijdens het stationair draaien hoorde ik een harde tik, heel snel herhalend. Bij het iets gasgeven was het niet meer te horen, en bij het rijden ook niet. Bij een parkeerplaats gestopt en het blijkt uit het blok te komen. Temperatuur meter heeft niets raars gedaan en ook het oliedruk lampje niet aan zien gaan. Auto reed ook niets anders dan normaal. Laatste stukje rustig naar huis gereden maar.
Thuis de bovenste distributiekap eraf. Ik vermoedde dat er iets tussen gekomen was. Niets te vinden, ook bij de multiriem niet. Daarna het kleppendeksel los en daar ook niets gezien, alles zat goed onder de olie, en na het schoonmaken zijn er geen sporen van slijtage te zien op de nokkenas, ook geen voelbare speling op de nokkenas lagers.
Kleppendeksel er weer op, olie bijgevuld, ging zeker 1,5 liter bij. Na het motorstarten was het geluid er nog steeds en werdt het langzaam iets minder. Het gaat echter niet helemaal weg.
Ik ben bang voor motorschade

maar waar? En dat het van het ene op het andere moment er ineens is klopt voor mijn gevoel ook niet, andere gevallen van (lager)schade die ik ken begonnen heel zachtjes. Iemand ideeen? Het gaat om een 156 JTD van 1999, dus het 1e type JTD (1.9 105pk).
Dit verstoort behoorlijk m'n vakantieplannen

RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: vr aug 07, 2009 22:35
door jdejager
Hallo,
Heb je de tik in ergere mate wanneer je de multiriem zwaar belast? Dus airco en achterruitverwarming aan, stuur in uiterste stand etc. Ik heb een Lancia Lybra met dezelfde motor en had dit ook een half jaar geleden. Bleek de multiriempoelie te zijn. Deze poelie is van staal en bestaat uit een buitenst deel en een binnenst deel. Deze delen zijn aan elkaar gevulcaniseerd met rubber. Dit rubber vangt het koppel van de motor op. Dit kan gaan scheuren waardoor er meer torsie kan optreden. De poelie is daarnaast nog voorzien van een stalen aanslag die in dat geval gaat aanlopen en tikken. Net na het starten zal de dynamo wat harder moeten trekken wat dan het geluid zou kunnen verklaren. In de file zal de fan aanslaan met dit weer waardoor de poelie ook zwaarder wordt belast. Je kunt even het wiel eraf halen en dan de kap in de wielkast. Dan zie je de poelie zitten. Is het proberen waard misschien.
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za aug 08, 2009 08:39
door Engine
Ja, het zou kunnen. Vindt het eigenlijk wel een heel logische verklaring. Kan je het voelen/zien aan de poelie wanneer dit zo is?
Ik hoop zo dat dat het is... blok heeft pas 326.000km gelopen, moet nog zeker tot voorbij de 4 ton mee gaan.
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za aug 08, 2009 11:32
door Engine
Antwoord op mijn eigen vraag, ja je kan het zien aan de poelie: zie het plaatje.....

Ga er gelijk eentje bestellen
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za aug 08, 2009 13:56
door jdejager
Exact gelijk aan die van mij. Wordt langzamerhand steeds erger. Valt dus uiteindelijk weer mee, beter als een tik in het blok o.i.d.

RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za aug 08, 2009 14:17
door Engine
Valt inderdaad weer heel erg mee. Vanochtend ook al de 164 weer aan het verstand gekregen dat ie toch echt 4 en geen 3 cylinders heeft (na het schoonmaken van de injectoren' dus ik ben weer heel blij met m´n alfa´s. Toch altijd weer eenvoudig te fixen. Bedankt voor de tip.
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za aug 08, 2009 22:59
door Cucci 11
Hadden wij vorig jaar ook...ook getik...zelfde poelie. Even vervangen en hij gaat weer een paar ton mee...
1.9 JTD 2000 SW.
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za aug 08, 2009 23:39
door giulia-tom
Maar.....euh.....ga je nu niet met vakantie??
(zo zie je maar dat zo'n JTD-tje je wel laat schrikken maar uiteindelijk toch weer van dienst is!

)
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: ma aug 10, 2009 12:17
door Harry Tijssen
Mijn 166 2.4 JTD heeft dit nu ook.
Zaterdag kwam de vrouw de straat in rijden met een hoop getik.
Inderdaad bij maximaal in/uitsturen en aircopomp inschakelen wordt
het erger. Vond wel dat hij vanonder de kap uit wat rumoeriger was geworden de laatste tijd.
Het geluid bouwt zich langzaam op, net als een nokkenasversteller bij een 16v benzine.
Morgen even laten horen bij Kaelen, daarna plan de campagne, ik zag
ook een slecht plekje op de multiriem zitten, deze meteen ook maar laten
vervangen.
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: do aug 20, 2009 15:14
door Harry Tijssen
Mijn tik is gelukkig verdwenen, bij inspectie bleek ook de distributiespanner niet geheel geruisloos te zijn.
De volgende zaken zijn vervangen:
-Krukaspoelie voor de multiriem.
-Nieuwe multiriem.
-Nieuwe distributiespanner + riem.
Waterpomp ook nog laten inspecteren, deze was gelukkig nog goed, poelie vertoonde geen overmatige slijtage/speling.
Garage Kaelen maar weer bedankt voor de geleverde service.

RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: do aug 20, 2009 22:52
door Bullettooth
Kijk Harry,
Kun je weer met een gerust hart km's maken!
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za feb 27, 2010 13:56
door Yvo
Mijn 156 1.8 TS geeft af en toe ook een snel ratelend metaalachtig geluid. Alsof er een helikopter overvliegt, volgens mijn vrouw.....
Vooral bij de start en bij afnemende snelheid, bij stoplichten
De auto heeft 90 000 km gelopen, de motor nog geen 30 000 km.
Vanochtend de kap maar eens open en ineens begon het weer. Het euvel zit voor zover ik kan zien, bij de poelie van de aircopomp.
Ik heb destijds in Italië op de Autostrada probleme gehad met de airco. Te weinig druk op het systeem zorgde ervoor dat het systeem telkens aan en uit ging.
Daardoor is de boel warm gedraai en begon te roken en stinken. Na bijvullen in Italië was het probleem met de airco verholpen, maar wellicht heeft de pomp daar een tik van meegekregen.
Iemand ervaring hiermee? Wat moet er vervangen worden?
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za feb 27, 2010 18:36
door WhizzMan
Als het de pomp zou zijn (Dat kan je testen door de auto te starten zonder multiriem er op) zal je met geluk alleen de electrische koppeling op de pomp moeten vervangen. Helaas zijn die niet eenvoudig te krijgen en meestal komt het neer op het om laten ruilen van de pomp bij de aircoboer of dealer/specialist die STEK gecertificeerd is. Eventueel kan ook (tijdelijk) een kortere multiriem geplaatst worden die niet over de aircopoulie gaat, zodat de pomp niet meeloopt.
Het geratel kan misschien ook een andere oorzaak hebben. Ik zou in ieder geval even laten nakijken wat precies de oorzaak is, je loopt een reeel risico dat er dure dingen stuk gaan als je hier mee doorrijdt.
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za feb 27, 2010 20:27
door Yvo
Het ís de pomp......
RE: Tik in JTD blok
Geplaatst: za feb 27, 2010 23:01
door WhizzMan
Je weet in ieder geval waar je aan toe bent. Als je wel door wilt rijden, maar nog niet die pomp kan doen, kan je eventueel de looprol er af draaien en een kortere riem monteren tot je aan de pomp toe bent. Doorrijden met een pomp die herrie maakt zou ik niet doen. Als ie vast slaat, kan je mutiriem breken. Je zal de eerste niet zijn die een gebroken mutiriem iets heel duurs onder de motorkap stuk ziet maken, zoals de distributieriem.....