Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 18:38

Ciao Alfisti,

Enige tijd geleden heb ik een 75 TS aangeschaft en die recentelijk door de APK gekregen. De auto rijdt prima (wat heet) maar er is toch iets wat me lichtelijke zorgen baart en dat is de oliedruk. Pas geleden heb ik er een eerste lange rit mee gemaakt en wel naar Le Mans voor de 24 uursrace. Bij ongeveer 120/130 km\h was de oliedruk aanvankelijk 4 bar, maar begon na verloop van tijd (ongeveer 30 min) langzaam terug te zakken naar uieindelijk 3 bar. Stationair (tijdens een stop bij een benzinepomp) was de oliedruk nagenoeg 1/2 bar.

Volgens mij zijn deze waarden te laag. Binnen mijn weten hoort de oliedruk 4 bar te zijn, iets wat-ie na een koude start aanvankelijk ook is (en ongeveer 2 bar bij stationair oterental) maar dan begint weg te zakken. Ik heb geen duidelijke olielekkage kunnen constateren (geen oliespoor onder de auto, ook geen plas na een paar dagen stilstand). Olie verbrukt-ie wel, in de verzengende hitte van Le Mans heb ik ongeveer 250 ml bij moeten vullen na een rit van 1500 km.

Recentelijk heb ik olie en filter vervangen en gevuld met Castrol GTX MAgnatec 10W40. Misschien had ik toch voor iets dikkere olie moeten gaan? Wat zijn normale waarden voor een TS (km 220000). De auto laat geen blauwe walm achter en start en rijdt altijd goed...waar blijft die olie en hoe komt het dat mijn oliedruk niet constant blijft??? Wie het weet mag het zeggen...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8825
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 18:47

Op zich zie ik (nog) geen reden tot paniek... als na 30 minuten rijden de oliedruk dan constant 3 bar is is dat niet bijster veel, maar echt eng vind ik het niet. Bedenk ook dat het (Italiaanse...) metertje niet bepaald een absoluut iets is. Mijn tankniveaumeter bijvoorbeeld maakt de meest dwaze sprongen als hij onder 1/4 vol komt.

Zo lang je olieverbruik maar binnen de perken blijft en er geen plotselinge onverklaarbare wisselingen zijn zou ik me niet echt gek laten maken, maar dat is slechts mijn mening...

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 19:20

Hang er eens een mechanische drukmeter aan , dan weet je zeker dat de
aangegeven waarden kloppen

Wat wel vaker voorkomt en ook deze verschijnselen met zich meebrengt is dat er
een krukasplug uitligt, zaak is dan je carter te demonteren, meestal vindt je ze dan
wel :wink: , en de boringen te v.v. schroefdraad met stelboutje, deze wel goed borgen natuurlijk.
Je kan dan ook meteen je oliepomp nakijken.
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 19:29

Bedankt ragazzi,

De oliepomp dacht ik ook al aan. Wat is nog acceptabel qua olieverbruik? De mijne doet nu waarschijnlijk zo rond de 1:6000...

Zo'n drukmeter, is dat betaalbaar of moet ik dat bij een garage laten doen?

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 19:38

1 op 6000 is meer als een nieuwe maar geen verbruik om je druk over te maken,
dat moet je pas doen bj een liter op 1000 of meer

Een drukmetertje hoeft niet zo duur te zijn, let wel op de goede aansluiting, deze moet je
vaak zelf fabriceren, makkelijker is om bij iemand langs te gaan die zo'n metertje heeft
Eindhoven ???, misschien kan Frans van Poppel je wel helpen, is voor jou maar een stukje
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 19:43

1 op 6000 ? Daar teken ik voor !

Ik zou de oliepomp niet verdenken, die doet het toch goed met koude olie ? Bovendien is het een enorme K-klus om hem eruit te halen. Het probleem openbaart zich met hete olie, dus lijkt het me dat daar het probleem zit, toch ? Neem dan dus een olie die dikker blijft, niet die dikker is. Een 116 carter is nou eenmaal niet zo'n mooi stukje gietwerk als een vleugelcarter met een labyrinth erin zodat je olie niet te heet wordt.

PS Als je een wat latere TS hebt, zitten er al tapeindjes in de krukas.

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 20:05

Dit lijkt me nu echt niets om me zorgen over te maken; Het metertje is niet zuiver, laat maar eens nameten. Er zit ook een controlelamp in die onafhankelijk werkt, als die gaat branden is er eerder reden voor zorgen.
Het olieverbruik is ook erg mooi voor een motor met die kilometerstand.
Castrol RS een keer proberen, of agip 10w40. Maar pas bij de volgende beurt.

PS: ik ben al blij dat mijn V6 1 liter op 2000 verbruikt, terwijl de oliedruk echt supertop is, ook bloedheet.
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8825
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 20:09

1 op 2000? Ha! Mijn V6 doet 1 op 1500, maar dat zal wel iets met die krukaskeering te maken hebben waar ik echt niet aan wil beginnen :wink: En ja, ik heb een mooie oliedruk volgens de meter (Zegt de man die daarnet nog adviseerde om dat ding niet te serieus te nemen :whistle: )

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 20:53

You got me yuri!

Maar da's toch wat we willen zien, zo'n metertje dat n beetje uitslaat?

Ik meet er 1 ding mee: Als ie bloedheet is en hij staat op dezelfde stand als normaal bloedheet (bijvoorbeeld bij stationair of 3000 tpm), dan is t goed, als ie (ooit) lager komt te staan, dan ga ik 1s nameten of t nog wel goed is allemaal...

Verder kun je weinig qua waardes met die meters, als ie koud is staat ie bij mij over de 8 bar (rechtsbovenin), dat kan helemaal niet.
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Oliedruk 75 TS

ma jun 27, 2005 22:56

Mijn V6 koud: 6 bar stationair, warm 2 bar stat. :D

De TS van mijn zus en zwager: koud? warm 1,5 à 2 bar stat. :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Oliedruk 75 TS

di jun 28, 2005 01:01

Wat zijn normale waarden voor een TS (km 220000). De auto laat geen blauwe walm achter en start en rijdt altijd goed...
Ik zou de drukmeter ook niet echt serieus nemen....Hoe zag de olie eruit die je hebt ververst?
Zolang de auto goed rijdt en zo blijft....NIETS AAN DOEN....! zonde van de centen.
Heb in mijn 75 ook een drukmeter gehad die bij warme motor op 0 bleef, maakte mij ook zorgen maar zag toch beweging bij gasgeven. Heb toen gecontroleerd met open oliedop of er überhaupt olie rondgeslingerd werd.... :P

Inderdaad verraad de werking van de meter zichzelf: Koude motor, alles prima...! Warme motor niet zuiver...
Je hebt goede olie 10 w 40 smeert lekker (geen 15 w gebruiken - da's voor een oude olieboot)
Met jet door jou beschreven olieverbruik zouden heel wat alfisti's (met die kilometerstand) van juichen....
Nogmaals: niets aan de hand....Gewoon :driving: :driving:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Oliedruk 75 TS

di jun 28, 2005 11:15

bij mijn 75 1.8 TB geeftd e meter net na de koude start een 5 bar aan, en tijdens belasting 6 a 6,5

stationair alssie warm is is de wijzer net los van de 0 en bij een 2000 toeren blijft hij netjes op de 3,5 a 4.

kmstand is 362500 en ik gebruik een volsynthetische 10W60

verbruik is ook ongeveer 1 liter op de 6000km
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Oliedruk 75 TS

di jun 28, 2005 12:22

OK jongens,

Dat geeft hoop. Vanochtend heb ik er toch weer wat bij moeten vullen na een paar honderd km op de vaderlandse snelwegen (dus na terugkomst uit Le Mans). Ik zal eens wat preciezer bijhouden hoeveel er bij moet en bij welke km stand, dan kan ik het verbruik opnieuw berekenen maar 1:1000 zal het echt niet zijn. Ik heb de indruk dat het met de warmte van de laatste tijd ook wat harder gaat dan de afgelopen maanden. Maar goed we zijn nog maar goed en wel 1,5 maand onderweg sinds de zwaarbevochten APK.

Ik zal m binnenkort bij Frans eens na laten meten, daar gaat-ie na de zomer toch even heen om de kleppen te stellen.

Mijn 33 heeft geen oliedrukmeter dus hoefde ik me daar nooit druk om te maken...ineens zo'n nieuwe meter erbij trekt meteen de aandacht. Trouwens wel aangenaam verrast met het benzineverbruik, zowel heen en terug naar LM deed-ie om en nabij de 1:14 (wel alleen maar snelweg natuurlijk).

De olie die ik heb ververst was wel goed zwart, maar ik heb werkelijk geen idee hoe lang die er al in zat want die kreeg ik erbij toen ik de auto kocht. Rijden doet-ie prima, ik ben erg tevreden met de 75!

Is die oliedrukmeter eigenlijk makkelijk bereikbaar en evt te vervangen door een ander exemplaar?

Bedankt voor alle info!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Oliedruk 75 TS

di jun 28, 2005 14:20

Ik denk dat je meter wel okay is, maar dat je de sensor op het blok (rechtsachter, onder inlaatspruitstuk) moet vervangen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Oliedruk 75 TS

di jun 28, 2005 19:31

Mijn ervaring is dat de druksensor steeds minder aan gaat geven en op een gegeven moment echt kapot is. Nieuwe sensor monteren en de oliedrukmeter zal weer hogere waardes laten zien. Met de nieuwe sensor heb ik een oliedruk van (koud, stationair) 5 bar, met de oude sensor was dit 4 bar. En op het laatst was dit nog geeneens 4 bar, maar ongeveer 3 bar.

#-o Oh, moet er wel bij zeggen dat ik nu met 20w50 rij en voorheen met 10w40.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Terug naar “Algemene Technische vragen”