Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

lucht pompen?

do jan 06, 2005 22:15

Ik heb zojuist mijn hulp, en hoofd koppelings cilinders vervangen, omdat dat (volgens zeggen) het probleem was van een koppelingspedaaltje zonder tegendruk.
Nu ik ze beide heb vervangen, en het reservoir heb bijgevuld blijkt het probleem nog steeds niet verholpen, als ik de ontluchtingsnippel open draai merk ik dat ik alleen maar lucht "pomp". Ik moet ook eerlijk toe geven dat ik eigenlijk niet weet hoe het hele systeem te ontluchten, maar met het pedaal in te trappen krijg ik op de een of andere manier geen vloeistof van het reservoir tot de hulpkoppelingscilinder.

Heeft iemand enig idee wat te doen, hellup. ](*,)

Mnookin

do jan 06, 2005 22:28

Het enige dat ik weet is dat je een ontluchtingsketel nodig hebt om de boel te ontluchten anders werkt t niet..... :roll: tenminste dat heb ik horen zeggen er was laatst ook een topic over zoek maar eens ik had t zelfde probleem mijn hulpkoppelingscilinder was lek

zoek maar eens bij deze link: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=21

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

do jan 06, 2005 22:34

Hoi:

Gewoon ff ontluchten, je bent er bijna... :wink:
Op je HULP koppelingscilinder zit een ontluchtinsnippel. Deze <en niuets anders dien je te bebruiken voor het ontluchten. Werkwijze. regel even een helper die het koppelingspedaal bedient. Regel ook een ontluchtingsslangetje en een jampotje oid, en natuurlijk voldoende remvloeistof. Nu kun je beginnen:
Draai de ontluchtingsnippel een los en laat de helper een aantal keren je koppelingspedaal intrappen totdat er vloeistof verschijnt. Lukt dit niet draai dan even de leiding aan je hoofdkoppelingscilinder los, totdat daar vloeistof uitloopt. (licht pompem en vloeistof opvangen. (Kijk uit voor wegspuitende remvloeistof)

Als je bij de HULP kopp cilinder vloeistiof hebt draai de nippel dan dicht. Laat de helper een keer of 5 het koppelingspedaal intrappen (rustig) en hou het pedaal in de onderste stand vast. Draai dan de nippel lichtjes los en kort daarna weer dicht zodat er wat vloeistof/ lucht kan ontsnappen. herkhaal dit proces totdat je uitsluitend vloeistof door je ontluchtingsslangetje ziet stromen.
Vul wel regelmatig vloeistof bij anders kun je weer opnieuw beginnen. :!:
Is alles na afloop van deze werkwijze nog niet top. Laat de auto dan gewoon een nachtje staan en ontlucht em morgen via de HULP koppelingscilinder nog eens.
(Na verloop van tijd stijgen de luchtbellen vaak nog wel eens naar boven)

Pffff...

veel suuk6. :wink:


Ja met een ontluchtingsapparaat ketel of op vacuum is het zo gepiept, maar zo te horen heb je die nu niet.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

do jan 06, 2005 23:05

Dat klinkt inderdaad als een ontluchtingsprobleem, gelukkig, ik dacht al dat ik het foute probleem had opgelost, tja, ik probeer ook maar wat.
En inderdaad, een ontluchtings apparaat heb ik inderdaad niet, wel iets van een compressor, ook wel eens wilde verhalen van gehoord dat je die zou kunnen gebruiken voor het ontluchten, maar geen idee hoe, dus lijkt het me het beste om me maar aan de omschrijving van @lfa@lgra te houden, bedankt voor de uitletg. Ja, ja, tuurlijk, jij ook bedankt Mnookin.

etienne


Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

vr jan 07, 2005 11:08

let op: als je start met "pompen" en de leiding is nog niet gevuld en je hebt het nippeltje op de HULP cilinder open staan dan trekt bij het omhooggaan van het pedaal er iedere keer weer lucht naar binnen. begin met je hulp het pedaal naar de bodem te laten trappen en draai dan je nippel open en weer dicht, dan pedaal weer loslaten en weer intrappen en weer je nippel open en dicht, pedaal weer omhoog etc doorgaan totdat er vloeistof uitkomt (kan lang duren) en dan ontluchten als beschreven.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

vr jan 07, 2005 15:24

kijk eens bccp daar hebben ze een simpel ontluchtings systeem, ezeebleed gebruik ik zelf al jaren werkt super en kost weinig.

als het systeem leeg is krijg je nem niet gevuld zonder druk, wat je ook nog kunt doen is een olie spuit, zoon hand pomp, daar doe je een slang aan en die zet je op de ontluchtings nippel, wel met remvloeistof vullen, en dan pompen tot het in het potje is en dan kun je wel met pompen ontluchten.


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

vr jan 07, 2005 15:32

Offtopic: Weer een type 2 rijder erbij :thumbs:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

vr jan 07, 2005 15:53

kijk eens bccp daar hebben ze een simpel ontluchtings systeem, ezeebleed gebruik ik zelf al jaren werkt super en kost weinig.
Ik zou eens in Nederland mijzelf zo ééntje moeten aanschaffen, hier in België vind ik 't niet en het ziet er me verdaaid handig materiaal uit !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

vr jan 07, 2005 18:43

is lekker simpel en werkt goed en geen hulp meer nodig en je remvloeistof niet dol


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

vr jan 07, 2005 18:47

Je zet luchtdruk op je vloeistoftankje zeg je, dus neem ik aan dat je gewoon je nippels één voor één opdraait en rustig ( :whistle: ) wacht tot er vloeitsof zonder belletjes komt ?
kan 't nog simpeler ? :thumbs:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: lucht pompen?

zo jan 09, 2005 11:00

zo werkt het precies, kun je alleen je remmen ontluchten en als je de remvloeistof wil vernieuwen vul je de bus die er bij zit met ik geloof 0.5 liter.

let er wel op dat je banden rond de 2 bar hebt ik had eens haast en deed 3bar in de band vond het tankje niet leuk, dus haastige spoed is zelden goed. :lol:


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Terug naar “Algemene Technische vragen”