theolaf

Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 12:24

Beste mensen,

Sinds de aankoop van een prachtig uitziende ALFA 33 1.7 brand het lampje van het koelvloeistofnivea op de ALFA CONTROL continue. Nou heb ik bijna een kwart liter koelvloeistof in het reservoir gemikt maar lampje blijft branden. Nou zitten er wel twee doppen op het reservoir, een grote en een kleine. Ik heb het reservoir bijgevuld via de grote dop. Echter na een tijdje te hebben gereden blijkt bijna al die koelvloeistof weg te zijn....lijkt me niet dat dat normaal is dat je na elke rit je koelvloeistof moet bijvullen. Moet ik het soms via die andere (kleinere) dop bijvullen. Ben ff van het padje....iemand een idee of eenzelfde ervaring.

gr Olaf

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 12:40

Op het reservior zit een grote dop met een slag eraan. Daar moet het koelvloeistof in. Maar als je het na een klein ritje weer bij moet vullen dan lekt hij ergens. Denk aan slangen, waterpomp, radiateur, koppakking, kachel ( stinkt het zoetig in de auto?)
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

theolaf

RE: Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 13:56

Mmmm...na elke rit een halve liter koelvloeistof lijk me niet helemaal normaal. Zou de koppakking lek kunnen zijn? Koelreservoir is vrij smerig van binnen. Hoeveel liter gaat er eigenlijk in zo'n reservoir?

Olaf

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 14:16

Koppakkiing ZOU lek kunnen zijn ja, maar ga eerst eens kijken of hij niet ergens anders vloeistof verliest. Een slang is makkelijker te vervangen dan een koppakking :P

In totaal gaat er iets van 4 of 5 liter in.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 16:16

Hmmm bij mij is dat potje ook vies. Kijk eerst of die ergens lekt en ga niet meteen van het ergste uit. Mijn 33 verbruikt soms ook best veel en daarna weer minder :-k . enz... Zou eerst even afwachten wat die verder doet.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 16:37

Ik heb hetzelfde gehad, bij mij bleek de koppakking eruit te liggen. Hoeft uiteraard niet te betekenen dat dat bij jou ook zo is! Kan inderdaad zomaar ook een poreuze slang of iets anders relatiefs onschuldigs zijn… Heb je geen last van verlies van vermogen/inhouden? Mayo (sludge, witte afscheiding) onder je olievuldop? Klotsend geluid van achter je dashboard?

PS: er gaat trouwens 7 liter koelvloeistof in het koelsysteem..
156 SW 1.9 JTD

theolaf

RE: Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 17:43

Ik denk dat er ook iets met die sensor is die het vloeistofniveau meet aangeziend de ALFA control lampje hiervoor continue brand. Als ik de vloeistof bijvul tot max dan blijft ie gewoon branden. Is er nog een andere manier om te testen of die sensor goed werkt? En is ie makkelijk te vervangen anderzijds?

Olaf

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 18:59

Als je merkt dat de auto daadwerkelijk koelvloeistof verbruikt, is de sensor even minder van belang, denk ik... Achterhaal eerst eens waar het lek zit..
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Koelvloeistofniveau en sensor

di jun 21, 2005 19:04

controleer de koelslang even die vanaf de thermostaat naar het inlaatspruitstuk (bestuurderszijde loopt. Deze die gaan vrij vaak kapot omdat deze slang gelijk boven de motor en onder het inlaatspruitstuk zit (eigenlijk te heet voor de slang)
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”