Gebruikersavatar
Funkmeister
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo okt 11, 2006 11:47

Luchtfilterslang Verwijderen?

ma mei 25, 2009 09:50

Een welgemeende goedemorgen allen,

Ik ben de trotse bezitter van een Alfa 147 1.6 16V TS Veloce (Gechipped, pre-facelift model)
Super wagen maar ik mis de 'alfa-grom' een beetje die ik wel in mijn vorige Alfa had!
Daarom heb ik Squadra tuning gevraagd wat ik het beste kan doen om het geluid een tikje interessanter te maken zonder al teveel poespas.
K&N Filters werden mij afgeraden omdat deze veel te grof van structuur zijn en de luchtmeter kapot maken na verloop van tijd.

"Voor het luchtfilerhuis zit een lange slang die naar boven loopt."
"Die kun je weghalen en het uiteinde van die slang direct op het luchtfilterhuis naar beneden plaatsen."

Is dit iets wat te realiseren is voor iemand die niet bijzonder veel verstand heeft van Auto's?
Het laatste waar ik natuurlijk zin in heb is iets verkeerd doen en de boel om zeep helpen.
Kunnen jullie mij wat pointers geven of is hier misschien een website over met informatie?

Groet,

Funk

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: Luchtfilterslang Verwijderen?

ma mei 25, 2009 10:39

Ik ben de trotse bezitter van een Alfa 147 1.6 16V TS Veloce (Gechipped, pre-facelift model)
Super wagen maar ik mis de 'alfa-grom' een beetje die ik wel in mijn vorige Alfa had!
Daarom heb ik Squadra tuning gevraagd wat ik het beste kan doen om het geluid een tikje interessanter te maken zonder al teveel poespas.
K&N Filters werden mij afgeraden omdat deze veel te grof van structuur zijn en de luchtmeter kapot maken na verloop van tijd.
Dat is niet waar, die fabel is nog nooit onderbouwd met feiten. Sterker nog, bij onderzoek door iemand bij K&N bleek het probleem bij de Bosch MAF sensor te liggen. Een vervangende sensor van Pierburg gaat niet stuk, die van Bosch gaat net zo hard stuk met originele filters als met K&N. Het klinkt misschien een beetje als "Wij van WC eend adviseren WC eend", maar op een gemiddeld VW-forum lees je precies hetzelfde verhaal zonder dat er K&N of andere aftermarket filters gebruikt worden. Het lijkt er op dat de Bosch sensor vooral gevoelig is voor een dichtgeslibt filter en zichzelf dan zo heet stookt dat de oppervlakte oxideert.
"Voor het luchtfilerhuis zit een lange slang die naar boven loopt."
"Die kun je weghalen en het uiteinde van die slang direct op het luchtfilterhuis naar beneden plaatsen."

Is dit iets wat te realiseren is voor iemand die niet bijzonder veel verstand heeft van Auto's?
Het laatste waar ik natuurlijk zin in heb is iets verkeerd doen en de boel om zeep helpen.
Kunnen jullie mij wat pointers geven of is hier misschien een website over met informatie?
Zo'n klusje is ook voor de beginnende sleutelaar goed te doen hoor. Let wel op dat je de slang zodanig monteert dat je geen grote scheppen water naar binnen haalt als je door een plas rijdt en dat je koele buitenlucht aanzuigt, geen warme lucht van onder de motorkap. Ik zou overwegen om de originele spulletjes netjes op te bergen en een losse slang te halen en die te monteren. Je kunt dan terug naar standaard als de modificatie je niet bevalt of je de auto weer wilt verkopen.

Gebruikersavatar
Funkmeister
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo okt 11, 2006 11:47

RE: Luchtfilterslang Verwijderen?

ma mei 25, 2009 10:50

Hey WhizzMan,

Thanks voor je advies, de oude spullen berg ik inderdaad netjes op voor als ik de auto ooit weer doorverkoop.
Ik zal het later vandaag allemaal even bekijken maar het klinkt als iets wat prima te doen is.
Als ik er niet uitkom dan post ik wel weer iets hier!

Groet,

Funk

Terug naar “Algemene Technische vragen”