Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

startperikelen 75. vraag: 16-10

zo apr 26, 2009 17:25

Vanochtend even bij de start (11.00 ik was dus te laat) van de Nimega 100 Miglia wezen kijken...
Toen ommetje gemaakt stukje duitsland in via de autobahn weer terug.. In Arnhem nog even een patatje gegeten...

Toen wilde we weer gaan.. auto start niet... niks.. geen klik helemaal 0,0
Had dit al eens eerder gehad.. maar de keer dat ik het daarna probeerde startte die dus wel gewoon..(dus toen dacht ik misschien sleutel niet goed omgedraaid) Paar keer proberen vandaag dus, nog niks...

Dan maar aanduwen.. vriendinnetje in de auto ik duwen.. toen liet ze de koppeliong rustig opkomen :whistle: Dat werkt dus niet...
ik even uitleggen hoe ze dat wel moest doen... en ff nog keer proberen te starten met sleutel(voor ik mezelf een ongeluk duw) en JA hij start weer...
Naar huis gereden thuis paar keer aan en uit gezet en gaat ook gewoon weer 100%
Jezus wat n verhaal om n klein probleempje te beschrijven..
Wat kan dit zijn? :oops:
Laatst gewijzigd door Jeroen S op di okt 16, 2012 18:41, 6 keer totaal gewijzigd.

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: (niet) starten 75

zo apr 26, 2009 17:46

Jeroen, ik had hier een tijdje geleden ook last van, vreemd genoeg de laatste tijd niet meer.
Ik heb echter wel een kabeltje direct vanaf de accu gelegd, mocht het weer een keer voorkomen zet ik direct spanning op de startmotor, heb je dit al geprobeerd?
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: (niet) starten 75

zo apr 26, 2009 20:23

Toen wilde we weer gaan.. auto start niet... niks.. geen klik helemaal 0,0
Dan denk ik het eerst aan het startrelais (dat tonnetje bovenop de startmotor) of iig de stekkerverbinbing daarvan......
Als tweede zou ik aan het contactblokje (of stekker daarvan) denken.....
De eerst volgende keer, dat ie het niet doet, zou je eens naar kunnen kijken. Neem ook een extra draad mee, zoals rene33 beschrijft.
Werkt het eerste, nou ja, dan weet je het wel.
Werkt het eerste niet en het tweede wel, dan defect contactblokje of stekker daarvan. Weet zo even nietof er nog meer verbindingen (zekering??) tussen zitten.
Werkt het alle twee niet, dan denk ik aan de starter zelf....

Eerst maar eens wat proberen bij de volgende weigering dus. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: (niet) starten 75

zo apr 26, 2009 20:29

Is dit niet het befaamde fenomeen van het extra startrelais?

Is de bedrading van de startmotor nog origineel, bedoel ik daarmee. In een van de recente klaverblaadjes en hier op het forum staat dit uitvoerig beschreven.

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... s&start=15

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

Re: (niet) starten 75

zo apr 26, 2009 20:52

Toen wilde we weer gaan.. auto start niet... niks.. geen klik helemaal 0,0
Dan denk ik het eerst aan het startrelais (dat tonnetje bovenop de startmotor) of iig de stekkerverbinbing daarvan......
Als tweede zou ik aan het contactblokje (of stekker daarvan) denken.....
De eerst volgende keer, dat ie het niet doet, zou je eens naar kunnen kijken. Neem ook een extra draad mee, zoals rene33 beschrijft.
Werkt het eerste, nou ja, dan weet je het wel.
Werkt het eerste niet en het tweede wel, dan defect contactblokje of stekker daarvan. Weet zo even nietof er nog meer verbindingen (zekering??) tussen zitten.
Werkt het alle twee niet, dan denk ik aan de starter zelf....

Eerst maar eens wat proberen bij de volgende weigering dus. :wink:
Wat bedoel je met dit blokje ?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: (niet) starten 75

zo apr 26, 2009 21:00

Wordt ook wel eens contactslot genoemd. (maar dat is niet helemaal juist...) :wink:
Hetzelfde, waar rob75 het ook over heeft/ naar verwijst. Er zit ook nog een stekkerverbinding darvan achter de bekleding van de stuurkolom.

Nu weet je het wel he? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

Re: RE: (niet) starten 75

zo apr 26, 2009 21:15

Wordt ook wel eens contactslot genoemd. (maar dat is niet helemaal juist...) :wink:
Hetzelfde, waar rob75 het ook over heeft/ naar verwijst. Er zit ook nog een stekkerverbinding darvan achter de bekleding van de stuurkolom.

Nu weet je het wel he? :wink:
uuuuuuh, ja 8)

Ga morgen even de stekkerverbindingen checken!
Mijn dank :!:

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: (niet) starten 75

vr mei 01, 2009 21:24

Mijn 75 heeft hetzelfde, zolang ik hem in 2003 uit Frankrijk heb meegenomen. Uiteindelijk startte hij telkens wel, de ene keer sneller dan de andere keer. Een aantal maanden geleden deed hij echter helemaal niks meer. De Wegenwacht ontdekte dat de benzinepomp geen stroom kreeg en heeft een extra draad getrokken van de achterruitverwarming naar de draad van de benzinepomp. Hij heeft de verbinding gemaakt onder de achterbank. De auto startte vervolgens probleemloos. Ik heb de draad maar als noodvoorziening laten zitten, en ik heb hem nu twee keer nodig gehad om de auto aan de praat te krijgen.

Ik zag op het forum dat de draad naar de pomp een zwak punt is, dus ik vermoed dat deze helemaal zou moeten worden vernieuwd. Het is mij echter een raadsel waarom de auto de ene keer wel start en de andere keer niet. Wellicht een draadbreuk ? Weet iemand meer ?



DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: (niet) starten 75

za mei 02, 2009 00:27

Maar als de benzinepomp geen stroom krijgt draait je startmotor toch wel gewoon rond?
Iets ander probleem als ik heb dus..

Ik heb de stekkerverberbindingen van mn contactblokje (contactslot 8) ) al opgeschuurt.
Moet die van de startmotor nog doen.. maar heb er vooralsnog geen last meer van gehad..

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: (niet) starten 75

do aug 20, 2009 14:42

Hmmm, stekkerverbindingen van het startrelais ook tijdje geleden schoongemaakt.
Poos geen last meer van gehad..

Enkel op de heenrijs naar Italië paar weken terug.. na elke stop (na snelwegkm's dus) starte hij weer niet.. (geen klik, 0,0)
Tik op de startmotor gegeven met de parasolpoot.. en direct starten weer.. dit hielp elke keer weer..
Nu ben ik gisternacht vanuit Luxemburg komen rijden (onderweg niet gestopt dus ook niet hoeven tikken).. auto op de oprit gereden..
En nu starte hij vanmiddag niet.. dus ik denk hé das raar hij is nu niet eens warm.. pak de parasolpoot (die inmiddels standaard achterin de kofferbak lag) TIK op de startmotor.. en starten maar weer... Nee dus... hmm, nog n keer proberen... Nee, wel @&$)@@*** !!¡¡ !

Ik begrijp er dus niks van?!

Nu lees ik welleens wat over een extra startrelais plaatsen... zou dit mijn probleem ook verhelpen?

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member
Berichten: 326
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 10:16
Locatie: Twello

RE: (niet)starten 75 Nog steeds niet verholpen.. Update 20-

do aug 20, 2009 14:46

dat scheelt je een tik geven op de startmotor, wat ook altijd helpt is de auto in de versnelling zetten, koppeling in , voetje uit de deur m iets naar achteren of voren rollen en koppeling op laten komen, zo draai je het blok iets,

werkte altijd bij mij
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

Re: RE: (niet)starten 75 Nog steeds niet verholpen.. Update

do aug 20, 2009 14:49

dat scheelt je een tik geven op de startmotor, wat ook altijd helpt is de auto in de versnelling zetten, koppeling in , voetje uit de deur m iets naar achteren of voren rollen en koppeling op laten komen, zo draai je het blok iets,

werkte altijd bij mij
Nouw, het probleem is dus.. dat hij nu op de oprit staat.. en na 20tikken nog niet start.. voetje uit de deur en rollen heb ik ook al geprobeerd ook niks..

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: (niet)starten 75 Nog steeds niet verholpen.. Update 20-

do aug 20, 2009 16:12

Warm en niet willen lopen.... Hmmmm.
Destijds majeure problemen gehad met de startblokkering op mijn GTV(bv op uitgaande helling van een parkeergarage, motor afgeslagen en 100 wachtenden achter je) . Na een paar honderd euro's, veel ergernis en bijna zo ver om het hele motormanagement te laten vervangen door iets anders bij een professionele tuner bleek dat de code-unit te weinig prik kreeg. Een extra 12 volt lijntje was genoeg. :evil:
Verdeel was dat het code kaartje in de auto niet meer nodig was, know it by heart :lol:

Resume: de losse draad is prima voor diagnose en noodgevallen 8)
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: (niet)starten 75 Nog steeds niet verholpen.. Update 20-

do aug 20, 2009 16:52

Ik zou eens kijken of er wel 12v aankomt op de startmotor tijdens het starten, dan weet je tenminste zeker of je het in de startmotor moet zoeken of niet. Op de solenoid meten dan, dus de kleine aansluiting; op de hele dikke moet altijd spanning staan.

---
Eric

Gebruikersavatar
alfatheo
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 23:29
Locatie: Haaksbergen

RE: (niet)starten 75 Nog steeds niet verholpen.. Update 20-

do aug 20, 2009 21:24

Er zijn al zoveel tips gegeven, dat ik het haast niet durf te zeggen, maar als je onder de motorkap tegen je schutboord kijkt, zie je 4 relais zitten.
het gebeurd wel eens dat de doorverbinding van je groen/zwarte draad slecht contact maakt op het 3e relais. Zorg dat deze goed contact maakt.
Je benzinepomp , is wat anders, krijgt spanning via een stekker achter je handschoenen/dashboard kastje gelegen aan de roze/witte draad.4mm2
Trek stekker uitelkaar en controleer of hij niet verschroeid is. Knip anders draad weg van de stekker en soldeer hem door.
Contactslot komt ook voor bij warme motor, dat startrelais niet aangestuurd wordt. Succes
Een virus is lastig,
Alfist zijn ongenezelijk.
Theo Hoogendoorn

Terug naar “Algemene Technische vragen”