beter 16" of 17" vekgen onder een 155

Peiling eindigde op do jun 23, 2005 23:39

16"
27%
7
17"
73%
19
 
Totaal aantal stemmen: 26
Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 13:12

Voor

Afbeelding

en achter

Afbeelding

Anders even bij het artc forum het werkplaatshandboek scoren.

Adios, JR

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 13:13

Ben je er ook van op de hoogte dat die vet goed gelukte geblindeerde ramen je een vette 95 Euro kosten als oom agent je staande houdt? Bovendien kun je je blindeerfolie er dan ter plaatse weer vet van af trekken…
Is niet helemaal waar je mag alles na je voorportieren blinderen en zelfs op je voorportieren wordt je niet aangehouden als het niet minder dan 50% lichtdoorlatend is.
Ikzelf ben nog nooit aangehouden en heb m'n achterruit 5% alle zijruiten 30% en zelfs de voorruit (wat dus zeker niet mag) 50% lichtdoorlatend.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 13:17

[-X
---knip---
Op 4 maart 2005 heeft de kantonrechter in Utrecht een uitspraak gedaan inzake het gebruik van folie/coating. Zijn redenering was als volgt:

Volgens de betrokkene werd zijn uitzicht niet belemmerd door de coating op de rechterzijruit en de folie op de linkerzijruit van zijn auto. Bovendien, zo voerde hij aan, staat in de wet niet duidelijk wat wel en wat niet mag.

In het Voertuigreglement artikel 5.2.41 lid 1 onder a en b staat hierover:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

De kantonrechter oordeelde dat de ruit door de coating een verkleuring vertoont zoals bedoeld in het Voertuigreglement. Folie op de voorruit verklaarde hij tot onnodig voorwerp zoals bedoeld in het Voertuigreglement.

Beide beroepen werden dan ook ongegrond verklaard door de kantonrechter.


Kortom: het is niet toegestaan om autoruiten (voorruit en voorste zijruiten) te voorzien van een folie of een coating.

APK-eisen

Naast de wettelijke regel hierboven bestaan er ook APK-eisen. Aan deze eisen is toegevoegd dat de ruiten niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers, lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie of, voor wat betreft de achterruit, jaloezieën die de achterruit dichtmaken.

Op grond van Europese regelgeving en APK-normen mag het lichtverlies in geval van getint glas gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde..

Aangezien veel auto’s al getint warmtewerend glas hebben, waarmee ze al een eind in de richting van die 25% komen, valt met het aanbrengen van extra folie maar weinig winst te behalen.

Rijksdienst voor het Wegverkeer-keuring

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer komen regelmatig vragen binnen over de APK-keuring van autoruiten. In hoeverre mogen autoruiten donker zijn gemaakt of zijn voorzien van folie bij een APK-keuring?

Het gaat hierbij dus nadrukkelijk om het uitzicht van de bestuurder. Het is bij de keuring niet van belang of er door de ruiten goed naar binnen kan worden gekeken. Is het zicht naar buiten goed, dan is er geen reden tot afkeur. Er bestaat wel apparatuur om de verminderde lichtdoorlatendheid van ruiten te meten, maar dit is zeer kostbare apparatuur. Bij de APK bepaalt dus uiteindelijk de keurmeester of het verminderde uitzicht van de bestuurder toelaatbaar is.

Met de uitspraak van de kantonrechter hierboven zullen deze richtlijnen aangepast moeten worden, immers de kantonrechter ziet coating en folie als onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

De politie

De politie heeft de bevoegdheid om bij geconstateerde overtredingen een auto in beslag te nemen. Uiteraard zijn hier criteria voor en ligt bezwaar open bij het openbaar ministerie.

Bij het constateren van een overtreding kan de bestuurder hiervoor bekeurd worden; het bedrag voor deze bekeuring is 95 euro.

---plak---

Deze site is over het algemeen goed geinformeerd.

Adios, JR

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 13:21

Dank voor de toelichting (en de bijval :wink: )!

Er is nogal wat onduidelijkheid over dit onderwerp!
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 13:52

ok, ik dacht werkelijk dat ie zijn zijruitjes ondoorzichtig had gemaakt!
zoiets als oude stijl grijskentekenauto die hadden ook zijramen geblindeerd

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 14:31

:blue_shocked:

Dan was ik dus wel behoorlijk verkeerd voorgelicht, maar zolang ik niet aangehouden wordt laat ik het wel lekker zitten.
30% lichtdoorlatend is trouwens ook nog niet aso limosinezwart en kan je nog altijd naar binnen kijken. Denk dat ik daardoor nog nooit ben stilgezet.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1811
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 15:32

all black, dit zou bij ons niet mogen?? :shock: :shock:
Afbeelding
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

jan bert

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 17:29

di's dan ook een tip voor de "liefhebber"
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 20:23

Mooi exemplaar voor op de motor... :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 20:38

Beginnen we weer..... :roll:

Als hij zijn ramen wil blinderen laat hem dat dan lekker doen... Dat gezeik wordt ik doodmoe van...het begint meer en meer een reden te worden om steeds minder te komen......Kort door de bocht? Mwoah..misschien wel!

Ontopic...

Ramen blinderen van de zijkant mag idd niet, kan je 95 euro kosten....Kijk anders eens op www.artc155.nl Krijg je waarschijnlijk WEL normaal antwoord..

alfaromeo155

RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 22:27

Voor de APK mag je alle ramen blinderen. En dan is het aan de keurmeester om te beoordelen of het het uitzicht belemerd. Dit is het enige dat in de eisen staat.

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Re: RE: wie helpt me!!!!!!!

vr jun 17, 2005 23:20

Beginnen we weer..... :roll:

Als hij zijn ramen wil blinderen laat hem dat dan lekker doen... Dat gezeik wordt ik doodmoe van...het begint meer en meer een reden te worden om steeds minder te komen......Kort door de bocht? Mwoah..misschien wel!

Ontopic...

Ramen blinderen van de zijkant mag idd niet, kan je 95 euro kosten....Kijk anders eens op www.artc155.nl Krijg je waarschijnlijk WEL normaal antwoord..
Mee eens, ik zou het zelf niet doen, maar als die jongen er plezier in heeft waarom niet.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

lex thissen

Re: RE: wie helpt me!!!!!!!

za jun 18, 2005 00:07

Beginnen we weer..... :roll:

Als hij zijn ramen wil blinderen laat hem dat dan lekker doen... Dat gezeik wordt ik doodmoe van...het begint meer en meer een reden te worden om steeds minder te komen......Kort door de bocht? Mwoah..misschien wel!

Ontopic...

Ramen blinderen van de zijkant mag idd niet, kan je 95 euro kosten....Kijk anders eens op www.artc155.nl Krijg je waarschijnlijk WEL normaal antwoord..
Mee eens, ik zou het zelf niet doen, maar als die jongen er plezier in heeft waarom niet.
IDD dus nu "on topic",

17" staat um goed, en succes met het monteren van je ramen :wink:

marco.f

RE: wie helpt me!!!!!!!

zo jun 19, 2005 11:02

ja iedereen kan wel gaan zeiken over blenderen...... maar het maakt je auto wel 10 keer mooier!!!!! en oom agent is niet zo moeilijk hier en je mag achter alles blenderen alleen voor niet, maar voor laat ik coaten, en coaten mag wel!!!!!

maar niemand heeft alleen 1 iemand kwam met een bruikbare link of tip alleen maar zeiken over het mag niet en is duur, daar vroeg ik niet om ik vroeg alleen of iemand weet waar welk onderdeel moet meer niet!

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: wie helpt me!!!!!!!

zo jun 19, 2005 12:00

Dat bedoelde ik nu; geef deze jongen eens ff een goei :roll: :wink: e link, probleem
opgelost..

Trouwens...met die plaatjes van JR moet je toch wel een eind komen, best duidelijk.. .
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Terug naar “Algemene Technische vragen”