Pagina 1 van 1

Koppeling Alfa 156 2.4JTD (F3)

Geplaatst: do apr 16, 2009 17:36
door Arjan75qv
Hoi,

De koppeling van mijn 156 2.4JTD slipt niet meer netjes bij wegtrekken en terugschakelen, maar dit gaat nu erg 'hakkelig'. Met name bij filerijden (warmer worden) wordt het steeds erger.

De koppelingsplaat + drukgroep is eerder bij 170.000 km vervangen, nu is er inmiddels 315.000 op de klokken.

Mij staat bij dat bij dit type er ook een deel in het vliegwiel is gemonteerd.
1. klopt dit?
2. is dit los te vervangen?
3. moet het hele vliegwiel worden vervangen?
4. wat kost zoiets?

Verder lijkt de synchomesh van de 3e versnelling slechter te worden (tandenpoetsen bij opschakelen boven 3.000 rpm). Is het aan te raden dit meteen te doen bij vervanging koppeling of is dat erg veel meer werk?

RE: Koppeling Alfa 156 2.4JTD (F3)

Geplaatst: do apr 16, 2009 17:43
door Andretti Molletti

RE: Koppeling Alfa 156 2.4JTD (F3)

Geplaatst: do apr 16, 2009 19:56
door Arjan75qv
Tja, als er met duitse termen in het subject wordt gewerkt, lukt het zoeken ook niet erg he? #-o
Ik dacht ook al zoiets maar op de site van Tuynder kon ik het niet vinden.
Enig idee wat er kapot kan zijn en hoe lang je ermee door kunt rijden?

En kan het slecht opschakelen bij hogere toerentallen (met name naar zijn 3) er ook wat mee te maken hebben?

RE: Koppeling Alfa 156 2.4JTD (F3)

Geplaatst: do apr 16, 2009 20:03
door Arjan75qv
O ja, het motortype is 841C000. Destijds is kit no. 71739539 gebruikt voor de vervanging.
Op de site van Tuynder is dat weergegeven als drukgroep, plaat (met veren) en druklager.

RE: Koppeling Alfa 156 2.4JTD (F3)

Geplaatst: do apr 16, 2009 23:47
door giulia-tom
Schokken is het vliegwiel - en ja: BINGO! Dat is een dure! (55185669) Vliegwiel heeft een dempingsmechanisme die net als de poelie aan distributiezijde slijtagegevoelig is.

De 3e versnelling is bij een JTD bak een zwakke schakel - is slijtage van de bak - maar kan er wel oud mee worden.

RE: Koppeling Alfa 156 2.4JTD (F3)

Geplaatst: vr apr 17, 2009 20:08
door Arjan75qv
:( :( :cry: Ja, inmiddels weet ik dat het vliegwiel 550 ex. kost... Komt er nog een koppelingskit en een dag werk bij...
Heb de motorsteunen nog gecontroleerd maar daar zie ik zo 1-2-3 niks raars aan. Wel een gescheurde aandrijfhoes (alweer na 45.000 km en daar is ook weer niks op te verhalen want slijtagedeel...)
De wet van Murphy: Iets gaat altijd zodanig kapot dat het de meeste schade aanricht... en gebeurt wanneer het het minst uitkomt. :cry: