René1984

rook uit de uitlaat

do apr 09, 2009 22:34

ja hier was ik helaas al bang voor.
In een ander topic kun je lezen dat ik gister een 156 had gekocht.
Heb deze vandaag opgehaald.

Reed op de snelweg en moest tanken.
Me pa zei toen van hij rookt een beetje...
En ik keek en zag toen niks meer dus dacht zal wel.

Maar na een ritje over de snelweg stond ik stil en dacht even wat gas geven kijken of ie rook geeft.
En toen een hele wolk rook achter mij!!!!!!!! witte rook was het
daarna nog een keer flink gas gegeven en toen zag ik het niet.
Als hij warm is (zegge een 40 km gereden) en je laat hem stationair lopen dan zie je niks.
geef je dan wat gas dan zie je wat zwarte rook niet echt veel....

Ik ben bij een garage langs gereden en die zeiden dat het meeviel, en zeiden rijd er maar is een stuk mee en kijk dan nog is

Mijn vraag is nu heb ik een miskoop gedaan, of valt het mee.
ik heb namelijk ook gelezen dat het condens kan zijn, maar goed toen ik vandaag nog een rit ging rijden en trok even door in zijn 2 zag je ook wat rook
Ook toen ik gewoon optrok in zijn 1.
Dus het is niet altijd

Weet iemand wat het kan zijn??
ik heb al dat er olie verbrand wordt of dat de luchtfilter vervangen moet worden, of even de olie een keer verversen... de koelvloeistof zat tussen min en max in en er zat geen zooi aan de oliedop...

alvast bedankt

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: rook uit de uitlaat

do apr 09, 2009 22:38

Wat geeft de temperatuurmeter aan na een rit? Komt deze wel boven de 50 graden uit? Dan kan je thermostaat stuk zijn nl. Kachel wordt ook warm? Zit er LPG op?

Rene33
Full Member
Full Member

vr apr 10, 2009 04:18

Rene, je bent even langs een garage langs gegaan, echter waarom ben je niet even langs het bedrijf teruggegaan waar je de auto hebt gekocht, voordat je de auto daar kocht was je immers van harte welkom om te komen kijken daar, dan zal je zeker ook welkom zijn mocht je vragen hebben over de auto die je daar gekocht hebt, misschien dat zij je dan een gerust gevoel kunnen geven omtrent wat er evt aan de hand is, je kunt gerust rondvragen maar iedereen geeft je toch een ander antwoord vrees ik, men wil je helpen een goed antwoord te geven maar dat is moeilijk zo via internet zonder te auto te zien enz..
Het is een beetje hetzelde als ik bijvoorbeeld ineens last heb van mn knie, kijk dan op gezondheidsplein.nl en wat ik daar allemaal niet lees....wat ik misschien wel allemaal mankeer, nou nou nou. snap je?
Kortom, gewoon even langs meneer Ketelaar en zeggen dat je deze rook constateerd, hij zal je dan wel helpen denk ik.
Succes! :wink:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr apr 10, 2009 09:22

Mijn broer heeft dit zelfde probleem gehad. Eigenlijk als we flink aan het blazen waren, zo rond de 160-180 km/u. De motor liep perfect, maar bij gas los opeens een giga witte rookwalm achter de auto. Dit heeft zich een aantal keer voor gedaan, maar heeft verder nooit tot problemen geleid. Bij de garage konden ze niks vinden. Ze konden alleen vertellen dat het wel vaker voor komt bij een 156. Natuurlijk een vaag verhaal, maar als ik jou was zou ik toch de motor goed na laten kijken.

Succes

Gr Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: rook uit de uitlaat

vr apr 10, 2009 11:59

Maar na een ritje over de snelweg stond ik stil en dacht even wat gas geven kijken of ie rook geeft.
En toen een hele wolk rook achter mij!!!!!!!! witte rook was het
En wat was toen de temperatuur op het metertje in het dashboard?
Uit het topic bij aandachtspunten maak ik op, dat de termostaat permanent open staat of iig veel te vroeg opengaat........ (bij 50 graden al een warme radiateurslang)
Als een motor niet op temperatuur komt, blijft er condenswater uitkomen. Maar erkan natuurlijk ook meer aan de hand zijn. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

René1984

vr apr 10, 2009 14:44

hoi

ja de temp komt wel boven de 50 als ik na het rijden stil sta staat hij zo rond de 90 en als je gaat rijden weer koelt ie weer af.(bij een stoplicht dan)
Dat werkt goed

Ik heb hem een mail gestuurd en gezegd hoe of wat.

Wat de garage betreft daar kom ik altijd al sinds ik auto's rijd, dus die zeggen niet zomaar van och niks aan de hand dat zou niet kunnen.
ik ga vandaag nog even rijden en kijken wat er gebeurd.
Want hij rijd echt super lekker!!

alvast bedankt groetjes

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: rook uit de uitlaat

vr apr 10, 2009 17:42

hoi

ja de temp komt wel boven de 50 als ik na het rijden stil sta staat hij zo rond de 90 en als je gaat rijden weer koelt ie weer af.(bij een stoplicht dan)
Dat werkt goed

Ik heb hem een mail gestuurd en gezegd hoe of wat.

Wat de garage betreft daar kom ik altijd al sinds ik auto's rijd, dus die zeggen niet zomaar van och niks aan de hand dat zou niet kunnen.
ik ga vandaag nog even rijden en kijken wat er gebeurd.
Want hij rijd echt super lekker!!

alvast bedankt groetjes
Hoe ver koelt de temperatuur af? Onder de 80 graden is eigenlijk al te ver, dan moet er een nieuwe thermostaat in.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 10, 2009 17:45

hoi

Dat werkt goed
Nee, dat werkt dus niet goed. :idea: De motor moet gewoon tijdens rijden op 70 à 80 graden komen. Tijdens filerijden kan het dan oplopen tot 90 graden (dit alles bij benadering hè), dan slaat de fan aan en komt de temp weer terug op 80 graden. Ook als je dan weer gaat rijden, hoort de temperatuur niet verder te zakken! :arrow: Thermostaat vervangen! Als de klachten dan niet verholpen zijn, praten we wel verder. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

René1984

vr apr 10, 2009 19:02

hoi

Dat werkt goed
Nee, dat werkt dus niet goed. :idea: De motor moet gewoon tijdens rijden op 70 à 80 graden komen. Tijdens filerijden kan het dan oplopen tot 90 graden (dit alles bij benadering hè), dan slaat de fan aan en komt de temp weer terug op 80 graden. Ook als je dan weer gaat rijden, hoort de temperatuur niet verder te zakken! :arrow: Thermostaat vervangen! Als de klachten dan niet verholpen zijn, praten we wel verder. :wink:
nee klopt hij zakt niet weer helemaal terug maar blijft wel bij het streepje voor de 90 hangen.
bij het stil staan gaat ie weer omhoog.

Hij heeft terug gemaild en zei dat de auto wel lang heeft stil gestaan.
Hij gaf aan dat het gewoon condens was.
Ook gaf hij aan dat als hij echt niet goed was dat ik altijd een beroep op hem mocht doen.

en vandaag weer gereden en geen rookwolken gezien....
Toen ik hem startte rook ik bij de auto gewoon benzinelucht, das dan wel goed

ik zie het wel voor de rest echt een superbak!

oh ja is het ook mogelijk dat bij het starten de airco niet aangaat??????

groetjes

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

vr apr 10, 2009 20:48

Weet niet of er een vertraging in het systeem zit, maar zou niet onlogisch zijn.
Daarnaast lijkt het me niet zo goed als je benzine ruikt na het starten, maar het is maar net hoe je het bedoelt.

Al met al hoort de temperatuur van zo'n moderne auto constant te zijn.
Geen gewapper met de wijzer over de plaat, maar strak naar boven en that's it.
Boosdoener is door Sander al opgemerkt, de thermostaat.
Deze regelt het korte/lange koelcircuit en zorgt er dus voor de temperatuur optimaal blijft.
Is de werking hiervan minder, zal er via het lange circuit gekoeld worden.

Deze vervangen is overigens peanuts, qua kosten, maar ook qua werkzaamheden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

René1984

za apr 11, 2009 16:26

En waar kan ik zo een thermostaat kopen??
gewoon bij de alfa dealer of betaal ik hem dan 3 dubbel??

groetjes

Rene33
Full Member
Full Member

za apr 11, 2009 20:26

Bij Ketelaar, daar waar je al komt sinds je auto rijd ,en aangezien je deze 156 enkele dagen geleden daar hebt gekocht het mij stug lijkt dat je nu zelf een thermostaat dient te kopen maar dat idee zal je zelf ook wel hebben toch?
Laatst gewijzigd door Rene33 op zo apr 12, 2009 06:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 11, 2009 22:44

Als je auto tijdens het rijden onder de 80 graden temperatuur van je kvs gaat, moet er een nieuwe thermostaat in. Dat lijkt me inderdaad gewoon garantie omdat je de auto net gekocht hebt. Mocht je auto nu na warm worden netjes tussen de 80 en 95 graden blijven, dan is er niets aan de hand.

René1984

ma apr 13, 2009 17:47

Bij Ketelaar, daar waar je al komt sinds je auto rijd ,en aangezien je deze 156 enkele dagen geleden daar hebt gekocht het mij stug lijkt dat je nu zelf een thermostaat dient te kopen maar dat idee zal je zelf ook wel hebben toch?
ho nee ik heb hem daar gekocht maar bij een andere garage in mijn woonplaats waar ik altijd kom nagevraagd.

Nog vervelender, inderdaad die thermostaat is dus kapot en nog meer, dat ding zuipt nog meer olie dan ik bier...
bij 80 km was er weer een liter olie weg..... en de koelvloeistof was ook gedaald.

Die auto is niet in orde en ik ben gewoon keihard genaaid...
Ben al aan het onderhandelen en meneer zegt dat ik de auto zonder garantie gekocht heb.
Maar gelukkig studeerd me zusje rechten en die weet dat het niet zo niet kan.
die zal het nog even uitzoeken.

voor nu heb ik dus gewoon een barrel gekocht.
wat voor mij een droom auto leek is dus gewoon een nachtmerrie, want voor dit goed komt nou ik denk dat dat nog wel ff duurt.

Groetjes

Netfinity
Member
Member

ma apr 13, 2009 18:34

Met zo'n hoog olieverbruik moet je een behoorlijke blauwe walm uit je uitlaat hebben. Komt er al water bij je olie of andersom?
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Terug naar “Algemene Technische vragen”