nu ik met de gtv6 3.0v6 op lpg ga rijden,wat is de aangerade klepspeling...hoeveel ruimer?
inlaat of alleen uitlaatkleppen??
Ik dacht dat het ruimer stellen van de kleppen bij lpg niet zozeer te maken had met angst voor te weinig klepspeling door de hogere temperatuur, maar meer met betere koeling door langer contact met de zitting.Een jaartje geleden eens staan buurten met iemand, die zich ook altijd afvroeg, wat er nu harder uitzet enzomeer, m.a.w. wordt de klepspeling groter of kleiner (dat laatste neemt 'men' meestal maar aan) naarmate de motor warmer wordt.....
Oei! Dat is te ruim foutieve waarden van Alfa Romeo zelf. Uitlaatklep speling moet zijn 0.225 - 0.245, daar loopt ie veel mooier vanik heb vandaag de distributieriem vervangen en meteen de klepspeling(uitlaat)op 0.35 gezet...dit gewoon preventief...op aanraden van de gasboer...
over een 7500 km of 10000 meet ik gewoon weer en bekijk dan de eventuele terugloop... als het dan weinig is ga ik dichter bij de normale waarden zitten...
op dit moment hoor je de boel weliswaar flink tikken maar dan is het zeker veilig...
dit is niet het commentaar waar je op zit te wachten,koeien met schapen vergelijk...Waarom doe je niet gewoon wat bralfa zegt? Die heeft er ervaring mee.
Over dat stellen zou ik mij ook geen zorgen maken, wij hebben zelf dan een 8V TS gehad op LPG (415 dkm) en net als bralfa nauwlijks de klepspeling hoeven te stellen. Als ik die motor bekijk dan zijn hydraulische klepstoters een overbodige uitvinding![]()
Na 7500 a 10000 km kleppen stellen??![]()
Laat me niet lachen.
Een Nord en een V6 12V kun je wel vergelijken qua inlaat. (direct en de materialen zijn het zelfde), maar de uitlaat werkt via tuimelaars. Die vergelijking gaat te makkelijk op.Een hele interessante vraag dit........ kan ook een boeiende discussie worden.
Ik had ooit eens gehoord, dat 5 honderste ruimer wel aardig is. Maar heb er verder nooit zo verder bij stil gestaan.
Een jaartje geleden eens staan buurten met iemand, die zich ook altijd afvroeg, wat er nu harder uitzet enzomeer, m.a.w. wordt de klepspeling groter of kleiner (dat laatste neemt 'men' meestal maar aan) naarmate de motor warmer wordt..... kan je allerlei theorieën op loslaten en er zit vast overal wel een kern van waarheid in, maar uiteindelijk is er maar één manier om erachter te komen. juist ja, eerst koud meten en daarna warm. Aldus geschiedde. => conclusie: inlaatspeling wordt groter! Dus die hoef je zeker niet ruimer te stellen) Uitlaatspeling bleef nagenoeg gelijk. (dus als je er een veiliger gevoel bij hebt, zou je de uitlaatkleppen op max. kunnen stellen (zou ik doen) Moet voldoende zijn.
Dit was wel bij een nordje, maar de materialen zijn natuurlijk gelijk. (alu kop, stalen kleppen)
Hoop, dat je er wat aan hebt.