pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

3.0V6 12v LPG en klepspeling...

za mar 28, 2009 16:57

nu ik met de gtv6 3.0v6 op lpg ga rijden,wat is de aangerade klepspeling...hoeveel ruimer?

inlaat of alleen uitlaatkleppen??

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

RE: 3.0V6 12v LPG en klepspeling...

za mar 28, 2009 21:38

weet niemand dit :?: :roll:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 28, 2009 21:43

Gewoon normaal houden. Grotere speling geeft alleen maar meer slijtage aan je nokkenassen en bekers. Het is geen ouderwetse motor met gietijzeren koppen he.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 28, 2009 21:49

Een hele interessante vraag dit........ kan ook een boeiende discussie worden.
Ik had ooit eens gehoord, dat 5 honderste ruimer wel aardig is. Maar heb er verder nooit zo verder bij stil gestaan.
Een jaartje geleden eens staan buurten met iemand, die zich ook altijd afvroeg, wat er nu harder uitzet enzomeer, m.a.w. wordt de klepspeling groter of kleiner (dat laatste neemt 'men' meestal maar aan) naarmate de motor warmer wordt..... kan je allerlei theorieën op loslaten en er zit vast overal wel een kern van waarheid in, maar uiteindelijk is er maar één manier om erachter te komen. juist ja, eerst koud meten en daarna warm. Aldus geschiedde. => conclusie: inlaatspeling wordt groter! Dus die hoef je zeker niet ruimer te stellen) Uitlaatspeling bleef nagenoeg gelijk. (dus als je er een veiliger gevoel bij hebt, zou je de uitlaatkleppen op max. kunnen stellen (zou ik doen) Moet voldoende zijn.

Dit was wel bij een nordje, maar de materialen zijn natuurlijk gelijk. (alu kop, stalen kleppen)

Hoop, dat je er wat aan hebt. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ericj
Full Member
Full Member

Re: RE: 3.0V6 12v LPG en klepspeling...

za mar 28, 2009 22:10

Een jaartje geleden eens staan buurten met iemand, die zich ook altijd afvroeg, wat er nu harder uitzet enzomeer, m.a.w. wordt de klepspeling groter of kleiner (dat laatste neemt 'men' meestal maar aan) naarmate de motor warmer wordt.....
Ik dacht dat het ruimer stellen van de kleppen bij lpg niet zozeer te maken had met angst voor te weinig klepspeling door de hogere temperatuur, maar meer met betere koeling door langer contact met de zitting.

Of het nodig / nuttig is bij een 12v - geen idee.

---
Eric

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

za mar 28, 2009 22:17

ik dacht aan het volgende:

omdat de kop heter wordt zullen de klepzetels sneller slijten waardoor de speling vanzelf afneemt hetgeen gevaarlijke waarden aan kan nemen...
devies :om de 10000km stellen(deed ik toch al)
het gaat er nu op dit moment aan of ik morgen (laatste kans voor inbouw)echt meteen moet stellen of dat ik dat ook een weekje kan uitstellen...
zeg maar minder dan 200km rijden en dan stellen...ikzelf kan natuurlijk tot aan het stellen op benzine knallen maar hun zullen moeten afstellen etc...
de gasboer had het over uitlaatklepspeling voorgeschreven plus 0,1...dit resulteert dan ergens op 0,325-0,35

hoe groter de speling dacht ikzelf hoe langer de klep dicht blijft waardoor er minder makkelijk een hapje wordt verbrand...of is dat niet zo?

morgen overall aan of is dat overdreven als ik het volgend weekend zeker ga doen? :?:

gtv 105.21
Full Member
Full Member

zo mar 29, 2009 10:56

Ik was vanplan om een Gtv6 op lpg te laten lopen.

Het enige probleem wat mij verteld is door iemand die V6 12v motoren op gas onderhouden heeft is dat de klepspeling met lpg sneller verloopt.

Het enige wat je moet doen niet om de 15.000km de speling controleren/ stellen maar om de 7500km.

Han

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo mar 29, 2009 12:32

164 12v op gas gehad +400kkm.... Gewoon normale waarden aangehouden en nagenoeg niet hoeven stellen. Ik zou er niet bang voor zijn. Te hete kop is meestal niet het gevolg van op gas rijden dan wel het gevolg van een te arm mengsel.....
Shut up and ride!

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 29, 2009 13:19

Ook jij bent een sleutelaar Rob! Dus gewone speling aanhouden (en als je dan nog twijfelt in de "safetyzone" te zijn kun je besluiten dat je voelermaatje er iets soepeler doorheen mag dan normaal)
Ietsje....

Ook jij hebt oren en kan horen hoe het nu klinkt en over pakweg 7 a 10 k. Dat gaat je doen besluiten of je de speling nog eens naloopt.
Bij goede behandeling hoeft de V6 echt niet dik waarneembaar harder heen te gaan.
Wel heb ik eens een koppakking gehad bij 12v LPG die totaal weggefikt was - volgens mij debet aan de inbouw van een motor die lange tijd opgeslagen was en later met LPG ingebouwd...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 29, 2009 15:15

ik heb vandaag de distributieriem vervangen en meteen de klepspeling(uitlaat)op 0.35 gezet...dit gewoon preventief...op aanraden van de gasboer...
over een 7500 km of 10000 meet ik gewoon weer en bekijk dan de eventuele terugloop... als het dan weinig is ga ik dichter bij de normale waarden zitten...
op dit moment hoor je de boel weliswaar flink tikken maar dan is het zeker veilig...

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 29, 2009 18:43

ik heb vandaag de distributieriem vervangen en meteen de klepspeling(uitlaat)op 0.35 gezet...dit gewoon preventief...op aanraden van de gasboer...
over een 7500 km of 10000 meet ik gewoon weer en bekijk dan de eventuele terugloop... als het dan weinig is ga ik dichter bij de normale waarden zitten...
op dit moment hoor je de boel weliswaar flink tikken maar dan is het zeker veilig...
Oei! Dat is te ruim foutieve waarden van Alfa Romeo zelf. Uitlaatklep speling moet zijn 0.225 - 0.245, daar loopt ie veel mooier van :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo mar 29, 2009 18:52

Waarom doe je niet gewoon wat bralfa zegt? Die heeft er ervaring mee.
Over dat stellen zou ik mij ook geen zorgen maken, wij hebben zelf dan een 8V TS gehad op LPG (415 dkm) en net als bralfa nauwlijks de klepspeling hoeven te stellen. Als ik die motor bekijk dan zijn hydraulische klepstoters een overbodige uitvinding :wink:

Na 7500 a 10000 km kleppen stellen?? :blue_lol: :blue_lol: Laat me niet lachen.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 29, 2009 19:20

Waarom doe je niet gewoon wat bralfa zegt? Die heeft er ervaring mee.
Over dat stellen zou ik mij ook geen zorgen maken, wij hebben zelf dan een 8V TS gehad op LPG (415 dkm) en net als bralfa nauwlijks de klepspeling hoeven te stellen. Als ik die motor bekijk dan zijn hydraulische klepstoters een overbodige uitvinding :wink:

Na 7500 a 10000 km kleppen stellen?? :blue_lol: :blue_lol: Laat me niet lachen.
dit is niet het commentaar waar je op zit te wachten,koeien met schapen vergelijk...
ik denk dat Tom best gelijk heeft en bralfa maar had dit nog niet gelezen voor dat ik vanmorgen begon...0,35 is gewoon een veilige waarde en voor mij geen probleem....
er blijkt toch niet echt een eenduidig antwoord voor te zijn...motorenrevisie zei:ruimer zetten en kijken of er na 10000km veel is veranderd,zoja andere zetel etc.
het was weer een tijd geleden dat ik de boel had gesteld en blijkt dat het niet onverstandig is geweest...sommige beneden de 0,2....link hoor met gas... :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 30, 2009 02:07

Een 12V heeft wat meer verloop in z'n uitlaatkleppen dan de inlaatkleppen. Die moet je echt goed bijhouden anders slijten de klepbekers in en worden je nokkenassen bot. Gewoon netjes wat vaker meten tot je de trend goed in de gaten hebt. Als blijkt dat je bijna geen verloop hebt, kan je wat kalmer aan doen met je tussenpozen. Ruimer zetten geeft meer slijtage/inslag van klepbekers, dus afgesleten nokken.

Bullettooth
Full Member
Full Member

ma mar 30, 2009 09:59

Een hele interessante vraag dit........ kan ook een boeiende discussie worden.
Ik had ooit eens gehoord, dat 5 honderste ruimer wel aardig is. Maar heb er verder nooit zo verder bij stil gestaan.
Een jaartje geleden eens staan buurten met iemand, die zich ook altijd afvroeg, wat er nu harder uitzet enzomeer, m.a.w. wordt de klepspeling groter of kleiner (dat laatste neemt 'men' meestal maar aan) naarmate de motor warmer wordt..... kan je allerlei theorieën op loslaten en er zit vast overal wel een kern van waarheid in, maar uiteindelijk is er maar één manier om erachter te komen. juist ja, eerst koud meten en daarna warm. Aldus geschiedde. => conclusie: inlaatspeling wordt groter! Dus die hoef je zeker niet ruimer te stellen) Uitlaatspeling bleef nagenoeg gelijk. (dus als je er een veiliger gevoel bij hebt, zou je de uitlaatkleppen op max. kunnen stellen (zou ik doen) Moet voldoende zijn.

Dit was wel bij een nordje, maar de materialen zijn natuurlijk gelijk. (alu kop, stalen kleppen)

Hoop, dat je er wat aan hebt. :wink:
Een Nord en een V6 12V kun je wel vergelijken qua inlaat. (direct en de materialen zijn het zelfde), maar de uitlaat werkt via tuimelaars. Die vergelijking gaat te makkelijk op.
Zou niet weten wat de speling 'warm' doet. Weet wel dat ie warm begint te tikken bij een te ruime uitlaat speling, of dit nu aan ligt aan en grotere (wordende) speling of dunnere olie?

Wat betrefd de waarden. Volgens het boekje moet dit 0.225 - 0.245 zijn. In de praktijk worden ze eerder 0.15 - 0.20 gesteld omdat ze anders warm nog altijd tikken. Ik zou op LPG dan ook zeker niet ruimer gaan dan 0.25.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.