Kreeg net ingefluisterd dat een Giulia meestal zo rond de 30 a 35 Bar trapt...
Op zich natuurlijk het antwoord dat ik zocht.... en is de set-up met een oude HRC dus de oplossing met de hoogste druk... maar intussen intrigeert het me natuurlijk hoe je aan die druk komt...
De oppervlakte van de remzuigers is natuurlijk erg groot... maar de beweging is minimaal... minder dan 1 mm?
Simpele natuurkunde, je had vroeger toch moeten opletten
Maar even on the flow:
stel je been drukt met 70 Kg op de hefboom van je pedaal.
70 Kg ~ 700 N voor hefboomverhouding neem eens 1:4 op de cilinder is dat dan 4*700 N
Druk is dan F=P*A ==> P = F / A
P = 2800 / ( pi * 0.25 * (cilinder dia)^2 ) neem dia 21 [mm] dan resulteert dat in een druk van 80,8 [Bar]
Dit is een voorbeeld sommetje, heb geen idee hoe hard je duwt en geen idee van de overbreng verhouding in je pedaal. Weet wel dat bij moderne auto's op 70 kg bij een noodstop gerekend wordt.
De verplaatsing. Je volume blijft gelijk (olie is nagenoeg niet te comprimeren, alleen je slangen zetten wat uit, maar dat verwaarlozen we even).
Dus altijd gelijk!
Dwz als de HRC 4x kleiner (in oppervlak) is dan de remcilinder zal de HRC 4 maal zoveel weg afleggen. (alleen moet je de alle cilinders rekenen)
Dus een hoofdrem / cq koppeling cilinde, wat leidingen, wat olie (gewone hydrauliek) en een grooooooote hefboom.
Ontluchten en alles komt los
ps een tijdje terug in de manual van de 75 abs zitten te zoeken naar iets en daar werd zo uit m'n hoofd gemeld dat die pomp iets van 150 bar genereert!