Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

za jun 11, 2005 12:08

Hallo allemaal,

Als ik het goed heb opgezocht in mijn vraagbaak, dan is er per versnelling een synchromash aanwezig? Nu kan ik wel van 2 naar 3 schakelen zonder problemen, van 3 naar 2 echter moet ik dubbel-clutchen met tussengas. Dat was even wennen :D heb gemerkt dat het bij 3200 toeren prima gaat, als de motor warm is.

Ik krijg soms het gevoel dat toerental lager ligt als de motor koud is, kan dat? Het lijkt me dat als de bakolie koud is, de smerende functie door de olie minder goed vervult wordt en je het toerental nauwkeurigermoet afstemmen,wil het goed gaan. Als ik het bij een lager torental en een warme motor (en dus hogeren bakolie temp ) probeer, dan hoor je nog een heel zacht geluidje... :oops:

Bij het inschakelen van de achteruitversnelling wil er nog eens wat geluid uit de bak komen....

Vraag me een beetje af of ik er misschien een betere bak in moet zetten? Zag er eentje staan bij de verkoop afdeling. Is er een verschil in bak tussen een 8v en 16v? Ben geen 'ervaren' klusser maar ook niet op m'n achterhoofd gevallen,dus..ehhh...tja!

ciao,

Stefano

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

za jun 11, 2005 12:33

Dit duid inderdaad op een versleten synchromesh, wat wel een kwaal van de 33 bak is.
Dat je het geluid ook waarneemt als je naar z'n achteruit schakeld is niet raar, omdat dit een rechte vertanding is (de rest is namelijk een schuine vertanding)

Je hebt de mogelijkheid om er een andere versnellings bak onder te monteren, maar als je bv een tweedehands versnellingsbak koopt, weet je ook niet hoe de staat daarvan is, dus misschien kamp je wel weer met hetzelfde probleem. Misschien is reviseren van de bak ook een mogelijkheid (je zit dan wel met arbeidsloon)

De versnellingsbakken van een 33 1.5 tot de 16V zijn volgens mij allemaal gelijk (dit staat achterin de vraagbaak, dan moet je even kijken bij de eind overbrenging van de versnellingsbak)
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

za jun 11, 2005 12:59

Hi,

Die rechte vertanding is idd te zien in de vraagbaak (sorry :oops: ). De eindoverbrengingen verschillen alleen tussen de 1.3/1.4 (4.111) en de 1.5/1.7(3.888). Er wordt idd geen verschil gemaakt tussen 8v en 16v.

Als ik er een beter bak n zou zetten, dan zal dat idd een gereviseerde zijn. Ik neem aan dat de prijs van een tweedehands bak afhankelijk is van zijn leeftijd? Bestaan er verschillende bouwjaren, of is die bak altijd hetzelfde gebleven? Wat zou een richtprijs zijn voor een gereviseerde bak?

Groet,

Stefano

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

za jun 11, 2005 14:16

Ik heb straks nog wel een bak liggen van een 16v die volgens mij gereviseerd moet worden.
Als je die erbij neemt kan je die laten reviseren zodat je met je eigen door kan rijden. Als je het zelf doet, of laat doen weet je ook zeker dat het goed is want ik heb wel vaker gezien en gehoord dat mensen zgn "gereviseerde" motoren of bakken kopen, maar dat er toch nog van alles mis mee is.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

Re: RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

za jun 11, 2005 15:51

Hi,

Die rechte vertanding is idd te zien in de vraagbaak (sorry :oops: ). De eindoverbrengingen verschillen alleen tussen de 1.3/1.4 (4.111) en de 1.5/1.7(3.888). Er wordt idd geen verschil gemaakt tussen 8v en 16v.

Als ik er een beter bak n zou zetten, dan zal dat idd een gereviseerde zijn. Ik neem aan dat de prijs van een tweedehands bak afhankelijk is van zijn leeftijd? Bestaan er verschillende bouwjaren, of is die bak altijd hetzelfde gebleven? Wat zou een richtprijs zijn voor een gereviseerde bak?

Groet,

Stefano
Kijk eens bij te koop: Turbodelta verkoopt nog een versnellingsbak van een 33.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

zo jun 12, 2005 12:15

Hallo allemaal,

Als ik het goed heb opgezocht in mijn vraagbaak, dan is er per versnelling een synchromash aanwezig? Nu kan ik wel van 2 naar 3 schakelen zonder problemen, van 3 naar 2 echter moet ik dubbel-clutchen met tussengas. Dat was even wennen :D heb gemerkt dat het bij 3200 toeren prima gaat, als de motor warm is.

Ik krijg soms het gevoel dat toerental lager ligt als de motor koud is, kan dat? Het lijkt me dat als de bakolie koud is, de smerende functie door de olie minder goed vervult wordt en je het toerental nauwkeurigermoet afstemmen,wil het goed gaan. Als ik het bij een lager torental en een warme motor (en dus hogeren bakolie temp ) probeer, dan hoor je nog een heel zacht geluidje... :oops:
Het toerental dat je moet halen met het tussengas hangt af van de snelheid die je hebt als je terugschakelt. Als jij bijvoorbeeld bij 60 km/h terugschakelt naar z'n twee, zul je met tussengas ruim boven de 4000 toeren moeten komen om de versnellingsbak het juiste toerental te geven.

Ik hou altijd het volgende aan: het toerental waar je na het terugschakelen uitkomt als je de koppeling op hebt laten komen + 500 toeren = het toerental wat je met je tussengas moet halen.
bijvoorbeeld: 40 km/h in z'n 2 = 3000 toeren
als je nu 40 in z'n 3 rijdt en je wilt terug naar z'n 2 geef je tussengas tot ca. 3500 toeren. Dan kun je met versleten synchromeshes perfect snel schakelen en nog jaren met zo'n bak doen.

Het enige lastig is dat je tijdens het terugschakelen ook vaak aan het remmen bent. Dan kom je een voet tekort. Gelukkig zitten de pedalen van een 33 lekker dicht bij elkaar. :mrgreen:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

zo jun 12, 2005 19:28

Ciao,

@ Luc33:
Weet je wat er aan die bak moet gebeuren,of is het reviseren van een bak iets dat altijd in zijn geheel moet doen? Als ik het zelf zou doen, wat zouden dan de mateariaalkosten (max.) kunnnen worden? (als het echt tegen zit?) Oh ja....wat moet zo'n bak dan kosten?

@Huib:
Dat gevoel van die missende voet komt me bekend voor 8) ! Heb er nog een te koop :lol: ?

ciao

Steven

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

zo jun 12, 2005 19:58

Natuurlijk de 2e versnelling en de 3e kraakt ook. Maar dat kan ook komen omdat de 33 waar die vanaf kwam te hoog in toeren liep.

Maar inderdaad een algemene revisie toepassen. Qua materiaalkosten kan ik je niks zinnigs vertellen maar vraag dat anders even na bij een dealer. Hou er ook rekening mee dat je bepaald "speciaal" gereedschap nodig hebt.

Wat ik voor die bak wil hebben? PPfff 50 euro?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

zo jun 12, 2005 21:40

Hi luc,

Ik heb het vermoeden dat een eventuele revisie van de bak mij toch behoorlijk wat tijd en geld gaat kosten. Ik vind dat best een risicovol project, aangezien ik theoretisch wel weet hoe zo'n bak werkt maar er nog nooit een open heb gezien.

ik zou er voor de ervaring een oude bak kunnen kopen, en kijken hoe ver ik kom. stel dat ik tot een resultaat kom, hang ik 'm dan in mijn eigen auto? (zou het niet aandurven denk ik..) Ik zou er dan gekd insteken,niet wetende of ik er naderhand ook maar iets mee kan? Ik neem aan dat alleen het vervangen van de synchromash van z'n 2 geen optie is? Dan zul je toch die hele as eruit moeten halen?

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

zo jun 12, 2005 21:47

In mijn vraagbaak staat het reviseren van de bak wel erg summier uitgelegd. Weet iemand of er duidelijkere/ gedetaileerdere handleidingen te verkrijgen zijn?

Ik zou me namelijk eerst goed willen inlezen, voordat ik aan zo'n klus zou beginnen.

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

zo jun 12, 2005 21:51

Hi luc,

Ik heb het vermoeden dat een eventuele revisie van de bak mij toch behoorlijk wat tijd en geld gaat kosten. Ik vind dat best een risicovol project, aangezien ik theoretisch wel weet hoe zo'n bak werkt maar er nog nooit een open heb gezien.

ik zou er voor de ervaring een oude bak kunnen kopen, en kijken hoe ver ik kom. stel dat ik tot een resultaat kom, hang ik 'm dan in mijn eigen auto? (zou het niet aandurven denk ik..) Ik zou er dan gekd insteken,niet wetende of ik er naderhand ook maar iets mee kan? Ik neem aan dat alleen het vervangen van de synchromash van z'n 2 geen optie is? Dan zul je toch die hele as eruit moeten halen?
Zowiezo als je de synchromesh gaat vervangen moet je de secundaire as demonteren (de as waar de synchromeshen op zitten. Je kunt de bak waarschijnlijk wel goed krijgen als je maar 1 synchromesh vervangt, maar meestal komt er ook nog wel meer bij kijken.

De schakelmoffen bevatten drie hoekige tandjes, die je hoort kraken als de synchromesh versleten is (De synchromesh zorgt er zeg maar voor dat de twee tandwielen zo worden afgeremd dat je ze met gelijke snelheid in elkaar zet)

Het krakende geluid dat je dan hoort zijn deze driehoekige tandjes.

Je hoeft de schakelmoffen niet te vervangen je kunt ze dan bijvoorbeeld ook wissellen met die van een andere versnelling (die niet zo zwaar belast wordt)

Als de bak open ligt moet je eigenlijk ook het lager van de primaire as controleren, deze ligt niet in de olie maar moet het hebben van de spatsmering (wat die niet leuk vind) en dat kan weer een jengelend geluid veroorzaken
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

zo jun 12, 2005 22:37

Het enige lastig is dat je tijdens het terugschakelen ook vaak aan het remmen bent. Dan kom je een voet tekort. Gelukkig zitten de pedalen van een 33 lekker dicht bij elkaar. :mrgreen:
idd, maar als je dan het goede toerental hebt, dan kun je ook wel zooooo relaxed soepel schakelen. Heerlijk is dat :blue_cool:.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Re: RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

ma jun 13, 2005 00:07

Hi luc,

Ik heb het vermoeden dat een eventuele revisie van de bak mij toch behoorlijk wat tijd en geld gaat kosten. Ik vind dat best een risicovol project, aangezien ik theoretisch wel weet hoe zo'n bak werkt maar er nog nooit een open heb gezien.

ik zou er voor de ervaring een oude bak kunnen kopen, en kijken hoe ver ik kom. stel dat ik tot een resultaat kom, hang ik 'm dan in mijn eigen auto? (zou het niet aandurven denk ik..) Ik zou er dan gekd insteken,niet wetende of ik er naderhand ook maar iets mee kan? Ik neem aan dat alleen het vervangen van de synchromash van z'n 2 geen optie is? Dan zul je toch die hele as eruit moeten halen?
Kan ik me goed voorstellen. Zit eigenlijk met hetzelfde. Ik heb nog nooit een bak uit elkaar gehad en zou nu ook nog niet weten hoe het allemaal werkt. Maar als ik de bak niet verkoop ga ik mezelf er eens in verdiepen en hem dan zelf reviseren ( afhankelijk van de kosten ). Puur en alleen omdat het me interessant lijkt, want ik heb er eigenlijk niks aan omdat ik zelf in een 33 1.4 rijdt en die heeft een andere overbrenging.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

ma jun 13, 2005 10:58

Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst een 33-bak open gehaald om de synchromeshes te vervangen. Na het openen van het deksel van de bak schork ik eerst, het zag er moeilijk uit, maar in de praktijk moet je gewoon rustig wreken en alles gestructureerd aanpakken en de onderdelen netjes wegleggen, dan is het prima te doen.

Ergens op het forum staat mijn topic hierover, dar heb je vast iets aan!

Ps. ik heb zelf geen autotechnische achtergrond, ik ben gewoon begonnen aan de klus, en met logisch nadenken en de hulp van de forumleden hier kom je er zeker uit (al zal het je wat tijd kosten).

Mocht je nog geen bak hebben, ik heb nog een (ongereviserde) bak liggen, is niet duur.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: dubbel-clutchen temperatuur afhankelijk?

ma jun 13, 2005 12:21

Dat je met logisch nadenken, rustig en gestructureerd werken een end kan komen denk ik ook, we zijn immers niet achterlijk :P En het lijkt me ook leuk/leerzaam om zo'n revisie uit te voeren. Maar....

Stel ik slaag er uiteindelijk in om een bak te reviseren, dan heb ik volgens mij alleen het vertrouwen in mijn eigen kunnen om te zeggen "dit ding werkt nu zo als dat hij zou moeten" ...maw wie kan mijn werk controleren? Er zit dan wel geld in natuurlijk...en dat geven we liefst niet onzinnig uit :wink:

Wat heeft het vervangen van die mashes je uiteindelijk gekost dan?

Terug naar “Algemene Technische vragen”