156psycho

RE: HELP!!!

zo jun 12, 2005 03:54

Bouwjaar is overigens 99

164 Q4

Re: RE: HELP!!!

zo jun 12, 2005 15:56

Onderhoudshistorie is bekend, is ex-lease auto. Nu weet ik dat dat over het algemeen niet zo positief klinkt maar het is altijd een perfecte auto geweest. Ik ben 40.000 erbij gezet zonder problemen.

De storing is begonnen als volgt.
toen begon ik met optrekken vanuit stilstand te merken dat ie en dip kreeg en bijna afsloeg.
Slecht van de startstreep komen en dat hij zelfs even afslaan wil heb je juist ook als hij te weinig brandstof krijgt.Ga maar eens rijden in een carbs-auto met een kapotte acc.pomp.

Toen Begon hij tijdens het rijden ook in te houden. Dit werdt weer steeds erger en nu komt ie volgas niet boven de vierduizend toeren. Halfgas wil ie nog wel een klein beetje.
Ook hier zeg ik weer dat veel te weinig brandstof ook dit effect geeft.
Volgas verzuipt ie compleet.
Weet je dan dus ook zeker dat hij verzuipt? Als hij veel te weinig sprit krijgt heeft hij ook deze symptomen maar zal hij ook graag uit de inlaat knallen. Als hij veel te weinig lucht krijgt (verstopte inlaat) rijdt hij ook nauwelijks meer.
Als het door te weinig brandstof of lucht komt dan lijkt het me nog wel logisch ook, want aangezien de storing maar langzaam is aan komen zetten kon het maar zo een verstopping zijn die langzaam erger werd. Bij bijv. kapotte electronica of nokkenassen die verspringen treed in één keer de storing op en niet geleidelijk, daarom kun je nu al veel zaken overspringen.
Het is allemaal wat domme theorie van achter de pc weg waar je maar half wat aan hebt want je zal toch oa. echt even moeten brandstofdrukmeten (en evt. de inlaat moeten controleren) wil je het allemaal zeker weten.

156psycho

RE: HELP!!!

zo jun 12, 2005 23:13

Misschien heeft het iets te maken met het open lucht filter.

Misschien wordt ik nu heel hard uitgelachen, maar mn open lucht filter is naar beneden gericht omdat ie niet voor mn blok past. Daar komt ook nog eens bij dat mn bodem plaat gescheurd was dus die heb ik verwijderd.

Nu heb ik bij mijn eerste dealer gevraagd of hij nu de straat schoonzuigt, maar dat was volgens hem niet het geval. Een bodemplaat werdt altijd standaard gemonteerd maar was alleen echt van nut in hele stoffige landen.

Laatste keer dat ik checkte zag het luchtfilter er nog netjes uit. En ik heb het gasklephuis al eens gereinigd en ook dat was schoon.

Had overigens al wel vrijdag met de garage afgesproken dat ik mn orginele luchtfilter weer even terug zou monteren om het uit te sluiten.

Het vreemde vind ik nog steeds dat de temp sensor -30 aangeeft bij het uitlezen. Die foutcode is niet te verwijderen en een nieuwe temp sensor lost niets op. Een draadbreuk zat er ook niet in want dit is al helemaal nagemeten.

Andretti Molletti

Re: RE: HELP!!!

zo jun 12, 2005 23:21


Het vreemde vind ik nog steeds dat de temp sensor -30 aangeeft bij het uitlezen. Die foutcode is niet te verwijderen en een nieuwe temp sensor lost niets op. Een draadbreuk zat er ook niet in want dit is al helemaal nagemeten.
JA GEK HE???

Als je motormanagement nog steeds denkt -30 te zijn verzuipt i de hele handel ja!!
Dat moet je eerst oplossen natuurlijk!!!
Neem de sensor los en kijk of je fan aanslaat???
JA??? dan kun je gaan rijden en is het probleem opgelost... sensor stuk...

NEE?? Dan is je bedrading te hoog van weerstand of onderbroken en dan snap ik niet dat ze je bij de dealer hebben doorgestuurd want dan zal i in de file zeker oververhitten...


Ik vind het maar een raar verhaal van de dealer dat i zoveel vervangt en niks bereikt... sorry hoor... is mijn mening .. maar ik heb wel wat verstand van zaken..
Enige wat nog twijfel geeft is dat ik het echte verhaal niet weet en het verhaal van de dealer niet gehoord heb, zonder afbreuk aan je te doen hoor 156psycho.. maar ik hoop dat je begrijpt dat ik gewoon teleur gesteld ben in de service die je krijgt...

164 Q4

Re: RE: HELP!!!

ma jun 13, 2005 00:24

Het vreemde vind ik nog steeds dat de temp sensor -30 aangeeft bij het uitlezen.
Dat is iig al een fout. Of was het toevallig ook -30°C? :wink: Wat zei de garage er verder dan van? Of was het meer een kwestie van: we kunnen er niets aan doen dus laten we het maar zo? :?
Ik weet niet of de ECU een temp aanhoud van -30°C bij een draadbreuk maar hoe hebben ze dan gemeten of het niet aan de bedrading lag? En hebben ze ook een testweerstand gebruikt om te kijken of het allemaal klopte?

156psycho

RE: HELP!!!

di jun 14, 2005 15:59

Wordt me allemaal wel een beetje ingewikkeld nu. Maar ik heb de sensor al een keer losgetrokken, dan slaat de fan niet aan. Maar hij slaat wel gewoon aan als de koelvloeistof boven de 90 graden komt op mn dashboard.

Heb eigenlijk idd het idee dat het een beetje gaat van: we kunnen er niets aan doen dus we laten het maar zo. Hoe ze het bij de dealer precies nagemeten hebben weet ik niet maar het lijkt me dat ze voor 290 euro best wel een draadje kunnen nameten.

Heb toevallig vanmiddag nog gevraagd aan de monteur of het uberhaupt zin heeft om naar andere dingen te zoeken terwijl de temp sensor nog steeds een foutcode geeft. Het antwoord daarop was volgens hem jah. Ik vroeg letterlijk, dus het zou zo kunnen zijn dat terwijl die temp sensor een foutcode aangeeft dat, en al het andere zou goed zijn, dat ie normaal rijdt? Ja hoor was daarop wederom het antwoordt.

Verder zoeken naar andere oorzaken was volgens hun de oplossing.
Laat ik wel zeggen dat voor de rest de manier van werken meer op prijs stel als wat voor dealer dan ook, want mijn auto staat er nu intussen twee weken en voor al die onderzoekjes die ze doen worden z.g.a. geen kosten in rekening gebracht. Dit terwijl ik bij weijers in dordrecht €290 moest betalen voor 1 dag onderzoek.

Roberth

RE: HELP!!!

di jun 14, 2005 18:47

Wat het belangrijkste is dat hij de temp goed leest zo weet de motor hoe warm het blok is.
Daar regelt hij ook de injectie mee als hij denkt dat de motor -30 gaat hij daar ook van uit.
Deze sensor zit boven op je termostaat kost een paar tientjes.
Het zet trouwens de fan niet aan deze heeft een andere zender.

En ja de meeste garages heben er geen zin in onderhoud vinden ze lekker makelijk.
En storingen vinden ze maar lastig.

Ik hoop voor je dat het iets simpel is

Groetjes Robert

156psycho

RE: HELP!!!

di jun 14, 2005 19:10

Die sensor heb ik al twee keer vervangen.

En we hebben het over dezelfde sensor.

Is er overigens een instantie van Alfa Romeo in nederland, hoofdkantoor ofzo die me verder kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: HELP!!!

di jun 14, 2005 19:27

Een temperatuur sensor geeft altijd -30 aan als de motor niet loopt. (Of geeft die dat ook aan als de motor loopt?)

Er moet ff benzinedruk gemeten worden,en als die goed is even de injectoren wisselen met een andere auto.
Rijk afgestelde motoren geven geen back-fire,dus deze staat arm.
Eerst dus de benzine toevoer bekijken.....

ps. ik denk dat de importeur even niet antwoord (waarschijnlijk pas na 1juli)
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: HELP!!!

di jun 14, 2005 22:55

Rijk afgestelde motoren geven geen back-fire
Echt wel! En ik spreek uit eigen ervaring! :o [-X [-(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

156psycho

RE: HELP!!!

wo jun 15, 2005 01:02

Heb mn vraag ook op www.problemcar.nl gezet daar kwamen ze ook al tot de conclusie dat de temp meter altijd -30 aangeeft met de motor uit, maar de tip was om mijn ontsteking eens na te kijken.

Er zitten wel nieuwe bougies in maar ik las een vraag van een andere 156 met hetzelfde probleem, die bleek met het vele wassen van de auto wat vocht bij zn bougies te hebben gespoten. E.e.a. hebben ze drooggeblazen en hij liep weer als een zonnetje.

Klinkt het probleem bij jullie alsof het iets met de ontsteking te maken kan hebben?

Andretti Molletti

RE: HELP!!!

wo jun 15, 2005 19:57

Ja kan absoluut dat er water in de bougiegaten staat... krijg je misfire... het niet ontsteken van een cilinder welke de brandbare gassen in de uitlaat gooit die daar alsnog plof zeggen...
Makkelijke check en ik neem aan dat ze dat toch wel gedaan hebben zeg?

Gebruikersavatar
joost
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 13:29
Locatie: ede city

RE: HELP!!!

wo jun 15, 2005 20:28

Das natuurlijk ook een optie ja, maar daar zullen ze bij die garages toch ook wel naar gekeken hebben??? :o
Even bougies eruit en goed kijken, schoonmaken toch, is toch 1 van de 1ste dingen waar je naar gaat kijken????

Hoop voor je dat het snel oplost!!
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
156 sw 2.0 jts 2002 blu daytona
159 sw 2.2 jts 2007 alfa rosso
Scarb lidnr 04117

Andretti Molletti

RE: HELP!!!

wo jun 15, 2005 20:48

Serker nog, alleen je bobines demonteren ;) Kijk je zo op de bougies... perslucht erop en schoon...

156psycho

RE: HELP!!!

do jun 16, 2005 00:08

Dus ff voor de duidelijkheid, ik heb twee rechterhanden, maar ben nog maar 20 dus zo veel auto-sleutel ervaring heb ik niet.

Heb zelf de bougies vervangen dus weet waar alles zit, maar wat moet ik nou precies schoonmaken? De bobines begrijp ik, maar moet ik dan nog de bougies ook eruit draaien en schoonblazen? En kan ik dit echt gewoon met perslucht doen of zal ik er een warme fohn opzetten.

En moet ik er nog iets anders mee doen, insprayen ergens mee ofzo?

Terug naar “Algemene Technische vragen”