Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2 waar

vr jun 10, 2005 17:57

RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2 waarde te hoog!!!!

Hierbij een dringende oproep om advies omtrent het volgende. Bij de DW keuring van onze 75TS Numerata ( bouwjaar november 1991) is een te hoge waarde van het CO2 geconstateerd, en dit is reden tot afkeur.
Na nader onderzoek blijkt er geen katalysator onder te hangen.
Mijn vraag is nu hoe krijg ik de CO2 waarde omlaag tot het gewenste max. 0,5%

Gaarne zie ik jullie suggesties en advies tegemoet om de auto door de RDW keuring te krijgen.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

vr jun 10, 2005 18:13

Simpel; door er een katalysator onder te zetten.

Ik dacht dat vanaf 1992 een kat pas verplicht was...

En als het goed is staat het ook op je kenteken als U9.
Wanneer dit er niet op staat hoef je ook geen kat te hebben.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

vr jun 10, 2005 18:21

Voor 1993 op kenteken hoef je er geen katalysator onder te zetten ook niet als er U9 op kenteken staat.

Wat was de CO-waarde bij het RDW dan???? te hoog is een ruim begrip....

je kan kijken of er op je Luchthoeveelheidsmeter een stelschroef zit. Zoniet dan kun je proberen om ergens valse lucht te laten aanzuigen dan zakt de co waarde ook.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/

vr jun 10, 2005 18:24

Voor 1993 op kenteken hoef je er geen katalysator onder te zetten ook niet als er U9 op kenteken staat.

Wat was de CO-waarde bij het RDW dan???? te hoog is een ruim begrip....

je kan kijken of er op je Luchthoeveelheidsmeter een stelschroef zit. Zoniet dan kun je proberen om ergens valse lucht te laten aanzuigen dan zakt de co waarde ook.
Wetten blijven veranderen..... :?
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

vr jun 10, 2005 18:26

nee de wet is niet veranderd. Het enige waar je aan moet voldoen als er geen kat. onder zit maar wel U9 op kenteken staat is het co-percentaage van 0.5% halen.......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

vr jun 10, 2005 18:27

Ahzo.....knijpen die handel dus... :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

vr jun 10, 2005 18:28

juist :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

vr jun 10, 2005 22:11

Aanvullende info, de CO waarde schommeld rond de 2 & 2,5
Dit is dus duidelijk te hoog tov de 0,5 waarde welke vereist is.

Mbt het regelen van de lucht hoevelheids meter heb ik de indruk dat hier geen regel/ stelschroef zit. Dus wie hier wat meer info over kan verschaffen is van harte welkom.

Alternatief om katalisator te monteren heeft niet mijn voorkeur, maar indien er niets anders op zit dan hierbij nog een oproep wie een katalisator heeft liggen.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

vr jun 10, 2005 22:21

RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2 waarde te hoog!!!!

Na nader onderzoek blijkt er geen katalysator onder te hangen.
Als het een Italië import Numerata is, zit er standaard géén Katalysator onder (109 kW :lol: ).

Mijn Italië import Numerata is begin april 2005 :whistle: door de RDW importkeuring gekomen. \:D/ -> zonder Katalysator dus :!: .

Een (APK) garage kan met de CO stelschroef van de luchhoeveelheidsmeter (aan de zijkant ri motor onder een kunststof dopje) - en mocht dit niet voldoende resultaat opleveren evt. door het verdraaien van de binnenring (onder de eerst voorzichtig te verwijderen vierkante afdekkap bovenop) - de CO waarde ook perfect instellen (tenzij dit onderdeel defect is natuurlijk).

Een CO tester is natuurlijk onmisbaar voor de juiste instelling.

En .... een warme motor scheelt ook bij de CO test, maar daar let de keurmeester ook op als het goed is.

Suc6 :!:
Laatst gewijzigd door Jobo75 op vr jun 10, 2005 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

vr jun 10, 2005 22:56

Vreemd. Mijn TS met losgekoppelde lambda-sonde en lege kat zit met gemak onder 0,5%.

Recent mijn pa z'n audi A4 1.8 naar APK gebracht en die kwam met moeite naar 0,5.
Later bleek dat ie bij Tango getenkt heeft, bougies van twee jaar oud in had zitten net als luchtfilter. Bovendien rijdt ie zo langzaam met die ding en vaak korte stukje dat het me niets verbaast.
Ik heb hem verboden om nog ooit die troep te tanken, NGK bougies erin en nieuwe filter en het is een beest geworden, nou ja relatief dan :D
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

za jun 11, 2005 05:40

Als de motor goed loopt en ook goed reageert met gasgeven, zou ik er eerst eens een nieuw oliefilter en olie ingooien, dan nieuwe benzine en een injectorreiniger , een nieuwe luchtfilter en bougies en daarna een stuk meer rijden laat hem nou niet 10 minuten stationair lopen bij de keuring.

AG

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

za jun 11, 2005 07:55

CO is inderdaad gewoon te regelen via het schroefje op de luchtmeter. Uitdraaien is armer, dacht ik...
Meestal, als het CO te hoog is voor de keuring, gaan we even een stukje vlammen met de auto, dan brand alles schoon en dat helpt vaak. Natuurlijk moet hij technisch wel in frisse staat zijn, dus een beurt is nooit weg. Werkt je stationair regelaar wel goed? Die kun je eenvoudig schoonmaken. Bij mijn Thema's zijn ook de katalisatoren leeg gemaakt en die komen zo door de apk!! 8)
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

za jun 11, 2005 22:55

CO is inderdaad gewoon te regelen via het schroefje op de luchtmeter. Uitdraaien is armer, dacht ik...
Meestal, als het CO te hoog is voor de keuring, gaan we even een stukje vlammen met de auto, dan brand alles schoon en dat helpt vaak. Natuurlijk moet hij technisch wel in frisse staat zijn, dus een beurt is nooit weg. Werkt je stationair regelaar wel goed? Die kun je eenvoudig schoonmaken. Bij mijn Thema's zijn ook de katalisatoren leeg gemaakt en die komen zo door de apk!!


Interessante info aangaande het gegeven dat de TS (Numerata’s) geleverd in Italië uitgevoerd zijn zonder katalisator. Daar onze Numerata ook een Italië leven achter de rug heeft zou het ontbreken van de katalisator dus verklaarbaar zijn.

De meting van 2-2,5% zijn gemeten mbv een CO testapparaat bij een Alfa garage. Begin waarde was zo’n 4-4,5% en na het inspuiten van injectie reiniger direct in het inlaat traject resulteerde al in een verlaging, echter nog niet de gewenste 0,5%.
Vervolg scenario is ook de bougies vervangen en op zoek gaan naar de CO stelschroef.

Wij houden u op de hoogte.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Andretti Molletti

RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/ CO2

za jun 11, 2005 23:34

Luchtmassameter deksel openmaken...
de grote draaiveer en tandwiel goed bekijken..
de veer een tandje strakker...
keuren...
en weer een tandje losser na de keuring als i dan beter rijdt...
das al... :wink:

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: RE: RDW keuring perikelen met AR75 Twin Spark Numerata/

zo jun 12, 2005 14:21

Interessante info aangaande het gegeven dat de TS (Numerata’s) geleverd in Italië uitgevoerd zijn zonder katalisator. Daar onze Numerata ook een Italië leven achter de rug heeft zou het ontbreken van de katalisator dus verklaarbaar zijn.
Iedere Alfa dealer kan o.b.v. het chassisnummer op de Onderdelen CD nakijken in welke uitvoering de auto af fabriek geleverd is

( :idea: ook staat hier welk orgineel motornummer bij dit chassisnummer hoort)

MiaGiulia: Check je PB

Terug naar “Algemene Technische vragen”