Pagina 1 van 1

Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: za feb 07, 2009 11:15
door Alfa-Corazon
Wat ik maar niet kan uitdokteren en dus maar even hier neerleg....

Vermogen is koppel (Nm) x Toerental (s-1).

Bij de 75 heeft de as hetzelfde toerental als de krukas, het is niets anders dan een verlengde krukas.
De as gaat bij de achterwielen de versnellingsbak in.

Het voordeel van deze constructie is dat er in elke versnellingen relatief weinig wringend moment (koppel) door de as gaat. Bij sommige vrachtwagens wordt deze manier van krachtenoverbrenging tot in de wielnaaf doorgevoerd. Daar vindt de laatste overbrenging plaats.

Bij een BMW met de bak direct aan de motor is het wringend moment dat door de as gaat afhankelijk van de ingeschakelde versnelling.
Deze is in de eerste versnelling het hoogst en in "Top Gear" het laagst.

Ook is de omwentellingsnelheid bij de Alfa in elke versnelling bij gelijke toerental hetzelfde.
Bij de BMW is deze in de eerste versnelling het laagst. In de hoogste versnelling het hoogst. Misschien wel hoger dan 6000 [tpm].

Daarom moet de BMW as veel dikker en steviger zijn dan de Alfa as bij gelijk vermogen.

Maar waarom gaan die donuts zo snel kapot en is er altijd een beetje onbalans in de as.
Wat heeft BMW gedaan om hun veel grotere krachten wel goed naar de achteras te brengen?

Ik denk dan de Alfa methode beter is (gewichtsverdeling, krachtenspel).
Ook Ferrari en Maserati maken tenslotte gebruik van deze opstelling.

Wat kun je doen om de Alfa as te verbeteren/versterken?

Re: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: za feb 07, 2009 11:21
door Andretti Molletti
Wat kun je doen om de Alfa as te verbeteren/versterken?
BMW donuts gebruiken!!!

8)



zoek ook eens op dit onderwerp, tijden geleden heeft ik dacht allessandro dit ook eens gevraagd.

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: za feb 07, 2009 11:24
door Netfinity
De donuts vervangen door homokineten? Ben je wel de demping van de klap die het spul krijgt als je ineens gas geeft kwijt. Weet niet of het erg is, voorwielaandrijvers hebben er ook geen demping in zitten.

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: za feb 07, 2009 12:13
door giuliettaevo
De demping van schokken is een belangrijk iets...

Bij de Alfa zit de as tussen de motor en de koppeling met een vliegwiel in, er wordt dus bij elke troerentalwisseling(zoals bv schakelen) een geweldige torsiekracht losgelaten op de as en de rubbers, de koppeling intrappen helpt hier niks aan. Het toerental van de as bepaalt hier nog niks van de snelheid, de bak bepaalt dit dmv de overbrengingen. De as van de bmw komt na het vliegwiel, de koppeling en de bak en draait veel gelijkmatiger rond zonder plotselinge toerentalwijzigingen, de snelheid loopt lineair op met het toerental van de as. In de 5 zou de as bij 6000 toeren van de motor ongeveer 7500 toeren maken. Dit lijkt wel veel maar wordt natuurlijk maar zelden gehaald.

Hoop dat het duidelijk is... :( De as wordt bij de Alfa veel meer belast als bij de BMW.

De alfa as van homokineten voorzien schijnt niet aan te raden te zijn voor een straatauto, er ontstaat een erg vervelende trilling/ onbalans vooral bij stationair lopen. op een racer heb je daar minder last van. hier kun je er meer over lezen en ook over andere opties voor de as.... :wink:

Re: RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: za feb 07, 2009 13:33
door Alfa-Corazon
Hoop dat het duidelijk is... :( De as wordt bij de Alfa veel meer belast als bij de BMW.
Zo klaar als een klontje, bedankt.

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: za feb 07, 2009 14:10
door bert
De flexibele koppeling(museumstuk) vormt uberhaupt een buitenbeentje en werd eigenlijk alleen voor cardanassen toegepast omdat deze sowiezo weinig aandrijfkrachten kan overbrengen.

Re: RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: zo feb 08, 2009 00:26
door giuliettaevo
De flexibele koppeling(museumstuk) vormt uberhaupt een buitenbeentje en werd eigenlijk alleen voor cardanassen toegepast omdat deze sowiezo weinig aandrijfkrachten kan overbrengen.
Welke flexibele kopeling heb je het nu precies over? Zo'n rubberen hardy schijf wordt nog steeds gebruikt en ook onder auto's met vermogen zoals M3's en Mercedessen e.d. :?

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: zo feb 08, 2009 09:37
door Atte
Ja, en wordt ook gebruikt bij de transaxle van de Porsche 944. En daar hoor je nooit klachten over (wel aandrijfassen). Zelfs race-uitvoeringen doen er heel lang mee.

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: zo feb 08, 2009 13:02
door giulia-tom
Hoe ga je dat dadelijk doen bij de Kadett Remco?? :wink:

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: zo feb 08, 2009 15:22
door GTIm
De donuts laten het ook afween door uitdroging over tijd. De uitlaat loopt er vlak langs en rubber hard nu eenmaal uit. Ik weet dat in de ARC ook met 1x donut en 2 andere dan gefixeerd maar dat ging toch ook vaak kapot. Voor onbelans is het ook vaak zo dat de centreer lagers het begeven en er dus een slinger in de as komt.

Re: RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

Geplaatst: zo feb 08, 2009 17:57
door giuliettaevo
Hoe ga je dat dadelijk doen bij de Kadett Remco?? :wink:
:oops:

Ik heb nu een Volvo B200FT motor, daar ga ik een Alfa Sei bak tegenaan schroeven en vandaar moet ik naar de achteras toe. De Sei bak heeft een rubberdonut en die ga ik waarschijnlijk ook gebruiken. :wink: De originele volvo bak heeft trouwens ook een rubberdonut. Moet alleen nog even kijken hoe ik dat met het schuifstuk op ga lossen. Gelukkig weet ik een man in Baarlo die cardanassen op maat kan maken en balanceren. :)

Heb al een paar Alfa delen die ik ga gebruiken op de Kadett. 8) Sei bak, 75 TS remklauwen, Spider 916 stoelen... :)