Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

za feb 07, 2009 11:15

Wat ik maar niet kan uitdokteren en dus maar even hier neerleg....

Vermogen is koppel (Nm) x Toerental (s-1).

Bij de 75 heeft de as hetzelfde toerental als de krukas, het is niets anders dan een verlengde krukas.
De as gaat bij de achterwielen de versnellingsbak in.

Het voordeel van deze constructie is dat er in elke versnellingen relatief weinig wringend moment (koppel) door de as gaat. Bij sommige vrachtwagens wordt deze manier van krachtenoverbrenging tot in de wielnaaf doorgevoerd. Daar vindt de laatste overbrenging plaats.

Bij een BMW met de bak direct aan de motor is het wringend moment dat door de as gaat afhankelijk van de ingeschakelde versnelling.
Deze is in de eerste versnelling het hoogst en in "Top Gear" het laagst.

Ook is de omwentellingsnelheid bij de Alfa in elke versnelling bij gelijke toerental hetzelfde.
Bij de BMW is deze in de eerste versnelling het laagst. In de hoogste versnelling het hoogst. Misschien wel hoger dan 6000 [tpm].

Daarom moet de BMW as veel dikker en steviger zijn dan de Alfa as bij gelijk vermogen.

Maar waarom gaan die donuts zo snel kapot en is er altijd een beetje onbalans in de as.
Wat heeft BMW gedaan om hun veel grotere krachten wel goed naar de achteras te brengen?

Ik denk dan de Alfa methode beter is (gewichtsverdeling, krachtenspel).
Ook Ferrari en Maserati maken tenslotte gebruik van deze opstelling.

Wat kun je doen om de Alfa as te verbeteren/versterken?

Andretti Molletti

Re: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

za feb 07, 2009 11:21

Wat kun je doen om de Alfa as te verbeteren/versterken?
BMW donuts gebruiken!!!

8)



zoek ook eens op dit onderwerp, tijden geleden heeft ik dacht allessandro dit ook eens gevraagd.

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

za feb 07, 2009 11:24

De donuts vervangen door homokineten? Ben je wel de demping van de klap die het spul krijgt als je ineens gas geeft kwijt. Weet niet of het erg is, voorwielaandrijvers hebben er ook geen demping in zitten.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

za feb 07, 2009 12:13

De demping van schokken is een belangrijk iets...

Bij de Alfa zit de as tussen de motor en de koppeling met een vliegwiel in, er wordt dus bij elke troerentalwisseling(zoals bv schakelen) een geweldige torsiekracht losgelaten op de as en de rubbers, de koppeling intrappen helpt hier niks aan. Het toerental van de as bepaalt hier nog niks van de snelheid, de bak bepaalt dit dmv de overbrengingen. De as van de bmw komt na het vliegwiel, de koppeling en de bak en draait veel gelijkmatiger rond zonder plotselinge toerentalwijzigingen, de snelheid loopt lineair op met het toerental van de as. In de 5 zou de as bij 6000 toeren van de motor ongeveer 7500 toeren maken. Dit lijkt wel veel maar wordt natuurlijk maar zelden gehaald.

Hoop dat het duidelijk is... :( De as wordt bij de Alfa veel meer belast als bij de BMW.

De alfa as van homokineten voorzien schijnt niet aan te raden te zijn voor een straatauto, er ontstaat een erg vervelende trilling/ onbalans vooral bij stationair lopen. op een racer heb je daar minder last van. hier kun je er meer over lezen en ook over andere opties voor de as.... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

za feb 07, 2009 13:33

Hoop dat het duidelijk is... :( De as wordt bij de Alfa veel meer belast als bij de BMW.
Zo klaar als een klontje, bedankt.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

za feb 07, 2009 14:10

De flexibele koppeling(museumstuk) vormt uberhaupt een buitenbeentje en werd eigenlijk alleen voor cardanassen toegepast omdat deze sowiezo weinig aandrijfkrachten kan overbrengen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

zo feb 08, 2009 00:26

De flexibele koppeling(museumstuk) vormt uberhaupt een buitenbeentje en werd eigenlijk alleen voor cardanassen toegepast omdat deze sowiezo weinig aandrijfkrachten kan overbrengen.
Welke flexibele kopeling heb je het nu precies over? Zo'n rubberen hardy schijf wordt nog steeds gebruikt en ook onder auto's met vermogen zoals M3's en Mercedessen e.d. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

zo feb 08, 2009 09:37

Ja, en wordt ook gebruikt bij de transaxle van de Porsche 944. En daar hoor je nooit klachten over (wel aandrijfassen). Zelfs race-uitvoeringen doen er heel lang mee.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

zo feb 08, 2009 13:02

Hoe ga je dat dadelijk doen bij de Kadett Remco?? :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

zo feb 08, 2009 15:22

De donuts laten het ook afween door uitdroging over tijd. De uitlaat loopt er vlak langs en rubber hard nu eenmaal uit. Ik weet dat in de ARC ook met 1x donut en 2 andere dan gefixeerd maar dat ging toch ook vaak kapot. Voor onbelans is het ook vaak zo dat de centreer lagers het begeven en er dus een slinger in de as komt.
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Waarom is de 75 "transaxle"-as zwak?

zo feb 08, 2009 17:57

Hoe ga je dat dadelijk doen bij de Kadett Remco?? :wink:
:oops:

Ik heb nu een Volvo B200FT motor, daar ga ik een Alfa Sei bak tegenaan schroeven en vandaar moet ik naar de achteras toe. De Sei bak heeft een rubberdonut en die ga ik waarschijnlijk ook gebruiken. :wink: De originele volvo bak heeft trouwens ook een rubberdonut. Moet alleen nog even kijken hoe ik dat met het schuifstuk op ga lossen. Gelukkig weet ik een man in Baarlo die cardanassen op maat kan maken en balanceren. :)

Heb al een paar Alfa delen die ik ga gebruiken op de Kadett. 8) Sei bak, 75 TS remklauwen, Spider 916 stoelen... :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”