Pagina 1 van 1
Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 14:24
door Zagato1979
Binnenkort krijg ik mijn nieuwe GTV6. De motor en versnellingsbak van deze auto zijn volledig gereviseerd. Heeft iemand tips hoe ik deze motor het beste in kan rijden?
RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 15:09
door Dennis de Rooy
Eerst alles netjes warmrijden. Weinig belasten, dus heel voorzichtig gas geven en opbouwen tot 3000 toeren. Zo'n 10 minuten rijden, motor laten lopen en controleren op lekkages (brandstof en olie). Ga daarna een lang stuk rijden en laat 'm elk half uur 500 toeren meer draaien voor je opschakelt naar de volgende versnelling. Zo weinig mogelijk belasten! Dus niet op het gas stampen, maar voorzichtig. Wees niet bang om veel toeren te draaien, maar als je de auto vol belast, krijgt het lagerwerk het nogal stevig te verduren. Hou dat bij het warmrijden altijd vol......... Maak die eerste dag een rit van een paar honderd kilometer als alles goed is. Tip: Neem een brandblusser mee!! Je bent niet de eerste waarvan zijn nieuw opgebouwde auto uitbrandt tijdens de eerste rit vanwege een olie-, brandstoflek of kortsluiting.
Na 500 km heb je een motor die goed ingelopen is. Dan kan je 'm ook zwaarder gaan belasten. Mijn techniek, iemand anders heeft wellicht een andere mening
Re: RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 15:12
door Andretti Molletti
Tip: Neem een brandblusser mee!!

Re: RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 15:24
door Dennis de Rooy
L*L! 
RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 16:01
door ericj
Hier een goed verhaal over inrijden.
---
Eric
RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 17:26
door gtv 105.21
Ik zal ff de stok in het hoender hok gooien
Bij het niet belasten van de motor, worden de zuigerveren niet op de cilinder wand gedrukt, dus lopen de zuigerveren niet in.
Als de zuigerveren niet de eerste 1000/1500 km niet inlopen doen ze dat ook niet meer.
Er is hier al eens een link voorbij gekomen die juist doormiddel van hoge belasting de motor inreden.
zeg maar wat waar is.
Ik heb al verscheidene nieuw opgebouwde motoren ingereden, ik weet, dat is mijn eigen ervaring als de motor te weinig belast word de zuigerveren niet inlopen, met als gevolg lagere compresie bij druk meten en veel blowby.
Han

RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 18:20
door Richard75
met beleid op zijn flikker geven
je mag heus wel boven de3500 toeren uitkomen...
en ben ook van mening dat je absoluut niet constant als een slak door je toerengebied moet kruipen.
uiteraard wel om alle vloeistoffen op te warmen.
maar goed, netjes warm rijden is voor de meesten hier ook niets minnder als een gewoonte.
Re: RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 18:51
door Dennis de Rooy
Ga daarna een lang stuk rijden en laat 'm elk half uur 500 toeren meer draaien voor je opschakelt naar de volgende versnelling. Zo weinig mogelijk belasten! Dus niet op het gas stampen, maar voorzichtig. Wees niet bang om veel toeren te draaien, maar als je de auto vol belast, krijgt het lagerwerk het nogal stevig te verduren.
Dat zeg ik toch? Wel toeren draaien (en veel ook), maar niet onderin trappen in het begin. Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?

Re: RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 20:09
door Dominic
Ga daarna een lang stuk rijden en laat 'm elk half uur 500 toeren meer draaien voor je opschakelt naar de volgende versnelling. Zo weinig mogelijk belasten! Dus niet op het gas stampen, maar voorzichtig. Wees niet bang om veel toeren te draaien, maar als je de auto vol belast, krijgt het lagerwerk het nogal stevig te verduren.
Dat zeg ik toch? Wel toeren draaien (en veel ook), maar niet onderin trappen in het begin. Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?

quote ''Mijn techniek, iemand anders heeft wellicht een andere mening "quote , heeft nix met dommigheid te maken.
Mijn duit in het zakje ::::::
Het ligt er maar net aan hoeveel ruimte er in de lagerschalen genomen is .
rvs zuigerveren of een legering:
syntetische olie erin geknikkerd of inloopolie.
Waar ga je de gtv voor gebruiken race of meetings
Als dit bovenstaande niet op jou van toepassing is zou ik lekker de door Dennis uitstekende handleiding gebruiken.

RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: do feb 05, 2009 22:33
door Koos
Bij het inrijden van mijn gereviseerde motor (GTV6) werd aangeraden (Arese Classico) inloopolie te gebruiken, echter is moeilijk
te krijgen ..... Je kan ook de allergoedkoopste olie kopen daar zitten weinig dopes (anti slijtage dopes enzo) in waardoor de boel lekker kan
inslijten op elkaar. Na 1500 km de olie verversen (check je magneetje aan de olieplug) en dan een goede voorgeschreven merk olie
in de motor gieten.
Dusss......... succes
RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: vr feb 06, 2009 10:22
door bert
Als je tevreden bent met hoe de motor functioneert dan gedurende de eerste 100 km enkele keren bij 1500- 2000 omw/min in IVof V 10 seconden volgas geven zodat door de ontstane hoge gasdruk en temperatuur de veren goed zetten en vervolgens onbelast rijden met zo'n 70km/h-100km/h zodat de motor de extra warmte af kan geven aan het koelsysteem.
RE: Inrijden GTV6
Geplaatst: vr feb 06, 2009 17:10
door Zagato1979
Alvast bedankt voor alle goed tips.
Als ik de motor van mijn racekart in moet rijden, dan wordt aangeraden om de motor eerst volledig af te laten koelen nadat ik voor de eerste keer heb gereden. Pas als de motor volledig afgekoeld is ga ik weer de baan op en laat hierbij het toerental verder stijgen. Dit proces herhaalt zich dan ongeveer vijfmaal totdat ik de motor maximaal ga belasten. Is dit ook aan te raden voor de GTV6?
Is het beter voor het inrijden om op de snelweg te rijden of juist zoveel mogelijk binnendoorweggetjes of een combinatie hiervan?
De motor is nu voorzien van inloopolie. Na hoeveel kilometer kan ik dit het beste vervangen door goede olie (Castrol RS 10w60)?