Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

Re: RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?

zo jun 05, 2005 09:45

Zomaar even een antwoord/info richting Michel:

Een open filter levert zeker wel vermogenswinst op. Wat inderdaad in bovenstaande reacties ook al te lezen is, het is zeker van belang dat de lucht niet opgewarmt wordt. Ik ben niet zo bekend met Alfas tunen, maar wel met Hondas. Als je daar een open/sport filter plaats op de juiste plek plaatst, achter de bumper, ver verwijderd van uitlaatspruitstuk e.d., dan heb je een aanzienlijke vermogenswinst. Alle maatregelen die je kunt nemen om je mengsel te koelen helpt. Ik heb bij mijn Honda CRX'jes ook speciale pakkingen die je inlaatspruitstuk e.d. helpen minder op te warmen, reken maar dat je het merkt, zeker op DYNO uitdraai.
De standaard filters voldoen absoluut, maar zijn natuurlijk wel geconstrueerd met een heleboel zaken in het achterhoofd die de meeste mensen zal jeuken... zoals geluidsproductie van de airbox, emissie eisen e.d. vandaar dat een motor meestal gelijk al veel meer presteerd als je de ademhaling en het uitlaattraject aanpast.
Maar voor je inlaatsysteem, probeer met zo min mogelijk weerstand zo koude mogelijke lucht aan te zuigen.

Laat even horen of je nog meer tests hebt gedaan met de temperatuur!
Jij doelt waarschijnlijk op een CAI (Cold air intake..) Dat levert idd iets op, maar een aanzienlijke vermogenswinst lijkt me sterk. De wagen zal idd iets beter aan het gas hangen, maar de winst? pktje of 2/3?

Just my 0.02 cents (verbeter me als ik echt fout zit, laat even mijn hersenspinsels erop los.. :D )

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?

zo jun 05, 2005 10:01

Het antwoord van @@ sluit toch het dichtst aan bij mijn denkpatroon, behalve de thermostaat, die er in dit geval niets mee te maken heeft. De temp ligt namelijk ietsje hoger bij fileverkeer en dan staat die natuurlijk constant open. Tijdens het rijden merk ik geen verschil in bedrijfstemp, logisch ook, want dan haal je nooit je max temp.

Heel interessant is @@'s opmerking ivm een open luchtfilter bij carburatiemotoren. En vooral het feit dat je een ruimere sproeierbezetting kiest vanwege de verminderde luchtweerstand. Dat is natuurlijk bij mijn 33 niet het geval, de ECU weet niks van dat luchtfilter, dus de inspuiting blijft dezelfde. Armer mengel dus, hogere temp !
Tuurlijk is het de bedoeling koude lucht aan te zuigen, vandaar de ganse discussie. Met een standaard open luchtfilter op een 33 is dat dus niet het geval, je zuigt TE WARME lucht aan ! Met andere woorden: die dingen zijn compleet fout geconstrueerd, dat is dus het punt dat ik probeer te achterhalen met deze discussie.

Bij de 33 zou je dus eigenlijk met een L-vormige buis moeten werken, die je open luchtfilter tot vooraan in de motorkap brengt (daar waar het originele filter aanzuigt. )

Maar dan oogt het niet mooi meer. :roll: Mijn theorie: de fabrikanten van deze filters hebben enkel oog voor het uiterlijk, niet voor de daadwerkelijke weerslag op de motor ! ;) :idea:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

dicktenkleij1977

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?

zo jun 05, 2005 10:59

indeed ik bedoelde een CAI bert! Is er helemaal niet zoiets verkrijgbaar voor een 33? Een mooie gepolijste dikke buis richting het originele luchtfilterhuis? Misschien zelf maken dan de enige optie. Waarschijnlijk is de Honda "tuning" scene een stuk groter dan die van de 33, daarom is er genoeg te krijgen.

Toch grappig eigenlijk, bij de meeste alfas die ik tot nu toe gehad heb (164 V6 en TS), heb ik eigenlijk nog nooit de behoefte gehad om iets te veranderen, geeft toch wel aan wat voor heerlijke wagens het standaard al zijn :lol:

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?

zo jun 05, 2005 12:14

Dat is natuurlijk bij mijn 33 niet het geval, de ECU weet niks van dat luchtfilter, dus de inspuiting blijft dezelfde. Armer mengel dus, hogere temp !
Natuurlijk niet. Meer lucht door het luchtfilter is ook meer lucht door de luchthoeveelheidsmeter, dus de ECU spuit ook meer in. Hetzelfde geldt natuurlijk als je een latere motronic met een MAP sensor hebt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?

zo jun 05, 2005 13:36

Dat is natuurlijk bij mijn 33 niet het geval, de ECU weet niks van dat luchtfilter, dus de inspuiting blijft dezelfde. Armer mengel dus, hogere temp !
Natuurlijk niet. Meer lucht door het luchtfilter is ook meer lucht door de luchthoeveelheidsmeter, dus de ECU spuit ook meer in. Hetzelfde geldt natuurlijk als je een latere motronic met een MAP sensor hebt.
@ Michel: Wat Huib hier vermeld is de reden dat ik speciaal de carb-motoren aanhaalde.

Bij een injectie wordt het mengsel gecorrigeerd, dus het is niet geheel wat jij dacht. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?

zo jun 05, 2005 22:14

Bij een injectie wordt het mengsel gecorrigeerd, dus het is niet geheel wat jij dacht. :wink:
klopt ! :oops: die luchtmassameter zit na het filter ! ben ook nog maar beginneling hé ! ;)

ik doe deze week de nodige testen met open & standaard filter en post de bevindingen ! :idea:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

Re: RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?

zo jun 05, 2005 22:36

indeed ik bedoelde een CAI bert! Is er helemaal niet zoiets verkrijgbaar voor een 33? Een mooie gepolijste dikke buis richting het originele luchtfilterhuis? Misschien zelf maken dan de enige optie. Waarschijnlijk is de Honda "tuning" scene een stuk groter dan die van de 33, daarom is er genoeg te krijgen.

Toch grappig eigenlijk, bij de meeste alfas die ik tot nu toe gehad heb (164 V6 en TS), heb ik eigenlijk nog nooit de behoefte gehad om iets te veranderen, geeft toch wel aan wat voor heerlijke wagens het standaard al zijn :lol:
is idd niet standaard te krijgen..Zelf maken is toch veel leuker! ga binnenkort zelf zoiets knutselen voor mijn 155! 8)

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?

ma jun 06, 2005 12:59

inderdaad zelf maken,of is dit een leuk huis incl.filter ?

Afbeelding


Terug naar “Algemene Technische vragen”