Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Spider (Serie 1 t/m 4) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 12:25

Gezien het feit dat ik toch al tegen een aantal behoorlijke verschillen ben aangelopen hier een lijstje van
verschillen. Als er nog aanvullingen zijn hoor ik het graag.

Amerikaans t.o.v. Europees:

Buitenkant:

1) Bumpers : rubber-metaal met "schokbrekers" ipv chroom/rvs (wel erg stevig en zwaar)
2) Verlichting : zijmarkerings lampen en reflectoren, verlichting in bumpers anders

Carrosserie:

1) Chassisbalken anders ivm amerikaanse bumpers
2) Kofferbak : extra versteving bij de wielkasten
3) Reservewielbak op meer plaatsen vastgelast (stuk moeilijker te vervangen hierdoor en door punt 2)
4) Motorruimte plaatwerk licht aangepast voor plaatsing Spica (weet ik niet helemaal zeker)

Motor:
1)Spica injectie ipv Carburateurs
2)Vanaf 1980 electronische ontsteking (weet niet zeker of de ook geld voor de europeese versies)
3)Electrische benzinepomp met electrische opvoerpomp in tank
4)Retourleiding benzine
5)Ander benzinefilter
6)Gasklep bediening met kabel ipv stangenstelsel
7)Katalysator (vanaf midden '70)

Electrisch:
1)Accu achterin
2)Kabelboom anders (extra controle lampjes, electrische benzinepomp, electronische ontsteking, spica) wordt nog verder uitgewerkt
3)Heel veel extra controle lampjes
4)Electrische ramen ( >1980)
5)Electrische spiegels (>1980)
6)Zoemer en signalering tbv. veiligheidsriem

Lijst wordt nog verder aangevuld en aangepast.
Ga deze winter beginnen met de kabelboom, zal mijn ervaringen hier bij zetten.
Laatst gewijzigd door edwinvanpoeijer op di dec 09, 2008 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Rik de Reuver
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: za okt 28, 2006 16:07
Locatie: Nuenen

RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 19:06

Ha Edwin,

En hoe zit het volgens jou met het onderstel.
Er wordt vaak beweerd dat de USA's hoger op de poten zouden staan, heb dat echter nooit echt bevestigd gezien.

De aanpassingen aan het blok (als gevolg van allerlei appandages) gaan ook verder dan je beschrijft.
Frontdeksel motorblok anders, oliepeilstok aan andere kant.
Uitlaat-spruitstuk anders (?), bij de mijne (1979) zat er ook nog een uitlaatgasrecirculatiepomp opgeschroefd (inmiddels de hele Californische zooi wegegooid).
Olieopvangbakje (aan binnenzijde van het linkerspatbord).

Er zal nog wel meer zijn, vind dit ook wel interessant om te weten!

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 19:21

Ha Edwin,

En hoe zit het volgens jou met het onderstel.
Er wordt vaak beweerd dat de USA's hoger op de poten zouden staan, heb dat echter nooit echt bevestigd gezien.

De aanpassingen aan het blok (als gevolg van allerlei appandages) gaan ook verder dan je beschrijft.
Frontdeksel motorblok anders, oliepeilstok aan andere kant.
Uitlaat-spruitstuk anders (?), bij de mijne (1979) zat er ook nog een uitlaatgasrecirculatiepomp opgeschroefd (inmiddels de hele Californische zooi wegegooid).
Olieopvangbakje (aan binnenzijde van het linkerspatbord).

Er zal nog wel meer zijn, vind dit ook wel interessant om te weten!
Het lijstje is inderdaad nog niet uitgebreid genoeg. Ga zometeen nog het een en ander aanvullen en het eens in een excel sheet zetten.
Onderstel is volgens mij exact hetzelfde, bij de revisie van mijn onderstel geen afwijkende zaken gevonden.
Eigenlijk moet de verdeling nog iets verder aangezien de eisen voor California weer strenger waren dan voor de rest van de USA.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 19:44

Nog een pak verschillen:

Bij de 1750 Spider Veloce "Osso di Seppia"

- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- onbedrukte schakelpook / - pook met schakelpatroon
- geen gevarenlichtschakelaar / - wel gevarenlichtschakelaar
- ---------------------------------- / - Lockheed rembekrachtigers
- --------------------------------- / - eigen chassisnummerreeks
- --------------------------------- / - andere waterpomp
- -------------------------------- / - Fispa benzinefilter
- - - - eindverh. 4,3:1 - - / - - eindverh. 4,555:1
- -------------------------------- / - waarschuwingslampje remcircuit
- -------------------------------- / - geen choke
- -------------------------------- / - verstelbare hoofdsteunen
- -------------------------------- / - stadslichten op de flanken
- -------------------------------- / - geen perspex kappen
- -------------------------------- / - dikkere chromen ringen rond de voorlichten
- ------------------------------- / - wieldoppen met dikkere of dunnere zwarte rand
Laatst gewijzigd door alfaromeocars op di dec 09, 2008 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 19:54

Bij de 1750 / 1300 Spider Veloce "Coda Tronca"

- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- --------------------------------- / - rechthoekige richtingsaanwijzers
- rood en oranje achterlichten / - geheel rode achterlichten
- ---------------------------------- / - Zwart kunststof stuur
- --------------------------------- / - kleinere claxonknoppen
- -------------------------------- / - airco mogelijk
- -------------------------------- / - testschakelaar remcircuit
- -------------------------------- / - geen perspex kappen
- -------------------------------- / - dikkere chromen ringen rond de voorlichten
- ------------------------------- / - wieldoppen met dikkere of dunnere zwarte rand
Laatst gewijzigd door alfaromeocars op di dec 09, 2008 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 20:09

Bij de 2000 / 1600 Spider Veloce "Coda Tronca" Type 2

- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- --------------------------------- / - vanaf 1980 standaard electrische ruiten
- --------------------------------- / - plaatje met emissiegegevens op rechtse binnenscherm
- ---------------------------------- / - 4 rechthoekige waarschuwingslampen / seat belts / hazard / brake / throttle
- --------------------------------- / - kleinere claxonknoppen
- -------------------------------- / - zwaardere accu en generator
- -------------------------------- / - andere stroomverdeler
- -------------------------------- / - andere benzinetank
- -------------------------------- / - '74 rubberen bumperrozetten
- ------------------------------- / - '75 doorlopende bumper
- ------------------------------- / - '75 schuinere vulopening van de tank
- ------------------------------- / - '77 katalysator
- ------------------------------- / - '78 waarschuwingslampje katalysator
- ------------------------------- / - '78 Niki Lauda Special Edition
- ------------------------------- / - '80 variabele kleppen
- ------------------------------- / - '79 gespoten spiegels
- ------------------------------- / - '82 standaard lederen zetels
- ------------------------------- / - '82 nieuw zekeringkastje
Laatst gewijzigd door alfaromeocars op di dec 09, 2008 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 20:14

Bij de 2000 / 1600 Spider Veloce "Coda Tronca" Type 3

- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- --------------------------------- / - Graduate -model ( kariger uitgerust )
- --------------------------------- / - harmonisatie van de modellen
- ---------------------------------- / - completere standaarduitrusting
- --------------------------------- / - spiegels met rankere voet
Laatst gewijzigd door alfaromeocars op di dec 09, 2008 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 20:17

Bij de 2000 / 1600 Spider Veloce "Coda Tronca" Type 4

- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- --------------------------------- / - '91 Automatische ZF - versnellingsbak in optie
- --------------------------------- / - 3e remlicht
- ---------------------------------- / - ander stuurwiel
- --------------------------------- / - dikkere stootrand op kniehoogte aan dashboard
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 20:33

Je bent er maar druk mee he Edwin! leuk om te zien! ik kan helaas je lijstje niet aanvullen maar er is genoeg hulp geboden zie ik!

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 20:47

Dat gaat helemaal goedkomen! :D
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees

di dec 09, 2008 21:37

Alvast bedankt voor alle info.
Ben nu alles in een sheet aan het zetten, het wordt een behoorlijk indrukwekkende lijst.
Die gekke italianen hebben de Spiders compleet lopen verbouwen!
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 996
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

RE: Spider (Serie 1 t/m 4) Verschillen Amerikaans - Europees

za mar 01, 2014 21:10

Hoi Edwin,

Mijn Graduate van '86 (uit Berkeley California) heeft in tegenstelling tot jouw lijstje géén Spica injectie, wel een gasklepbediening met stangenstelsel, en geen electrische ramen. En ik heb geen zij-knipperlichten achter de voorwielen( op de spatborden wel te verstaan hè).
Bij die van mij is de zwarte spoiler achterop dan weer wel platter dan de Europesche modellen.(geen zender model)

Als ik nog meer verschillen ontdek laat ik het je wel weten.

Groet Jelte.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Spider (Serie 1 t/m 4) Verschillen Amerikaans - Europees

zo mar 02, 2014 09:30

Bij de spica modellen die ik beetje ken (bertone bj 74, berlina bj 74 en duetto bj 69) zat geen electrische opvoerpomp in de tank. De pomp hangt rechts onder de auto achter de achteras. Met een lage aanzuig aansluiting RV in de tank. Zuigslang loopt onder de achterdemper door.
De 69'er duetto heeft gescheiden remsysteem met staande pedalen vs. enkel systeem voor europese modellen. Heeft dus ook twee rembekrachtigers. Merk ben ik even kwijt.

Op de 74'er modellen zat ook nog soort regelunit die er oa voor zorgde dat er een lampje fasten seat belts gaat branden op dashbord. Met bij behorenden kabelboom en sensors.

Spicamodellen hebben ook afwijkende nokkenastiming ivm emissie. De nokkenassen zelf zijn wel gelijk aan europees.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”