Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Inlaatspruitstuk Bertone

ma dec 27, 2004 12:17

Ik ben nog een leek op het vlak van Alfa techniek. Weten jullie of het inlaatspruitstuk van een 1300 Nord hetzelfde is dan van een 2000? Ik ben van plan om in de toekomst een 2 liter te plaatsen en had graag het inlaatspruitstuk van de 1300 gebruikt omdat deze nog geen thermostaat heeft.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

ma dec 27, 2004 16:15

Het inlaatspruitstuk van een 1300 heeft vel nauwere kanalen t.p.v. de aansluiting op de kop. Dat gaat dus niet goed werken op een 2000! :!: :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

ma dec 27, 2004 17:00

OW??

Dat is nieuw voor mij Allesandro?!
Zover ik weet zijn alle poorten(ook spruitstukken) beginnend op 40 den dan smaller wordend... de verschillen zitten in de kop, niet in het spruitstuk.

Ik frees ze trouwens altijd wat uit ...

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

uitlaatspruitstuk

ma dec 27, 2004 17:44

dus alle spruitstukken zijn dezelfde? Zoveel te beter voor mij natuurlijk. Ik ben zo niet voor die thermostaten. Kan alleen maar stukgaan. En ik heb mij laten wijsmaken dat de kans op een kapotte cilinderkoppakking kleiner is als je geen thermostaat gebruikt. Simpelweg omdat de motor niet zo snel op temperatuur komt en bijgevolg de koppakking meer de tijd krijgt om uit te zetten. Langs de andere kant is de motortemperatuur bij gebruik van een thermostaat wel constanter en is hij sneller warm zodat de olie ook sneller op temperatuur is. In de winter had ik wel het probleem dat de motor niet op temperatuur kwam (bleef rond de 55° hangen). Maar met een stuk karton is dit nu ook opgelost.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

ma dec 27, 2004 19:03

Bij een Alfetta is er toch echt een verschil tussen een 1.6 en een 2.0 spruitstuk!
Ze lopen allebij taps toe, maar bij de 1.6 wordt de diameter echt kleiner!!!!!!!! :blue_shocked:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 19:56

Bij een Nord (105) zijn ze idd gelijk. (Allemaal 40 mm) Als je het niet vertrouwd meet je em toch even na. :blue_cool:

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 19:59

Volgens mij NIET gelijk,

Die van de 2 liter waren bij mij beduidend ruimer dan die van een 1300.

Roel

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

inlaatspruitstuk

ma dec 27, 2004 20:19

Als ze dan toch verschillend zijn, zijn er ook 2liter inlaatspruitstukken zonder thermostaat?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

ma dec 27, 2004 20:38

dit is volgens mij niet gerelateerd aan de motorinhoud, maar aan het bouwjaar. Overigens zou ik je niet adviseren zonder themostaat te rijden, tenzij het voor racedoeleinden is. Op het oude forum is hier een topic over.

Of je thermostaat nog functioneerd is eenvoudig te controleren, en ze zitten er niet voor niets in! (of waren de ingenieeurs vroeguh niet zo slim?).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

thermostaat

ma dec 27, 2004 20:57

De motor van mijn GT 1300 junior is nog van het eerste type en dus zonder thermostaat en met hangend oliefilter. Ik ben even gaan zoeken op het oude forum en daar staat dus wel degelijk dat rijden zonder thermostaat slecht is voor je koppakking omdat door het niet vollledig opwarmen van de motor de spanningen in de cilinderkoppakking niet voldoende zijn om af te dichten. Mijn Junior is nu bijna 34 jaar en er zit nog steeds de originele koppakking in ! Dus wat is het probleem?
De uitleg van Andretti begrijp ik ook niet helemaal. Een stukje tekst uit het oude forum:
Zonder thermostaat ontstaat er een "kortsluiting" in het koelsysteem en zal de radiateur minimaal doorstroomt zijn, daardoor oververhit de motor en kost t je je koppakking... Weglaten ve thermostaat kan als laatste bij de Guilia's met schroefthermostaat... eind 60tiger jaren... daarna (thermostaat met T-splitsing) NIET meer!

Bij het weglaten van de thermostaat heb je toch maximale doorstroming ? :-k
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: inlaatspruitstuk

ma dec 27, 2004 21:02

Als ze dan toch verschillend zijn, zijn er ook 2liter inlaatspruitstukken zonder thermostaat?
2 liter, (maar ook veel 1300/1600/1750 inlaatspruitstukken) hebben een thermostaat.

Gewoon ff meter dus. en ZEKER NIET zonder thermostaat gaan rijden. Maar die oude blokken hebben vast wel een thermostaat maar die is waarschijnlijk in de slag opgenomen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

ma dec 27, 2004 23:44

Even voor de duidelijkheid: aan de carb-zijde hebben alle spruitstukken de zelfde diameter, maar aan de kopzijde volgens mij niet. Zeker niet bij later (alfetta) blokken! :-s :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

di dec 28, 2004 01:50

Alle Alfa's hebben een thermostaat. Als de motor nog koud is staat deze dicht en moet er op een andere wijze circulatie plaatsvinden!! Hetzij via een aanpassing in de kachelslangen bij de schroefthermostaat zoals Duke heeft. hetzij via de onder uitgang bij de thermostaat van de "nwere " types. Als je alleen de thermostaat weghaald zal het nwere type spruitsuk problemen geven omdat veel koelvloeistof direct vanuit de kop terug gaat naar de pomp. Dus weglaten thermostaat is uit den boze... permanent openzetten kan evt wel.


Openzetten van een thermostaat geeft een immer te koud blok waardoor de slijtage navenant is!! Absolute afrader dus!!! In elke straatauto (en ook circuit) kan je t best toch een thermostaat aanbrengen. Daardoor is de motor sneller op temp en dus de slijtage minimaal.


Betreffende de diameter vd spruitstukken zou het inderdaad kunnen dat de latere Alfettas ed verschillende diameters hebben. Maar ik heb tot nu toe altijd spruitstuken getroffen die zondermeer pasten op 2 liters!
En natuurlijk maak je ze simpel pas met een dremel of persluchttol en een freesje!!!

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Inlaatspruitstuk Bertone

di dec 28, 2004 12:06

Ah ik heb dus wel een thermostaat. Ik dacht dat ik geen had omdat ik hem niet zag zitten. Ik veronderstel dat ie dus ook in het inlaatspruitstuk zit? Ik vind wel dat de motor wel traag op temperatuur komt. In de winter zelfs niet. Misschien dat de thermostaat een beetje blijft openstaan.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Terug naar “Algemene Technische vragen”