Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Kachelventilator

di sep 02, 2008 20:12

Natuurlijk tijdens de vakantie houdt de kachelventilator van de Sei er mee op en daarmee kwamen spontaan nog wat andere gebreken in de ventilatie aan het licht. Tijd om eens flink op onderzoek te gaan.

Na veel bloed, zweet en gelukkig weinig tranen het hele dashboard eruit gekregen en is de kachelunit in zicht. Helaas blijkt alles zodanig gemonteerd dat al snel geconcludeerd moest worden dat de unit in z'n geheel uitgenomen mopest worden voor je daar überhaupt ook maar iets mee kan doen. Nog meer bloed en zweet dus en deze keer ook tranen omdat een van de boutjes niet tegen het geweld van losgedraaid worden bleek bestand. In de motorruimte de slangen van de kachel en de airco (die overigens leeg bleek; ik snap nu dus ook waarom die het niet echt wilde doen) losgehaald en vervolgens de unit uitgenomen. De boven- en onderkant zitten met clips aan elkaar vast en het openmaken van de unit is dus kinderspel.

Stom genoeg geen foto gemaakt natuurlijk, maar na een berg dood blad eruit geschept te hebben kon ik de boel eens inspecteren. Het schoepenrad draaide nog wel, maar het ging erg zwaar. Koolborstels van de motor bleken nog geheel in orde en na het weer monteren leek alles weer wat soepeler rond te gaan. De motor heeft gewoon twee draadjes voor +12v en massa en een flinke windvlaag barste los toen ik daar de accu op aansloot. Alleen dus nog steeds geen enkele sjoege via de schakelaar. :evil:

En dat bleek dus te komen door het dingetje op deze foto:
Afbeelding

Ook weer: dit is de "na"-foto. Oorspronkelijk zijn de twee onderste contacten direct over de printplaat heen via een dun draadje met elkaar verbonden maar die bleek dus ter hoogte van dat witte plekje geheel verdwenen. Het bleek dat dit draadje dienst deed als thermische zekering en dus heb ik deze vervangen door een andere thermische zekering (dat buisje met de groene kop). Nu nog hopen dat het temperatuurgedrag van deze multi-weerstand lijkt op dat van andere auto's en dat ik dus met 110 °C niet te hoog en zeker ook niet te laag zit :roll:

Meer foto's volgen tijdens de montage. Je moet maar denken: demonteren is het omgekeerde van het in elkaar zetten ;)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Kachelventilator

di sep 02, 2008 20:46

Hier nog een foto van waar die multi-weerstand thuishoort. Duidelijk te zien dat het allemaal goed warm is geworden...

Afbeelding

Rare constructie hoor. Hoe meer weerstand, hoe meer warmteproduktie en gelijktijdig minder luchtstroom om dat weer te koelen.

Schijnt daarentegen nog steeds gebruikt te worden...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Kachelventilator

wo sep 03, 2008 20:45

Kap er weer op

Afbeelding

... En bekabelen ...

Afbeelding

Meteen maar even een kleine modificatie toegepast: de geel-zwarte kabel die nu aan de rode draad is gekoppeld is voor de hoogste ventilatorstand en hoort op de plaats van het loze stekkertje. Helaas zit dat dus ook achter de thermische beveiliging waardoor de ventilator dus in geen enkele stand meer draait op het moment dat deze is doorgeslagen. De weerstandpack zit op die stand niet in het stroomcircuit en dus is de thermische beveiliging voor die stand nutteloos. Via de gele stekker voedt deze draad nu rechtstreeks de motor terwijl op stand 1 en 2 de voeding netjes via de thermische zekering loopt.

De complete unit kan zo weer gemonteerd worden en omdat de kachelslangen al zowat desintegreerden deze maar meteen vervangen door vrijwel onverwoestbaar silicone.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Kachelventilator

za sep 13, 2008 14:56

De foto's van het weer monteren laat ik maar achterwege - ik kan alles weer van voren af herhalen. :evil:

Dankzij de eerdere modificatie kan ik nu nog wel de ventilator op de hoogste stand gebruiken maar de flinke hoeveelheid WD40 blijkt alleen genoeg geweest te zijn om de tsjirpende volgeltjes te verjagen. Het toerental van de motor varieert fors en ik zal 'm dus toch moeten vervangen. Grmbl...

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Kachelventilator

za sep 13, 2008 15:42

Met alle respect maar het stukje spoor dat is verdwenen is geen thermische zekering maar een gewoon stukje printspoor dat doorsmelt als de stroom te hoog wordt. b.v. als de motor zwaar gaat lopen.
De thermische zekering die je hebt geplaatst heeft geen enkele toegevoegde waarde. De temperatiuur zal daar nooit zo'n hoge waarde bereiken.

Probleem met de kachel is gelijk aan dat van de 75. De 2 draadgewonden weerstanden dienen voor de tussenliggende toerentallen en worden gekoeld door de lucht van de ventilator.
Vaak liggen er bladeren in de kachel, kurkdroog. Op een amerikaanse site is er wel eens melding gemaakt van een kachel die door die bladeren en de draadgewonden weerstand (die warm wordt) in brand vloog.

Remedie: een stuk RVS gaas of horregaas op de plaats tussen de kachel en het schutbord.

WD40 op de lagering helpt maar kort, de olie verdwijnt zo. De originele bronzen lagerbusjes worden af fabriek gesmeerd. De porien van het bronzen materiaal zijn doordrenkt met een olie/vet.
Zelfde principe als de bronzen bus in de krukas tbv priseasje. In de revisie handboeken staat dan ook dat je die bewuste bus (krukas) 24 uur in warme olie moet zetten voor eindmontage.

Remedie: helaas een nieuwe ventilatormotor


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
alfa6
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 12:11
Locatie: Bussum, Nederland

RE: Kachelventilator

za sep 13, 2008 16:14

Of kogellagertjes erin (ik heb het wel vaker geschreven)

619/6-2Z paste voor de 75 prima.
Kunnen gewoon op de plek van de oude (sinterbrons)lagertjes, even netjes richten en met beleid de stuikborgingen weer in elkaar persen.
De lagers zijn stofdicht, dus die worden niet vies en je hoeft nooit meer te smeren. Het enige nadeel dat ik ondervond was dat de aanjager op de laagste stand iets te snel liep, maar dit zou je met een grotere voorschakelweerstand kunnen ondervangen.

Afbeelding

Ik neem hierbij wel aan dat de aanjagermotor van een sei op dezelfde wijze in elkaar zit.

WD-40 werkt zelfs averechts: het spoelt de weinige olie die er nog inzit uit.
Invetten werkt ook niet, dat trekt weer vuil aan.
Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Kachelventilator

za sep 13, 2008 16:31

Tsja,

Van een soortgelijke schakeling vond ik wat reparatiehandleidingen (ging om een Mopar) en daar was expliciet sprake van een thermische zekering. Daar heb ik ook vandaan dat 110° waarschijnlijk de juiste waarde zou moeten zijn. En die thermische zekering die ik geplaatst heb ligt er op dit moment dus wel alweer uit en doet dus kennelijk wel degelijk iets.

Kogellagers zijn misschien een idee maar de motor van de Sei ziet er toch wel even anders uit dan op de foto van Chris. Ik heb in ieder geval nog wel ergens wat spullen van een gesloopte Giulietta liggen en ga eerst maar eens even kijken of dat uitwisselbaar is. Kan dan altijd nog kijken of ik de huidige motor kan moderniseren.

Gebruikersavatar
alfa6
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 12:11
Locatie: Bussum, Nederland

RE: Kachelventilator

za sep 13, 2008 18:07

Ik heb hier nog een (alfa6-)kachelunit liggen (voor airco, met vastzittende motor), zal vanavond of morgen eens kijken in hoeverre dat met die lagertjes ook bij dit type mogelijk is.

Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Kachelventilator

za sep 13, 2008 20:18

De thermische zekering die wordt bedoeld is een soldeerverbinding tussen 2 stukken draad. Althans zo was het volgens mij bij de kachelunit van mijn 75TS.
Als de zaak te warm wordt dan smelt het soldeertin. Die zou je kunnen vervangen door een thermische zekering.
Een printspoor heeft nooit een thermische zekering werking, hooguit zoals een gewone zekering (die er natuurlijk ook uitgaat als gevolg van een hoge stroom en daardoor hoge temperatuur ;-) )

Oorzaak ---- gevolg.

Anyway


Succes met de reparatie.

Als je een handleiding zoekt voor demontage dashboard (75) dan volstaat een PB met emailadres


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Aubrey H
Full Member
Full Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo sep 25, 2011 20:31
Locatie: Dordrecht
Contacteer: ICQ

Re: Kachelventilator

wo mar 16, 2016 20:53

Momenteel heb ik mijn kachel eruit liggen.

Afbeelding

In de welbekende omschrijving staat dat de positie van de kachelventilator gemarkeerd dient te worden. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Hoe de ventilatormotor met schoepen erin ligt?!
Alfa 33 1.7 i.e. 1992
Alfa 75 3.0 V6 QV 1992

SCARB nr. 8639

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Kachelventilator

wo mar 16, 2016 23:07

Als je deze foto bewaart komt het wel goed ;)

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Kachelventilator

wo mar 16, 2016 23:32

Zoals hij er in ligt moet je hem na reparatie ook terugleggen.
Niet andersom. Dat past wel in de steun want het motortje is precies rond. Niet goed opletten is 50% kans dat het fout gaat.
Dan draait de ventilator de verkeerde kant op en blaast-ie dus geen lucht naar binnen maar naar buiten.....


(Waardoor ik dit weet vroeg je??... :oops: . Daarna de klus nog een keer gedaan om het motortje weer om te draaien. Je wordt daar dan steeds sneller en handiger in...)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Kachelventilator

do mar 17, 2016 06:27

:jumping: :oops: :oops:
Er is ook nog de variant dat ie wel de juiste kant op draait maar dat de schoepen verkeerd om zitten.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Kachelventilator

do mar 17, 2016 10:19

Des te meer reden om goed te kijken hoe hij moet zitten. Anders is de kans slechts 25% dat het meteen goed gaat :blue_lol:

Gebruikersavatar
Aubrey H
Full Member
Full Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo sep 25, 2011 20:31
Locatie: Dordrecht
Contacteer: ICQ

Re: Kachelventilator

do mar 17, 2016 14:01

Inderdaad, ik dacht ik vraag het maar even of ik niet iets over het hoofd zie en straks alles netjes ingebouwd heb en niet zo vrolijk wordt.

Verder kwam ik onder andere een verschroeide kever o.i.d. in die kachelweerstand tegen.
Jammer genoeg even geen foto bij de hand waar ie al schoon is. De connectoren aan de andere kant zien er goed uit, de spiraaltjes zijn nog schoon, alleen de twee pootjes op de foto zijn licht gecorrodeerd. Kan ik deze weerstand laten zitten?

Afbeelding
Alfa 33 1.7 i.e. 1992
Alfa 75 3.0 V6 QV 1992

SCARB nr. 8639

Terug naar “Algemene Technische vragen”