Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

123ignition - Grafieken lezen

ma jul 28, 2008 20:19

Aangezien er in dit gedeelte van het forum misschien mensen komen die de projecten niet lezen... maar even een "kruispost" aangemaakt...

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 569#446569

Gaat om een gekietelde 2000 Nord:

'k doet ut echt niet meer snappuh...

De 123 litertuur geeft het volgende op:

curve replaces Boschnr. for model
_______________________________________________________________
0 0.231.129.036 Giulia Nuova 1300 - 1600
1 0.231.110.045 Spider 2000, Bertone 2000
2 0.231.112.060 Giulia TI
3 0.231.112.065 Giulia TI
4 0.231.110.041 Duetto 1600
5 0.231.110.044 Giulia Super, Giulia Sprint
6 0.231.110.044 Giulia GT, GTC
7 JF-4 Giulia Super 1300-1600
8 0.231.129.032 Spider 1750
9 0.231.129.034 Bertone 1750
A 0.231.178.006 used by Alfa from ’72 to ’78
B - -
C - -
D 006-’tuning’for high compression, ’hot’ cams static timing 12 degr. ; max. advance 34 degrees
E Shankle-#4255 another popular curve amongst tuners steep until 20 degr. @ 1300 rpm, then towards max. of 32 degr. @ 4000 rpm.
F Marelli S103 & S166 steep until 13 degr. @ 1600 rpm,

Nu heb ik bijna elke curve geprobeerd intussen en het blijft huilen met de pet op...

Heb de boel ECHT netjes afgesteld (de 123 gaat uit van het BDP als basis) maar hij bokt er over alsof het een rodeo is...

Onder de 2500 RPM is er niks mee aan te vangen.... daar eenmaal voorbij loopt ie als een trein....

Ben op aanraden van Ome Taas maar eens aan de timing gaan zitten klooien want de redenatie was "het lijkt erop dat dat de rotor het juiste punt al voorbij is op het moment dat de vonk komt.... en eenmaal boven de 2500 rpm corrigeert de vervroeging dat weer waardoor ie dan wel goed loopt..."

Klinkt logisch... ben gaan draaien...

Verdelerhuis met de klok mee... ging steeds langzamer stationair draaien... bij gasgeven steeds meer bokken... dus tegen de klok in... stationair steeds sneller... en minder bokken...

Stroboscooplamp eraan gehangen... timing controlleren... "F" no where near... eerder dichtbij "M" dan "F" en dat lijkt me niet de bedoeling....

Met de lamp op "F" afgesteld... bokken als een gek...

Eigenlijk geen ECHTE verschillen tussen de diverse programma's (zie lijst boven).

Heb de oude verdeler er nog even bij gepakt en dat is een JF-4 (volgens de lijst dus voor een Giulia Super 1300 - 1600!!!!) dus dat programma geselecteerd want met die verdeler liep ie in principe redelijk goed maar van het zelfde laken een pak... :shock:

Alleen als ik weer ver richting maximale vervroeging op de poelie ga draaien wordt het enigszins te harden....

Wat is hier aan de hand? Een kapotte 123?

Wie, oh wie?

De manual voor installatie is HIER te vinden.

Die geeft op:
Sparks are much stronger with a 123ignition : use good quality sparkplug leads, and a good coil. The primary resistance should not be lower then 1 ohm.

Heb van + naar - gemeten op de bobine en die geeft 3,9 Ohm.
Laatst gewijzigd door Zaagauto op di okt 14, 2008 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

ma jul 28, 2008 20:45

ff je nokkenassen op tijd zetten.
en 123 afstellen op 4850 touren 32 graden voorontsteking
suc6

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

ma jul 28, 2008 20:57

Zou het kunnen dat je timingmarks gewoon niet goed staan TOV je nokkenassen en je BDP?

Andretti Molletti

Re: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 00:15

use good quality sparkplug leads, and a good coil. The primary resistance should not be lower then 1 ohm.

Heb van + naar - gemeten op de bobine en die geeft 3,9 Ohm.
zou toch eens een transistorontstekingsbobine van 1, 1 Ohm oid proberen... of ve alfetta met voorschakelweerstand (en die weglaten)

probeer ook zeker het volgende:
Lift de verdeler iets uit het blok en verdraai de rotor 180 graden... druk de boel weer in het blok en kijk of het wil blijven zitten als je de M6 aandraait waarmee de verdeler aan het blok vast zit...
Als dat past en lukt dan de bougiekabels allemaal 2 posities verder zetten dus 1 komt op 4 en 2 op 3... en dan eens starten.
Afstellen moet met de lamp idd op F

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 00:37

Lift de verdeler iets uit het blok en verdraai de rotor 180 graden... druk de boel weer in het blok en kijk of het wil blijven zitten als je de M6 aandraait waarmee de verdeler aan het blok vast zit...
Als dat past en lukt dan de bougiekabels allemaal 2 posities verder zetten dus 1 komt op 4 en 2 op 3... en dan eens starten.
Afstellen moet met de lamp idd op F
Gaat dat wel lukken? De aansluiting in de oliepomp is toch asymmetrisch?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

Re: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 01:18

Gaat dat wel lukken? De aansluiting in de oliepomp is toch asymmetrisch?
A) NIET symetrisch :lol:
B) heel vaak lukt het toch om dit verkeerd te doen dus...


ik lees net je projectentopic... er zou een stigtech moeten zijn die even anoniem naar je ontsteking komt kijken... :lol:
Maar goed je gebruiksaanwijzing zegt die iets over de Ohmse waarde van de bobine??
3-4 Ohm is punten ontsteking rond de 1 ohm is elektronische ontsteking... scheelt allemaal nogal zeg!

Ik zeg bobine moet juiste ohmse waarde hebben en dat is ronde de 1 Ohm (heb ik er zat van liggen maar daar heb je nu niks aan denk ik...)

Andretti Molletti

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 01:18

Gaat dat wel lukken? De aansluiting in de oliepomp is toch asymmetrisch?
A) NIET symetrisch :lol:
B) heel vaak lukt het toch om dit verkeerd te doen dus...


ik lees net je projectentopic... er zou een stigtech moeten zijn die even anoniem naar je ontsteking komt kijken... :lol:
Maar goed je gebruiksaanwijzing zegt die iets over de Ohmse waarde van de bobine??
3-4 Ohm is punten ontsteking rond de 1 ohm is elektronische ontsteking... scheelt allemaal nogal zeg!

Ik zeg bobine moet juiste ohmse waarde hebben en dat is ronde de 1 Ohm (heb ik er zat van liggen maar daar heb je nu niks aan denk ik...)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 06:32

Goed punt, als de weerstand van die bobine te hoog is kan het best zijn dat je vonk later komt. Maar zou een 123 er stuk van gaan? Als de weerstand te laag zou zijn kan ik het me voorstellen, maar te hoog niet echt?

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 09:11

Heb ook zoiets meegemaakt
De vonkfrequentie stationair was veel te hoog en kreeg hem ook niet goed, ook verliep het tijdstip constant

Heb hem terug gestuurd met een korte beschrijving van de klacht, weekje later weer terug ontvangen met de melding dat de
OPB oid was vervangen, daarna deed ie het perfect
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 11:06

ja je gaat ervanuit dat het apparaat en de bobine perfect zijn.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 12:14

De complete manual staat HIER

Over de bobine:
Sparks are much stronger with a 123ignition : use good quality sparkplug leads, and a good coil. The primary resistance should not be lower then 1 ohm.
Daar maak ik uit op dat "alles boven de 1 Ohm = OK". toch?

Ik blijf het ook zo raar vinden dat hetzelfde probleem zich bij elke van de 16 mogelijke curves optreedt... (ok, heb ze niet allemaal geprobeerd... ik denk intussen een stuk of 8...).

Nu wil het wel eens gebeuren dat ik zelf hele simpele redenatiefouten maak bij dit soort zaken maar de eerste montage was samen met Tazio die toch wel wat scherper is met dt soort zaken... hadden eerst die D curve gepakt (voor HC en hot cams) maar dat liep stationair al bagger... toen was de redenatie "de nokkenassen bepalen in principe de karakteristiek, niet het slagvolume, dus een curve kiezen die daar bij hoort" en zo kwamen we uit op curve "0" voor Nuova 1300 - 1600 en dat liep goed... totdat... het dus spontaan bagger werd...

Zal straks de oude verdeler er in monteren en kijken of het "gedrag" dan weg is.... als dat zo is... geef ik toch de schuld aan de (misschien kapotte?) 123....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 12:23

De primaire weerstadn bepaald de oplaadtijd van de bobine. Hoe hoger de weerstand hoe langer het opladen duurt.
Ik vind het erg vreemd dat de 123 elke bobine vanaf 1 Ohm en hoger correct kan aansturen. van 1 Ohm naar 4 Ohm geeft een 4 keer zo lange laadtijd en dat heeft wel degelijk invloed op het ontsteekmoment. Wel is dat dan over de hele curve...

Grappig denkkronkeltje: heb je de + op de aansluiting 15 zitten en de stuurdraad van de 123 op de -1 aansluiting vd bobine???
Anders gaat de vonk de verkeerde kant op... van massa naar centrale elektrode... en dat moet omgekeerd zijn :wink:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 12:30

Grappig denkkronkeltje: heb je de + op de aansluiting 15 zitten en de stuurdraad van de 123 op de -1 aansluiting vd bobine???
Anders gaat de vonk de verkeerde kant op... van massa naar centrale elektrode... en dat moet omgekeerd zijn :wink:
Yeps...

De stroomaanvoer & rode draad (van de 123) zitten op de +, de zwarte (van de 123) op de - van de bobine.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 12:32

De complete manual staat HIER

Over de bobine:
Sparks are much stronger with a 123ignition : use good quality sparkplug leads, and a good coil. The primary resistance should not be lower then 1 ohm.
Daar maak ik uit op dat "alles boven de 1 Ohm = OK". toch?
Alles boven de 1 Ohm gaat de 123 niet van stuk, maar zoals Dre al aangeeft is de tijd die nodig is om een veld op te bouwen in de bobine bij hogere weerstanden aanmerkelijk langer. Gezien het verhaal dat het eerst goed werkte en daarna ineens bagger is gaan lopen lijkt het er op dat er of iets is verlopen (mechanisch) of dat inderdaad je 123 de geest heeft gegeven en er dus intern in dat ding iets verlopen is. Als daardoor je verdeler niet meer contact met de juiste bougie kan maken zal je of het interne verloop (als dat het is) op moeten lossen of de 123 inderdaad terug sturen :(

Andretti Molletti

RE: Krijg de 123ignition niet aan de gang...

di jul 29, 2008 12:51

Check nog even je verdeelkap nokje en of uitsparing dan... er zijn meerdere types verdelers waarbij de kap op twee manieren uitkomt... eentje is dan fout...
De kap met een nokje heeft vaak nog een uitsparing en kan zo op beide types gebruikt worden (wat dus niet werkt)
Probleem kan zijn dat het even werkte en daarna de rotor doorgeslagen is... de vonk moet tever van de rotor naar de juiste aansluiting in de kap.
Testen rotor: met een goed geisoleerde tang de bobine kabel boven de rotor houden... de vonk mag niet in de rotor slaan! (gaat waarschijnlijk lekken vanaf de bobine 4a aansluiting naar de 15 aansluiting... knetter de knetterrrrrr

Terug naar “Algemene Technische vragen”