Andretti Molletti

RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

do jul 31, 2008 12:49

The solution:
Megasquirt....

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

do jul 31, 2008 13:17

The solution:
Megasquirt....
Heb daar nooit echt wijs uit kunnen worden... is toch vooral voor E.F.I.?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

do jul 31, 2008 13:39

nope ....check this out.
forum voor auto elektro techneuten
http://www.msefi.com/viewforum.php?f=89 ... 6a543608d7

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

do jul 31, 2008 13:39

MegaSquirt kan evt. ook onsteking (MS and EDIS project)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

do jul 31, 2008 13:48

Da's een "beetje" mijn probleem he? 8)

Ben geen techneut... op geen enkel gebied... maar wil wel de graag de resultaten... :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

do jul 31, 2008 21:46

Jack, ik heb de grafieken gescant, doe er je voordeel mee.
Ik heb ook nog een lijstje met nokkenassen voor de diverse motoren, laat me even weten als je die wil hebben.

Met het onderstaande lijstje erbij zie je meteen de gemiste kans van de 123ignition
Stand 4-5-6-8-9 hebben de zelfde curve en ze laten er nog twee vrij.
De omschrijving van stand F zie ik niet in de grafiek terug, de Marelli S103 A knikt bij 650 omw/min op 9,5 graden
en de S103 BA, S103 B knikt bij 700 omw/min op 7 graden.

Even voor de duidelijkheid, in de grafieken wordt het toerental van de verdeleras aangegeven, niet die van de krukas.
Dus als je van de krukas uitgaat, zie je dat het knikpunt op 1300 omw/min en 19º ligt.
En voor de S103 BA, S103 B geldt dan 1400 omw/min en 14º.


0 0.231.129.036 Giulia Nuova 1300 - 1600
1 0.231.110.045 Spider 2000, Bertone 2000
2 0.231.112.060 Giulia TI
3 0.231.112.065 Giulia TI
4 0.231.110.041 Duetto 1600
5 0.231.110.044 Giulia Super, Giulia Sprint
6 0.231.110.044 Giulia GT, GTC
7 JF-4 Giulia Super 1300-1600
8 0.231.129.032 Spider 1750
9 0.231.129.034 Bertone 1750
A 0.231.178.006 used by Alfa from ’72 to ’78
B - -
C - -
D 006-’tuning’for high compression, ’hot’ cams static timing 12 degr. ; max. advance 34 degrees
E Shankle-#4255 another popular curve amongst tuners steep until 20 degr. @ 1300 rpm, then towards max. of 32 degr. @ 4000 rpm.
F Marelli S103 & S166 steep until 13 degr. @ 1600 rpm


Eigenlijk zou met de 123 van een USB aansluiting moeten voorzien en een CD erbij met software dat je hem vrij zou kunnen programmeren.
Desnoods met een aantal basis instellingen erbij. Maar voorlopig zal je het hiermee moeten doen.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

do jul 31, 2008 21:49

Jack, ik heb nog een AlfaRicambi catalogus liggen met de verschillende curves van de stroomverdelers ik zal proberen ze vanavond te scannen en te posten.
Ik zal dan ook het overzicht van de nokkenassen bij doen. Dit is wel een Amerikaanse catalogus maar tot de komst van de Spica is alles het zelfde (denk ik).

Don
Je bedoeldt die van Shankle?
(Die van Alfa Ricambi ken ik niet nl...interesse ;))
De catalogus is van Alfa Ricambi (uit 1991/92) maar de spullen zijn oa van Shankle.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

di okt 14, 2008 16:30

Hoi, kun je mij uitleggen, waarom die grafiekjes allemaal een dubbele lijn/curve hebben?

Als ik het goed heb is de bovenste lijn de lijn die de vervroeging weergeeft toch? In ieder geval bij die gangbare bosch(die waar je het kruis bij het plaatje hebt gezet).

Alvast bedankt!

Heb je ook de grafiek van de Bosch 0.231.110.045 Spider 2000, Bertone 2000? Die heb ik nu gekozen, maar ik denk dat die stationair teveel vervroegd.

Volgens mij is origineel bij mij de marelli s103a, moet ik even nakijken, ik heb die met de cetrifugaalgewichten boven de contactpuntjes vlak onder de rotor. En dan moet ik ws program 4 of F gebruiken toch?

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

di okt 14, 2008 18:34

Na dit allemaal gelezen te hebben rijst bij mij de volgende vraag:

Is de slangaansluiting op de 123 ontsteling werkelijk tbv de vacuum vervroeging.

Is deze dan ook geschikt voor een Alfetta 1600 van 1980 met verdelernummer 0231170229?

Als ik in de Bosch E catalogus lijk zijn de verdelernummers die op je lijst staan tot 1978.

Wat is er anders op een Alfetta 1600 van bv 1975 tov 1980?

Alvast bedankt voor je antwoord.

gr Jan

p.s. Ik wil graag een nieuwe electronische ontstekling op mijn Alfetta.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

di okt 14, 2008 20:21

Hoi, kun je mij uitleggen, waarom die grafiekjes allemaal een dubbele lijn/curve hebben?
Deze ontstekingen hebben een vervroeging die afhankelijk is van hoeveel vermogen de motor moet leveren. De extra lijnen zijn bij bepaalde hoeveelheden belasting. Deze belasting wordt weer bepaald door te kijken hoeveel vacuum er in het inlaatspruitstuk zit.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 123ignition - werkt - nu curve vraagjes....

di okt 14, 2008 20:51

Zo, ik ben hier ook weer van de partij.

Dank aan Don voor het scannen!

Hoe worden die twee curves per grafiek gecompenseerd door die centrifugaal vervroeging ivm "belasting"?

Nu wordt het dus een kwestie van de grafieken "lezen".... kuch..

Puur theoretisch gezien, welke grafiek geeft dan de beste balans tussen koppel, vermogen en verbruik?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: 123ignition - Grafieken lezen

wo okt 15, 2008 08:26

Dit zijn dan dus allemaal verdelers met vacuumvervroeging?
Die van mij heeft dat niet.
Dus heb ik dan sowiezo niet een van deze verdelers, begrijp ik dat goed?
ZIjn er ook grafieken van de verdelers zonder vacuumvervroeging dan?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: 123ignition - Grafieken lezen

wo okt 15, 2008 08:34

Dit zijn dan dus allemaal verdelers met vacuumvervroeging?
Die van mij heeft dat niet.
Dus heb ik dan sowiezo niet een van deze verdelers, begrijp ik dat goed?
ZIjn er ook grafieken van de verdelers zonder vacuumvervroeging dan?
Nee. Met en zonder vacuum vervroeging.Gewoon per diagram bekijken dus. De lijnen zijn de begrenzing van de boven- en onderwaarden waartussen de verdeler (mechanische vervroeging) dient te functioneren. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: 123ignition - Grafieken lezen

wo okt 15, 2008 10:18

Dus als ik het goed begrijp, kijkende naar de 4 types bosch(die met het kruis er bij), dan vervroegen deze bij 5000 toeren(krukas) tussen 34 en 40 graden, dat is nog best een groot verschil, maar komt idd aardig overeen met de marge die genoemd wordt in het instructieboekje van 38 +/- 3 graden.

Maar de Marelli s103a, die zou dan max 38 graden vervroegen en als ondergrens ook 34 graden hebben. Maar wel met een erg lage stationairvervroeging, die haalt pas 7 graden bij tussen 700 en 1300 toeren, maar kan bij 800 toeren ook al op 8 graden zitten...

Ik vind met andere woorden de marges nogal ruim, maar het is ook oude techniek natuurlijk....

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: 123ignition - Grafieken lezen

wo okt 15, 2008 10:39

Ik heb ondertussen ook nog een Excel lijst op internet gevonden van iemand die alle curves van de 1-2-3 heeft uitgezet (met stappen van 200 rpm).
Leuk om te zien dat er zoveel dezelfde curves zijn, Curve 2, 3, en 4 zijn gelijk aan elkaar, hetzelfde geldt voor curve 4, 5, 6, 7, 8, & 9 én de curves A,B & C. De curves 1, D, E en F zijn uniek.
Met andere woorden, je hebt 16 standen maar effectief slechts 7 keuzes, de rest is dubbel.

Ik wil de lijst wel toevoegen, maar hoe doe ik dat? De makkelijkste oplossing voor mij is uitbesteden dus Jack als je me je email adres stuurt, dan ik zal hem wel naar je mailen en kan jij hem plaatsen.

Die verdeler waar ik het kruis bij gezet had (Bosch 041-044-032-034 serie) was de ontsteking die ik voor mijn 1600 zocht en ik had die andere, de VJU BR41.
Heb je ook de grafiek van de Bosch 0.231.110.045 Spider 2000, Bertone 2000? Die heb ik nu gekozen, maar ik denk dat die stationair teveel vervroegd.
Volgens de grafiek die ik heb, vervroegt deze heel snel tussen 500 en 800rpm 10º , blijft dan tot 1100rpm op 10º om vervolgens in een rechte lijn tot 32º bij 4300 rpm te vervroegen.
Als je de grafiek ziet is het duidelijker.

Don

Terug naar “Algemene Technische vragen”