Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Re: RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

za mei 14, 2005 08:30

aha, dus een ts heeft origineel een zwarte en een blauwe bobine...hmm, morgen eens kijken wat hij doet op 1 bobine,
maar hoe komt dat rare geluid dan :(
neeheeeeheee...
twee zwarte!!!
er zat en blauwe en een zwarte in... de blauwe heb ik vervangen door een zwarte, dus nu zitten er 2 zwarte bobines in en is het bovenstaande gebeurd...

Andretti Molletti

Re: RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

za mei 14, 2005 10:45

Oja en blauwe en zwarte bobines kun je NIET uitwisselen... primaire weerstand is anders!!!!

Ik denk dat een blauwe bobine te vroeg of te laat kan vonken zelfs en dan slaat i terug!
En dan kom je weer op de eerste posting, heb je wel je primaire weerstand gemeten dan???

Kijk die kleur van die bobine is totaal onbelangrijk... het is techniek... de weerstand moet om en na bij de 1 Ohm zijn en de rest is niet belangrijk...

Een zwarte 75 rijd ook niet harder dan een blauwe....

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

za mei 14, 2005 20:25

De primaire weerstand van de blauwe (even voor het gemak) bobine is 1,1Ohm, die van de zwarte moet ik maandag even meten (zit nu niet thuis)
Zijn de twee bobines die in een ts zitten precies gelijk? moeten ze allebei een weerstand hebben van rond de 1 Ohm?


Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

za mei 14, 2005 20:32

dan heb ik een sterk vermoeden dat het niet aan de bobine ligt :( begin het wel een beetje benauwd te krijgen nu [-o<

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

ma mei 16, 2005 21:46

Na de bobine perikelen nu even terug naar af:
nadat ik alles had aangesloten, de auto gestart (met startkabels hij heeft al een tijdje geen grote afstand meer gereden) hij liep weer goed, na ongeveer een minuut stationair gedraait te hebben speelde ik even met het gas (tot 2500 toeren) en toen gebeurde het.
Ineens kwam er een flink geratel onder de motorkap vandaan, dus ik gelijk de motor uitgezet.
ik probeerde hem daarna nog even te starten (met startkabels weer) en toen leek het net alsof hij vastzat, de startmotor draaide heel even en sloeg toen uit.

Na de auto een beetje heen en weer geduwt te hebben in zn versnelling wil de startmotor weer rondgaan, alleen hij slaat niet meer aan en je hoort dat hij het bij elke omwenteling een keer moeilijk heeft; de startmotor draait niet mooi gelijk, maar bij een slag hoor je hem een beetje zingen..
Klaarblijkelijk loopt de auto dus nu weer goed; het probleem trad pas op na een minuut stationair draaien(en dat zijn al heel wat juiste vonkjes)…. :-k

Ik zou toch eens kijken naar de startmotor; het "klinkt" idd als dat deze "spontaan" in de starterkrans vliegt (dat kan meteen het vastzitten en het onregelmatig draaien van de startmotor verklaren; beschadigde tandjes of erger….)

Probeer eens de + aansturing van de startmotor los te nemen (wel even goed isoleren van al het alu in de buurt) en sleep of duw de auto dan aan.
Als ie netjes rond draait tijdens het duwen (zonder bokken of andersoortige enge geluiden) en gewoon aanspringt én netjes blijft lopen / rijden, lijkt het motormanagement (incl. ontstekingsonderdelen) ok.

Een volgende stap kan dan zijn om je startmotor eruit te halen en bekijken wat er mis is.

Suc6

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

di mei 17, 2005 17:00

oke dat ga ik dalijk eens proberen :D , ik heb alle bobines gemeten en bij allemaal kom ik rond de 1 ohm uit..dus daar kan het niet aan liggen lijkt me...

let's pray [-o<

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

di mei 17, 2005 19:05


Een zwarte 75 rijd ook niet harder dan een blauwe....
:lol: :lol: die Turbo was echt wel sneller als m'n TS :lol: :lol: :wink:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

di mei 17, 2005 21:10

die van mij is ook zwart... 8) en hij rijdt weer!!!! yesssss het was de startmotor!
die ff losgekoppeld en aangeduwd en hij liep gelijk!
Dus van het weekend ff mn startmotor laten reviseren (of nieuwe) en dan op naar het volgende klusje!

ALLEMAAL HEEL HARTELIJK BEDANKT VOOR DE REACTIES!!! SUPER!!!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

di mei 17, 2005 21:13

Dus toch. Goed dat je het gevonden hebt. :D

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

di mei 17, 2005 21:41

Mooi Jeroen dat je weet waardoor het probleem optrad, check ook effe de oorzaak v'óórdat je aan het vervangen slaat. :wink:

En wat was de oorzaak?
Wederom suc6

Editfoutje bij wijzigen en originele inhoud weg.. :oops:
Laatst gewijzigd door Jobo75 op za mei 21, 2005 09:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

do mei 19, 2005 22:09

LOL :lol:
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

wo jun 01, 2005 21:16

zo, startmotor eindelijk weer gemonteerd en hij doet het weer prima!

wat was het nou? er waren een paar magneten in de startmotor losgeschoten, deze zorgden waarschijnlijk ook voor al het gerammel want er zaten stevige krassen op. Alles weer opgeschuurd en met loctide vastgezet!

bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

wo jun 01, 2005 22:45

:thumbs: :driving:

Gebruikersavatar
christian75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 17:12
Locatie: Velp
Contacteer: Website

RE: 75ts overleden :( geratel en toen niets meer....

wo jun 01, 2005 23:52

Ciao,

ff of topic:

Jobo jij woont in Schaijk?? Ik woon in Velp bij Grave. In wat voor een kleur 75 rijd je? Of wat voor een Alfa? Want ik zie helaas niet zo veel 75ers hier in de buurt :cry:
Alfa75greetz

Christian75

- Peugeot 106 Xsi (snel en blijft het doen)
- Slopel Vectra vd zaak

Komt snel: Volvo S40 T4

Terug naar “Algemene Technische vragen”