Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

Nord blok

ma mei 09, 2005 22:10

Misschien staat mijn vraag niet echt juist, maar het weze zo.

Ik ga vrijdag kijken naar alfetta (met Nordblok).

Zelf heb ik nog geen ervaring met Nordblokken (een boxer daarintegen, steeds meer en meer), hoor wel overal dat ze enorm sterk zijn. Zijn er echter speciale dingen waar ik op moet letten ivm een Nordblok? Alle info is welkom. Als er nog iemand algemene tips heeft ivm Alfetta, die zijn uiteraard ook welkom. Ik stel wel voor om aandachtspunten ivm de Alfetta in zijn geheel te posten in de rubriek "Aandachtspunten" zo kan dit later ook perfect geconsulteerd worden.

Alvast bedankt
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Nord blok

ma mei 09, 2005 22:14

gewoon gezond verstand gebruiken. ze zweten nogal eens olie wat helemaal niet hoeft.
Krukaskeerringen kunnen nogal zweten.
Luister of de kleppen niet tikken want kleppen stellen is best te doen maar vergt nogal wat tijd. Kijk of er koelwater verbruitk wordt of borrelt (koppakking)

Verder zou ik niet weten wat er aan een Nord normaal gesproken kapot moet gaan t.o.v. elk ander motortype...


wat betreft de alfetta zelf daar kun je inderdaad beter een nieuwe topic voor aanmaken :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Nord blok

ma mei 09, 2005 22:36


Verder zou ik niet weten wat er aan een Nord normaal gesproken kapot moet gaan t.o.v. elk ander motortype...
Ik ook niet, daarom vraag ik het :wink:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Nord blok

ma mei 09, 2005 22:37

:biggrin: dat snap ik :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Nord blok

ma mei 09, 2005 22:47

Bij mijn weten zijn ze uiterst betrouwbaar. Ik heb er al verschillende gehad en nog nooit heeft er 1tje mij in de steek gelaten. Wel goed warm rijden. Let op de oliedrukmeter voor een goede waarde. De mijne staat op ongeveer 5 bar.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Nord blok

ma mei 09, 2005 23:15

Als er scheurtjes in de flexibele verbindingen tussen de carburateurs en inlaatspruitstuk zitten, kan daar valse lucht worden aangezogen. Daardoor kan het mengsel te arm worden, met in het uiterste geval een gat in de zuiger.

Kijken of er geen olie bij het koelwater zit?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Nord blok

ma mei 09, 2005 23:20

Als er scheurtjes in de flexibele verbindingen tussen de carburateurs en inlaatspruitstuk zitten, kan daar valse lucht worden aangezogen. Daardoor kan het mengsel te arm worden, met in het uiterste geval een gat in de zuiger.
Klopt. Je kunt dit controleren door bij stationair draaiende motor op de carburateurs te duwen. Loopt hij dan slechter of hoor je gesis, bingo.
Kijken of er geen olie bij het koelwater zit?
Of andersom natuurlijk. Maar dat is wel iets lastiger.

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

Re: RE: Nord blok

ma mei 09, 2005 23:24

Kijken of er geen olie bij het koelwater zit?
Of andersom natuurlijk. Maar dat is wel iets lastiger.
Aansteker bij de peilstok, knetteren = water

Adios, JR

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Nord blok

ma mei 09, 2005 23:26

Als er scheurtjes in de flexibele verbindingen tussen de carburateurs en inlaatspruitstuk zitten, kan daar valse lucht worden aangezogen. Daardoor kan het mengsel te arm worden, met in het uiterste geval een gat in de zuiger.
Klopt. Je kunt dit controleren door bij stationair draaiende motor op de carburateurs te duwen. Loopt hij dan slechter of hoor je gesis, bingo.
Kijken of er geen olie bij het koelwater zit?
Of andersom natuurlijk. Maar dat is wel iets lastiger.
Nu heb ik weer wat bijgeleerd ! :thumbs:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Nord blok

wo mei 11, 2005 14:45

Niet gelijk van schrikken overigens, want die rubbers tussen de carburateurs en de motor kosten niet veel en zijn eenvoudig zelf te vervangen.
Maar te lang doorrijden met verouderde rubbers geeft vervolgschade, want door de poreusheid van de rubbers kan er "valse lucht" aangezogen worden, waardoor de motor (of een enkele cylinder) te arm loopt. De extra warmte die daardoor ontstaat kan voor problemen zorgen met de koppakking en, bij stevig rijden, een gat in de zuiger geven of een vastloper.
Maar, als gezegd, de Nord blokken kunnen veel hebben, dus een gat in de zuiger heb je niet gauw.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Terug naar “Algemene Technische vragen”