Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

zo mei 08, 2005 20:04

Forum vrienden,

Ik ben nog steeds bezig plaatrot te bestrijden aan mijn "keiharde Italiaanse import" Bertone (hier horen een heleboel hardlachende smilies...), en ben nu bezig met de rechter-achterhoek, achter het wiel.
Ik heb de buitenste plaat er vanaf geslepen en zie dat er nog een vlak plaatdeel achter zit.
Waar is die plaat voor ? Direkt erachter zit de kuip voor het reservewiel en ik zie eigenlijk geen reden om deze vlakke plaat ook op te lappen. Eigenlijk wil ik hem gewoon eruit slijpen en het nieuwe inzetdeel op de wielkastrand en op de achterhoek vastzetten. Zo zit het per slot van rekening ook aan de andere kant, bij de tank.

Zo ziet het eruit:
Afbeelding
SCARB 00694

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

zo mei 08, 2005 22:22

Zou ik niet doen Erik.

Het geheel zorgt voor stevigheid.

Je kunt er nu toch heel goed bij ? Las daar nou ook ff een stukje in.

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

zo mei 08, 2005 22:42

Je kunt er nu toch heel goed bij ? Las daar nou ook ff een stukje in.
Helemaal mee eens en zo te zien is alleen de onderste rand hiervan maar slecht of niet?

Ik moet wel zeggen dat ik ook pas sinds kort van het bestaan van dit stukje plaat afweet. Bij het project waar ik mee bezi ben en de 2 donorachterkanten zat dit stukkie ner niet in. Bij mijn rijdende 1750 zat het er nog wel in.

Ik ben blij dat je erover begonnen bent, anders was ik die bij mij waarschijnlijk vergeten :wink:

Succes met de reparaties!
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

zo mei 08, 2005 23:27

laat ik al jaren weg, of ik pas het zo aan dat het zeer grote gaten heeft zodat de troep eruit kan, en ik er de tuinslang/ HD spuit in kan zetten. Juist daartussen begint de rot in het scherm. Oorspronkelijk zitten er twee kleine afwateringsgaten die in no time verstopt zitten.
weglaten!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

ma mei 09, 2005 14:52

Tjsa, ik ben eigenlijk geneigd om berlinista's advies te volgen: Eruit met dat ding.
Ik heb me zitten verbazen over de konstruktie. Met dit plaatje is een holle ruimte gecreerd (waar je niet meer bij kan), precies op de plek waar je dat nu juist niet wil: Achter het achterwiel..!
Patje en Roel hebben natuurlijk gelijk dat het niet zo heel veel werk is om dat plaatje op te lappen; het is inderdaad alleen de onderrand die verrot is.

Maar....Het feit dat de linker achterflank - waar dus niet zo'n plaatje zit - nog goed is, en rechts dus totaal verrot.... Dat zal toch ook geen toeval zijn?

Voor de stevigheid maakt dat plaatje weinig uit: De meeste sterkte komt volgens mij uit de bolling van de achterflank en de kofferbodem. Het onderste deel eindigd ook nog eens met een omgezette rand voor de vormvastheid.
SCARB 00694

GTV2000

Re: RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

ma mei 09, 2005 15:21

Volgens mij heeft het een bedoeling en zou het terugbrengen na de restauratie,

die van mij heeft het in ieder geval nog wel, maar die was ook niet zo krokant als die van jou... :D

Afbeelding

zie ook mijn site http://blogger.xs4all.nl/remme

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

ma mei 09, 2005 23:12

Bij al die auto's waar het deel inmiddels rot is, geeft het ook geen stevigheid meer.
Dus dat zal wel loslopen. Tip van Berlinista, grote gaten erin voor afwatering, lijkt
me een goed idee.

Aan het ontwerp van de auto's is destijds helaas geheel geen aandacht geschonken
m.b.t. roestbestendigheid en voorkoming van ophoping van zand e.d.
De constructies die ik bij de Alfetta heb gezien, vind ik in dit opzicht nog net wat
dramatischer dan bij de 105 serie.
Bij het carrosseriebedrijf waar m'n Alfetta nu staat, hebben ze zich hieraan ook al
flink vergaapt. Dat wil wat zeggen, ze doen er meestal Engelse auto's en die willen toch
ook wel roesten. :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

di mei 10, 2005 15:55

Ik denk dat we het er over eens zijn dat de Milanezen geen auto's bouwen voor de eeuwigheid... :wink:

Nog even over de funktie van dat plaatje (los van het bevorderen van het verrotingsproces): Mischien tegen het doorzakken van de kofferbodem?
Nou ja, hoe dan ook, ik ga 'm eruit slijpen.
SCARB 00694

Stefano

RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

di mei 10, 2005 16:22

Zat precies ook een dikke laag plamuur onder die laklaag? Veel succes met het verdere restauratiewerk. Btw waarom post je niet wat meer foto's van het project, altijd interessant om volgen.

Stef

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

di mei 10, 2005 16:37

Er zit een redelijk dikke laag plamuur op die hoek, ja.
Gevolg van een eerdere "restauratie" : Het rotte plaatwerk was gewoon naar binnen
gemept, plaatje eroverheen lassen, laag plamuur erop om de vorm weer op te halen, en pronto! Je weet niet wat je ziet .... :shock:

Ik zal inderdaad binnenkort wat fotootjes posten bij de afdeling "Projecten", ik ben al een poosje bezig met alle rotte plekken aan de achterkant...

Pfff, het wordt tijd om weer eens te gaan sturen... :?
SCARB 00694

Stefano

RE: Maar weer eens een plaatwerk vraag ...

di mei 10, 2005 16:41

Ah dat type van restauratie ken ik maar al te goed spijtig genoeg....
Pfff, het wordt tijd om weer eens te gaan sturen...
?

Terug naar “Algemene Technische vragen”