Pagina 1 van 2

Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: ma mei 19, 2008 21:02
door Zaagauto
Heb net voor de Berlina Spider een nieuwe accu gehaald omdat er dus WEER eentje de geest gegeven heeft... en ze worden er niet echt goedkoper op...

Geef ondertussen kapitalen uit aan accu's en ik vermoed toch dat het weinige gebruik ze de das omdoet...

Vandaar dus mijn vraag: Heeft een druppellader ECHT zin om een accu in leven te houden?

Zijn er goede aanbiedingen op het moment? Ik zag de Lidl aanbieding voorbijkomen in een topic maar die pagina bij lidl is niet meer geldig... Alternatieven?

Kun je met 1 lader meerdere accu's in leven houden? BV. een stuk of 5 parallel (of was het nou in serie... :roll: ) verbinden met 1 druppellader?

Alle info is welkom!

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: ma mei 19, 2008 21:46
door GT 75V6
Ik heb er 1 van de Conrad, ik had mijn 75 er altijd aanhangen. Ding had een grote lekstroom (bleek de radio te zijn), waardoor de accu na een dag of 2 à 3 compleet plat was. Daarna de auto steeds aan de druppellader gehangen om de leegloop te compenseren en het was altijd starten lopen. Laatst de accu laten testen, deze bleek nog in prima staat te verkeren. :wink:

Dus ik vind het ideale dingen, het is niet schadelijk voor je accu (druppellader schakelt automatisch uit wanneer de accu opgeladen is) en heel makkelijk in het gebruik.

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: ma mei 19, 2008 21:46
door Rogier156
Weet uit ervaring dat een druppelaar echt wel je accu in conditie houd.
Dus antwoord op je vraag is dus ja het heeft zin!
:wink:

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: ma mei 19, 2008 21:51
door @lfa@lgra
Begin eerst eens met een goede "Massapik" Die van [url=khttp://www.btndehaas.nl/images/shop/products/520165.jpg]Hella[/url] kun je simpel tussen de min pool en de frontbalt aansluiten. Je voorkomt hiermee dat de stroom langzaam weglekt via binnenverlichting en klokje. Bovendien is het meteen een goede diefstalbeveiliging. Aan de druppellading kan,niks mis mee, maar als je om de 2 maanden je accu even vollaad is dat ook afdoende. Het allerbeste blijfu gewoon: Regelmatig gebruiken.

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: ma mei 19, 2008 22:25
door Stef33
Lood accu's moet je zoveel mogelijk vol houden, dus druppellader heeft echt zin. Te diepe ontlading richt echt schade aan de accu aan. Accu's kun je in principe permanent op hun 'float' spanning (meestal 13.8V) laden, maar dan kan op den duur alsnog sulfatering optreden. Dit is (gedeeltelijk) tegen te gaan door bijv. 2x per jaar de accu even tot 14.4 op te laden. Er zijn volgens mij laders die een dergelijke programma hebben. Een goede lader heeft moet eigenlijk ook nog temperatuurcompensatie hebben, want de laadspanning varieert met de temperatuur. Is je stalling tussen de 10 en 30 graden, dan is het niet nodig, maar varieert de temperatuur tussen -20 en +40, dan is het wel nuttig.

Heb je een auto met lekstroom, dan de accu afkoppelen (en zo nu en dan even laden) of een druppellader gebruiken. Als je de accu steeds te ver leeg laat lopen (onder de 12.5V), dan zal ie hard achteruit gaan.

Accu's parallel laden zou ik niet zo snel doen, maar omdat je toch altijd dezelfde laadspanning gebruikt (je gaat geen lader op de mV op een accu afstemmen) zou het mogelijk moeten zijn. Let wel op bij de eerste koppeling, door kleine onderlinge verschillen kunnen er dan grote stromen gaan lopen. Je zou er weerstanden tussen kunnen zetten, maar dan is de laadspanning weer afhankelijk van de laadstroom, ook niet wenselijk en je houd altijd een spanningsval.

Serie laden kan alleen als je een lader hebt die ook X maal de gewenste spanning geeft. Maar dan nog alleen bij exact gelijke accu's (merk/type/batch) in exact gelijke conditie, je kunt anders onbalans krijgen die uiteindelijk voor alle accu's schadelijk kan zijn, hoe meer accu's in serie hoe lastiger. Twee accu's in serie zie je echter vrij vaak: vrachtwagens. Maar daar worden die 2 acccu's dan ook altijd gelijk geladen en ontladen. Zou je 1 accu zwaarder belasten (om bijv. 'handig' een 12V aparaatje te voeden), dan loop je op den duur grote kans op schade.

Eigenlijk zou ik situaties met meerdere accu's helemaal af willen raden, als je een vergissing maakt kan het aardig mis lopen. Zo heb ik eens iemand zien (of tenmiste het resultaat mogen aanschouwen) goochelen met 3 (vrachtwagen) accu's en een paar startkabels. Op een bepaald moment was de configuratie zo dat 2 accu's in serie (24V dus) de derde gingen opladen. Door de extreme laadstroom was er zoveel gasontwikkeling en warmte dat deze accu explodeerde en de 'googchelaar' onder het zuur zat en een scherf accubak door z'n lip kreeg. Op een lelijk litteken na is hij er verder nog goed vanaf gekomen.

Op het internet is veel over accu's te vinden, o.a. hier: http://www.batteryuniversity.com/ Is wel over allerlei batterij typen, maar ook voldoende over lood accu's. Maar ook op sites van accu fabrikanten is veel info te vinden, waaronder ook datasheets van accu's.

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 09:13
door Zaagauto
Dank voor alle informatie!

Ik geloof dat ik dus echt aan een stuk of 5 druppelladers vast zit? :roll:

Iemand nog suggesties voor een merk / type die een niet te grote aanslag op het huishoudbudget plegen?

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 09:50
door Stef33
Nou ja vast zitten...
Je kunt ook de accu's loskoppelen (evt. met die masspik) en af en toe even de lader er aan.
Elke maand die ene druppellader op de volgende accu hangen is misschien ook afdoende.
Parallel kan misschien wel, maar dan moet je wel weten wat je doet en het vereist ook wat experimenteren, elektronica kennis zeer gewenst.
En natuurlijk het beste alternatief: Laat die auto's zo nu en dan eens lekker uit. :-)

Re: RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 10:01
door Zaagauto
En natuurlijk het beste alternatief: Laat die auto's zo nu en dan eens lekker uit. :-)
Het Zaagje komt bij bepekelde wegen echt niet buiten... :wink:

Maar gewoon wisselen met de lader kan inderdaad ook goed.

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 11:27
door giulia-tom
In serie zetten en met een profilader (met druppelstand) op de werkbank meerdere accu's laden.... :wink:

Re: RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 12:15
door Stef33
In serie zetten en met een profilader (met druppelstand) op de werkbank meerdere accu's laden.... :wink:
Dat kan alleen langdurig met echt gelijke accu's.
In deze situatie laad je alle accu's met dezelfde stroom. Als de accu's een ongelijke zelfontlading hebben ga je de accu met de laagste zelfontlading hoger opladen dan die met de hogere zelfontlading.
"druppel laden" van een lood accu moet je in principe met een constante spanning doen (de zgn. "float" spannning). Deze spanning is voor een 12V accu o.h.a. 13.8V. Zet je 2 accu's in serie, dan zou je er dus 27.6V op moeten zetten (wat je dus doet door een 12/24 lader op de 24V stand te zetten). Echter bij ongelijke accu's zal deze spanning zich niet keurig 13.8/13.8 verdelen maar zal de balans langzamerhand steeds verder uit elkaar gaan lopen met mogelijke schade als gevolg.

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 12:19
door jaben
Ik ben zeer te spreken over Ctek:

http://www.ctek.com/NL/Default.aspx

Iedereen in onze stalling gebruikt dat merk en de accu's blijven helemaal top.

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 12:36
door Dinky Boy
Ik heb die van de Lidl destijds gekocht (Tronic T4X). Vergelijken met andere merken kan ik niet, wel was de accu veel levendiger bij het wekken van de Spider uit de winterslaap dan andere jaren toen de accu alleen maar thuis binnenstond en 1 x per 2 maanden werd bijgeladen met een normale lader.

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 12:51
door giulia-tom
@Stef: Profiladers "zien" spanningsval en druppelen bij - geen overbelasting....

Re: RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 15:10
door Stef33
@Stef: Profiladers "zien" spanningsval en druppelen bij - geen overbelasting....
Maar bij gebruik van 1 lader op 2 accu's in serie meet deze lader alleen de totale spanning over deze 2 accu's samen en niet die van elke accu afzonderlijk. Regeling werkt dus op totaal en laadstroom door de 2 is altijd gelijk, want serie. Zet er maar eens 2 ongelijke accu's aan en laat eens een paar maanden staan en meet zo nu en dan eens de spanning van de afzonderlijke accu's.

RE: Heeft een druppellader echt zin?

Geplaatst: di mei 20, 2008 15:51
door WhizzMan
3 accu's in serie wordt 36V, daar kom je met een 12V ladertje niet ver mee. Jullie bedoelen vast parallel. Voordeel is dan dat ze allemaal elkaars lading bijvullen, dus ze zijn allemaal evenveel ontladen na een poosje, dus dan kan je alsnog met een enkele druppellader werken. Nadeel is dat je zo feitelijk een grote accu van hoge capaciteit krijgt, dus je druppellader moet wel een paar 100 AH kunnen (druppel)laden als je er veel tegelijk doet. Overigens, als er 1 slechte accu tussenzit, trekt ie dan ook alle goede accu's plat, dus het is wel zaak om het goed in de gaten te houden.