Lood accu's moet je zoveel mogelijk vol houden, dus druppellader heeft echt zin. Te diepe ontlading richt echt schade aan de accu aan. Accu's kun je in principe permanent op hun 'float' spanning (meestal 13.8V) laden, maar dan kan op den duur alsnog sulfatering optreden. Dit is (gedeeltelijk) tegen te gaan door bijv. 2x per jaar de accu even tot 14.4 op te laden. Er zijn volgens mij laders die een dergelijke programma hebben. Een goede lader heeft moet eigenlijk ook nog temperatuurcompensatie hebben, want de laadspanning varieert met de temperatuur. Is je stalling tussen de 10 en 30 graden, dan is het niet nodig, maar varieert de temperatuur tussen -20 en +40, dan is het wel nuttig.
Heb je een auto met lekstroom, dan de accu afkoppelen (en zo nu en dan even laden) of een druppellader gebruiken. Als je de accu steeds te ver leeg laat lopen (onder de 12.5V), dan zal ie hard achteruit gaan.
Accu's parallel laden zou ik niet zo snel doen, maar omdat je toch altijd dezelfde laadspanning gebruikt (je gaat geen lader op de mV op een accu afstemmen) zou het mogelijk moeten zijn. Let wel op bij de eerste koppeling, door kleine onderlinge verschillen kunnen er dan grote stromen gaan lopen. Je zou er weerstanden tussen kunnen zetten, maar dan is de laadspanning weer afhankelijk van de laadstroom, ook niet wenselijk en je houd altijd een spanningsval.
Serie laden kan alleen als je een lader hebt die ook X maal de gewenste spanning geeft. Maar dan nog alleen bij exact gelijke accu's (merk/type/batch) in exact gelijke conditie, je kunt anders onbalans krijgen die uiteindelijk voor alle accu's schadelijk kan zijn, hoe meer accu's in serie hoe lastiger. Twee accu's in serie zie je echter vrij vaak: vrachtwagens. Maar daar worden die 2 acccu's dan ook altijd gelijk geladen en ontladen. Zou je 1 accu zwaarder belasten (om bijv. 'handig' een 12V aparaatje te voeden), dan loop je op den duur grote kans op schade.
Eigenlijk zou ik situaties met meerdere accu's helemaal af willen raden, als je een vergissing maakt kan het aardig mis lopen. Zo heb ik eens iemand zien (of tenmiste het resultaat mogen aanschouwen) goochelen met 3 (vrachtwagen) accu's en een paar startkabels. Op een bepaald moment was de configuratie zo dat 2 accu's in serie (24V dus) de derde gingen opladen. Door de extreme laadstroom was er zoveel gasontwikkeling en warmte dat deze accu explodeerde en de 'googchelaar' onder het zuur zat en een scherf accubak door z'n lip kreeg. Op een lelijk litteken na is hij er verder nog goed vanaf gekomen.
Op het internet is veel over accu's te vinden, o.a. hier:
http://www.batteryuniversity.com/ Is wel over allerlei batterij typen, maar ook voldoende over lood accu's. Maar ook op sites van accu fabrikanten is veel info te vinden, waaronder ook datasheets van accu's.