Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

Compressor... Intercooler?

ma jan 03, 2005 17:53

Wanneer er een compressor wordt gemonteerd heeft het dan zin om een intercooler er bij te nemen? Waarom juist wel of niet? en zo ja , hoe weet je dan hoe groot de intercooler moet wezen??
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 18:18

Hey rini,

Als je een compressor gebruikt heeft dit weinig zin.
Bij een turbo heb je het nadeel dat het turbinewiel wordt aangedreven door de uitlaatgassen waardoor het dus zeer warm wordt, de compressor welke verbonden is met turbine, staat er juist naast, en wordt dus ook redelijk warm.
Met als gevolg dat de lucht veel te warm wordt, dit kun je dan oplossen en verbeteren met intercooler.

Maar met een compressor gebeurt de aandrijving via een mechanische overbrenging, en deze zet je dan liefst ver van uiltaatzijde af :). Dus wordt niet zo warm, Natuurlijk bij verhoging van de druk gaat de temp zowieso al naar boven maar is nie zo veel, (p*v)/T = cte.
Maar de hoofdreden bij een turbo zij de warme uitlaatgassen.

Dus niet nodig.
Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

ma jan 03, 2005 19:22

Bedankt! Ik had al zo'n vermoeden. Ik heb namelijk een intercooler(tje) liggen van een Punto Turbo en binnenkort ga ik waarschijnlijk een compressor op mn v6 bouwen (nog niet 100% zeker dus wil er nog niet al te veel over kwijt), maar het ding kan dus op de plank blijven liggen. :idea:
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

ma jan 03, 2005 20:10

He dan ken je me dadelijk voorbij op het rechte stuk van Zandvoort :(

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

ma jan 03, 2005 20:18

Is ter sprake gekomen in topic tunen Alfa V6 motoren oude forum.

http://www.jagweb.com/aj6eng/superchargers.html

Zeer goede link met informatie over supercharger. Voor serieus vermogen is intercooler een
must maar natuurlijk duur!

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

ma jan 03, 2005 20:20

He dan ken je me dadelijk voorbij op het rechte stuk van Zandvoort :(

Charles
Dat is wel te hopen, daar doe ik het namelijk voor...ik heb trauma;s over gehouden aan je :wink: :D
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

ma jan 03, 2005 20:38

Is ter sprake gekomen in topic tunen Alfa V6 motoren oude forum.

http://www.jagweb.com/aj6eng/superchargers.html

Zeer goede link met informatie over supercharger. Voor serieus vermogen is intercooler een
must maar natuurlijk duur!
Dus een intercooler kan wel nut hebben bij een compressor als ik het goed begrijp? Maar wanneer wel en wanneer niet, is dit afhankelijk van de opbrengst, het vermogen, cilinderinhoud?
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Mobster

ma jan 03, 2005 21:56

Een compressor is goed in de lage toerentallen, maar geeft niet veel in de hoge
een turbo begint dan te werken in de hogere toerentallen, maar is minder bij lage toerentallen.

Wil je echt een goede vulling, monteer ze dan allebei met een Intercooler en je hebt een echt rally bakkie.


t'is natuurlijk snel gezegd, maar niet zo simpel gedaan...

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 23:13

Dat is juist mobster maar wie heeft dat geld, buiten de fabrieksteams in rallywereld en dergelijke.

Voor meer amateuristischer gebruik is een intercooler echt nie veel beter bij een compressor, tenzij je de laatste 2pk's eruit wilt gaan halen, maar als je zo begint, kan je de motor ook om de paar koersen uit elkaar gooien en reviseren.
Dit is mijn gedacht erover gewoon he :), its your choice.

Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Mobster

di jan 04, 2005 10:55

Idd, volkomen juist.

Ofwel turbo met intercooler ofwel een compressor.

Misschien eens gaan piepen onder de motorkap van een 75 turbo.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

di jan 04, 2005 11:22

Dat voor compressormotoren lucht niet hoeft te worden gekoeld, ben ik het niet mee eens.
Voor turbomotor is ook geen intercooling nodig als men de boost laag houdt of zoals BMW 2002 turbo die gebruikt geen intercooler en geen waste gate.
Het zou dus onzinnig zijn om te stellen dat geen enorme winst kan worden geboekt
als men niet het traject volgt van vooruitgang die tubomotoren hebben ondergaan. Compressor wordt in Europa kennelijk gezien als een nieuw fenomeen
na de turbo rage maar is werkelijk alternatief voor turbo.
Vandaar ook de link omdat het duidelijk wordt uitgelegd het belang van keuze type compressor etc. etc. .
Met compressor kan je dezelfde resultaten boeken als met een turbomotor als in beide situatie pompbenzine wordt gebruikt.
Kijk maar naar Rover 3.5 V8 stoterstang met 400 pk. De Alfa V6 in KB met compressor met magere 310 pk is daarbij niet indrukwekkend. Een Alfa V6 3.2 met compressor is tot veel grotere prestaties in staat dan een Rover 3.5V8 maar volg het traject van goede supercharging. De Opcon supercharger is bijv. zeer verfijnd in vergelijk met de Rootes etc. etc.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

di jan 04, 2005 17:18

In mijn ogen is een turbo altijd beter dan een compressor. Een compressor kan wel hogere drukken leveren, maar deze gebruikt ook vermogen van de motor. Een turbo gebruikt de uitlaatgassen die anders toch verloren zouden gaan. Bij een turbo ben je dus al zeker van een hoger rendement. Het klopt wel dat een turbo "op toeren" moet komen en dus ook pas bij hogere toerentallen goed zijn werk begint te doen. Men spreekt dan ook van het "turbogat" omdat de turbo ook tijd nodig heeft om op toeren te komen. Een groot stuk van dat probleem kan opgelost worden door gebruik te maken van 2 turbo's. Eén voor de lage toeren (een kleintje) en één voor de hoger toeren (een grote). De kleine zal veel vlugger reageren en dus ook veel vlugger op toeren komen. Bij 4000 toeren heeft de kleine gedaan met zijn werk en zal de waste gate er voor zorgen dat het toerental van de kleine turbo niet te hoog oploopt en dat ook de uitlaatgassen niet te veel worden tegengehouden door de kleine turbo. Dan zal de grote turbo het gaan overnemen. Deze draait welliswaar ook altijd mee, maar het toerental is onder de 4000 toeren nog te laag om genoeg druk te maken. Vanaf 4000 toeren begint die zich goed te voelen in zijn vel en gaat die laten zien wat hij kan tot het maximum toerental. Zo krijg je een vrij constante druk van 2000 tot 7000 toeren. De eerste Porsche 911 Turbo had een bom van een turbo, maar begon ook pas bij hogere toerentallen te werken. Er was dan ook niet zo gemakkelijk mee te rijden. Nu past Porsche 2 turbo's toe. Kijk maar eens naar die koppelcurve. Het koppel bljift constant van 2000 tot 5000 toeren. :sick: Je bent heel goed bezig als je zo'n auto met toch een behoorlijk gewicht kan bijhouden. :D
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

di jan 04, 2005 17:41

Een turbo gebruikt ook vermogen van de motor, wellis waar niet zoveel als een compressor, maar toch..
De reden om een compressor te gebruiken is omdat deze makkelijker te installeren is dan een turbo en het een stuk goedkoper is. (zeker in vergelijking met het Bi-turbo verhaal van duke :) )
Compressor zorgt voor bijna constante druk bij ieder toerental (tenminste de gene die ik ga gebruiken) dus geen turbogat en meteen druk zodra je dat wil.

De reden dat ik over een intercooler nadenk is simpel omdat ik er een heb liggen..
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

di jan 04, 2005 20:26

@RiniV6:

Moet jij mij eens vertellen waar een turbo vermogen opneemt van de motor.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

di jan 04, 2005 21:00

@RiniV6:

Moet jij mij eens vertellen waar een turbo vermogen opneemt van de motor.
Uitlaatgassen.............. zorgt voor aandrijving van de turbo dus daar wordt energie opgenomen........ Verminderde energie blijkt ook uit verminderde benodigde demping in de uitlaat............ toch (?) :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”