Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 12:42

300pk uit een 2.5V6 haal je met zon 0.9bar boost. Dit uitgaande van een verder standaard motor.

Niet echt realisties met een standaard motor...

Zonder verder iets te veranderen aan de "internals" lijkt mij 250pk bij 0.6 bar wel mogelijk.
Maar dan wel met en goede Intercooler !!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 12:45

Temperatuur toename is meer het gevolg van de Compressie van de lucht dan van opwarming door de "omgeving".
Het verschil tussen een Compressor en een Turbo is wat dat betreft kleiner dan je denkt.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

wo jan 05, 2005 12:57

http://www.alfacybersite.com/ACSSuperchargedGTV.html

Kai, specs van de Opcon compressor zijn indrukwekkend die worden genoemd. Zowel druk, flow als inlaattemp.

Afbeelding

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

wo jan 05, 2005 14:40

@Kai

Wat is het precies voor een progamma wat je gebruikt??? Verschil met turbomotor is natuurlijk wel dat compressie bij laatste drastisch omlaag moet ( meer in ieder geval dan
bij supercharger),turbomotor heeft vaak vrij tam kleppendiagram en je hebt nogal
wat tegendruk in uitlaat.
Ondanks dat is turbo king en is veel meer vermogen-/trekrachtwinst te behalen dan met
supercharger maar vindt de waarden van Aston Martin 3.2 zeslijn 430pk indrukwekkend
met 0.8 bar (12 Psi.) met mods aan uitaat en ECU maar dan nog.....
Ook resultaat met 10psi druk bij Alfa GTV. Machtig..

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 15:41

Ja als dat zo is dan heb ik weer al iets bijgeleerd ;).

Ben juist stromingsmachines aant leren da gaat over, pompen, compressoren endergelijke.

Daaruit lijd ik af dat temp zeker zeer fel stijgt bij compressie daarom ook overal de koelribben enzo op, bij compressors voor perslucht en... En ja eigenlijk nu ik er aan denkt hoe heet deze compressor wordt in de garage.

Maar dacht altijd dat het er het meeste aanlag bij een turbo motor, door de hete uitlaatgassen. Bij nader inzien ja.

Daarvoor dient discussie's ;), nadeel dat ik soms wat koppig ben mja :roll:

mvg Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

wo jan 05, 2005 15:49

Alsjeblieft niet. Input is gewenst over dit topic en natuurlijk helemaal de vraag of
inlaattemp compressor moet worden gekoeld. Ik ben zelf een geinteresseerde leek dus...
post maar raak.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

wo jan 05, 2005 15:50

Alsjeblieft niet. Input is gewenst over dit topic en natuurlijk helemaal de vraag of
inlaattemp compressor moet worden gekoeld. Ik ben zelf een geinteresseerde leek dus...
post maar raak.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 16:01

Eh.. je bedoelt de gecomprimeerde lucht koelen toch ?

Ik gebruik mn Turbo calculator op : http://www.alfetta.nl/turbo.asp

(Misschien overbodig te vermelden: maar je kunt dus zelf de waarden in de gele veldjes met zwarte randjes aanpassen)

Ik heb deze pagina eens gemaakt aan de hand vande formules in het boek:
Maximum Boost Designing, Testing, and Installing Turbocharger Systems (Engineering and Performance)
by Corky Bell
Bv hier: (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... 8?v=glance)

Goed boek !

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

wo jan 05, 2005 16:29

Interessant link Kai. Ken je deze?? Is klein rekenprogamma voor opstellen ideale compressie.
http://www.roversd1.nl/sd1web/capacity2.html

Afbeelding

Kan boost ook worden meegenomen in bereking etc. etc. voor bepalen compressie.

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

wo jan 05, 2005 21:02

Een blower levert nooit constante druk maar toerental afhankelijk.


:-k
Dit is wat Greg Gordon (http://www.oldebottles.com/italiancarspage7.htm) erover zegt..

this kit provides nearly full boost from idle up to redline (a bit of trivia here for the true gearheads, the car has 8% less boost with the supercharger engaged just off idle then it does at redline. We are looking into this but it appears the low RPM boost loss is due to AFM door position). Low RPM horsepower and torque are greatly increased and the car accelerates hard as soon as you press the gas pedal.

En wat zegt Dré hier over ? :D
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

wo jan 05, 2005 22:35

verkoop praatje? :wink: :mrgreen:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

do jan 06, 2005 09:48

Is het niet zo dat het toerental van de compressor evenredig is aan het motortoerental en dus de druk toeneemt bij toenemende toeren ?
Net als bij een Turbo dus.

Er is toch geen reden dat een Turbo motor anders geprepareerd zou hoeven te worden dan een Compressor motor ?
Alle aanpasssingen aan turbo motoren zijn toch om detonatie tegen te gaan ?
Ik wil (ooit) proberen die 2.5V6 die ik nog heb staan zonder aanpassingen van twee turbos te voorzien.
Deze motor is er goed geschikt voor omdat ze al een relatief lage comressieverhouding heeft. Dus: hogere boost mogelijk.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

do jan 06, 2005 10:10

Volgens mij geldt dit ook voor een turbo. De keuze voor type tubo is ook afhankelijk van wat
je ermee wil. Veel std. turbo's zijn te klein en voor koppel in middengebied en spoelen snel. Voor meer vermogen is upgrade compressor/turbine nodig maar heb je onderin weer niets.
Enige verschil met compressor is dat turbomotor is belastingafhankelijk.Je hebt voldoende uitlaatgasproductie nodig

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

do jan 06, 2005 11:23

Waarom nog een Turbo-blok bouwen met een lage compressie verhouding. :?:
Dat is oud en niet leuk. Je laat door de lage compressie veel liggen in de lagere toerenregionen. Voor een straatauto is dat vreselijk jammer. Veel leuker is om een relatief hoge comprssie te hebben (1:10- 1: 10.5) en een lage laaddruk te gebruiken met twee/drie kleine turbo's. Je hebt dat absoluut geen turbo-gat en een blok wat gaat als de brandweer.(en ook heel blijft.)

Zijn er ook blokken met zowel een comprex als een turbo???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

do jan 06, 2005 12:19

@Arjen

Comprex???? Dat is toch drukpulscompressor wat nogal moeilijk af te stellen is????
Ik heb het wel eens gezien op Japanse diesel maar wordt volgens mij nooit toegepast.

Er bestaat wel een fab motor die compressor en turbo verenigt en dat is Lancia Delta S4.
Een HC met turbo is volgens mij uniek. Mijn pa had vroeger Saab turbo met compressie 9:1
en de Lotus Esprit had ook een HC Turbo variant maar over het algemeen zie je toch
lage compressie en juist veel vuldruk. De kick van turbo vindt ik juist het ineens inkomen
van de boost waar de haren van overeind gaan staan.
Bij Saab 9000 Aero merkte je eigenlijk niet dat een turbo werd gebruikt.
Van 1000-6000 tpm alleen maar nette opbouw trekkracht. Was bloedsnel op de tussenacceleratie met een ongelofelijke versnelling van 60-160 km/h (Saab claimde dat het
tot de snelste auto's behoorde op tussenacceleratie)zonder drama. Ik vindt dat je sensatie
mist met dynamo opbouw van draaimoment. Dat is o.a. een van de redenen waarom ik Alfa
blijf rijden. Zo'n Saab turbo vindt ik geweldig maar mist temperament, bravoure en entertainment ondanks het geweldig was om medeweggebruikers met zeer snelle auto's een portie ware tussenacceleratie te demonstreren.

Terug naar “Algemene Technische vragen”