Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

do jan 06, 2005 12:33

@Bert: Comprex was toch een kreet die voor een compressor werd gebruikt???

Tis natuurlijk best zo dat je met een hoge compresssie een blok krijgt met een heel geleidelijke vermogensopbouw en een mooie koppelkromme. Misschien minder pret bij een Saab. (Ik kom ook uit een Saab Turbo nest... :wink: )
Maar is het probleem niet gewoon dat er te weinig vermogen aanwezig is om de kick groot te maken.:biggrin:Die Saabjes konden in elk geval heel goed "schaatsen" :blue_lol:

En Qua echte pretbeleving ben ik het meest tevreden met een 2 litertje met carbjes, maar dat heet nostalgie. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

do jan 06, 2005 13:07

@Arjen

O ja, 2.0 Nord met carb's.....dat is het echte werk.

Maar je weet wat ik bedoel als ik het over Saab heb. Mijn vader is/was helemaal geen Saab type en tijdens mijn studie had ik geen auto en heb ik de Saab veel mogen lenen. Als je ergens netjes van gaat rijden, is het wel in een Saab. Praktisch alleen maar op de rechterbaan gereden, word je een heer van in het verkeer. Lekker comfi en helemaal aan andere kant van de schaal van een Alfa Romeo.
Maar in die Saab zit een kracht met 360 Nm koppel dat praktisch van 1500-4500 aanwezig is.
In de praktijk werkt het fab. even voetje naar beneden bij 60 in 4 en het loopt weg.
Tussenacceleratie van Saab vindt ik echt ongekend.
Maar is totaal niet de motorkarkteristiek die je voor een Alfa wil. Alfa moet onstuimig zijn,
moet ook lekker klinken met de juiste vibes. Alfa, zelfs met turbo, moet wel een beetje ruige kanten hebben....andere is te braaf voor een Alfa.

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

zo jan 09, 2005 14:03

Een blower levert nooit constante druk maar toerental afhankelijk.


:-k
Dit is wat Greg Gordon (http://www.oldebottles.com/italiancarspage7.htm) erover zegt..

this kit provides nearly full boost from idle up to redline (a bit of trivia here for the true gearheads, the car has 8% less boost with the supercharger engaged just off idle then it does at redline. We are looking into this but it appears the low RPM boost loss is due to AFM door position). Low RPM horsepower and torque are greatly increased and the car accelerates hard as soon as you press the gas pedal.
Dit kreeg ik als antwoord ...

Boost level rises with RPM when using a centrifugal supercharger. With a positive displacement type supercharger like the Eaton unit boost level will remain nearly constant at all RPM. That's because each revolution of the supercharger moves a give volume of air. For example the Eaton M62 moves 62 cubic inches of air per revolution minus whatever it looses in volumetric efficiency. As the engine speeds up the supercharger speeds up at the same rate keeping the amount of air being forced into the cylinders and thus boost level constant. I hope that's clear, it's a little hard to explain in text.
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Compressor... Intercooler?

zo jan 09, 2005 15:07

@Rini

Als je de woorden van Andretti helemaal ontleedt,wellicht. Maar wat Andretti bedoelt, komt op zelfde neer(zijn meer topics geweest). Zoals ook wordt gemeldt, is lastig uit te leggen.
Lees niet druk maar hoeveelheid luchtmassa neemt toe per omwenteling.

Andretti Molletti

RE: Compressor... Intercooler?

zo jan 09, 2005 23:44

Rijdt die Greg dan ALTIJD volgas???


;)

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Compressor... Intercooler?

ma jan 10, 2005 15:30

Boost blijft gelijk dan dus.
Want dat is een verhoudingsgetal ?

Terug naar “Algemene Technische vragen”