Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

koelvloeistofvaatje dop 75

zo feb 24, 2008 16:23

waarom staat er op sommige doppen 0.7 en 1.0 en 0.8
allemaal op vaatjes bij TS.
is dat op welke druk de dop ontlucht oid?

Jarno 1.3S

RE: koelvloeistofvaatje dop 75

zo feb 24, 2008 16:28

dat is de overdruk waarbij de overdrukklep opent..
Kan me vaag iets herinneren dat in sommige landen andere drukken worden teogepast..
Als je bijvoorbeeldin de bergen zou rijden, heb je een veel lagere omgevingsdruk en zou de dop dus al heel snel doorlaten..

Andretti Molletti

RE: koelvloeistofvaatje dop 75

zo feb 24, 2008 16:35

is idd de openingsdruk waarbij het systeem afblaast als het te heet wordt.
In de bergen is de druk wel wat lager maar niet dramatisch..
De drukken worden afhankelijk van het land en klimaat toegepast en afhankelijk van het type motor en koelsysteem. De hogere drukken kun je niet zomaar op een lagere druk systeem zetten omdat er dan spontaan slangen etc gaan klappen. De bedoeling is dat de dop het systeem beschermt tegen te hoge drukken, dus veiligheid. Afhankelijk van het klimaat, lees vooral de gemiddelde temperaturen, zal de dop aangepast worden. 0,8 bar is dus een overdruk van 0,8 bar op je systeem waarbij de dop opengaat. In warme landen zal die druk eerder berijkt worden en dus wordt er een iets hogere waarde gebruikt, bv 1,0bar. Zo zal een 75TS een andere waarde kunnen hebben dan dezelfde TS in een 164. (Zou, want dat weet ik niet zeker ;) )

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: koelvloeistofvaatje dop 75

zo feb 24, 2008 16:52

bedankt voor de informatie jongens.
de draad van de dop was kapot,dus had ik er een andere opgezet en daar stond 1.0 op vandaar de de vraag
ik heb er dan toch maar weer een goede van 0.7 terug opgezet :thumbs:

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: koelvloeistofvaatje dop 75

zo feb 24, 2008 18:32

Dan wil ik nog even een bijkomende vraag stellen .... 8-[

Mijn TS motor bouwt bij het opwarmen druk op.
De koelvloeistof stijgt in het vaatje en soms blaast hij wat af door de dop.

Motor is echter geheel gereviseerd en gebruikt verder geen koelvloeistof.
Is hij volledig op temperatuur dan is er niets meer aan de hand.
Niveau blijft dan gewoon op peil.

Ik vraag me af waar die hoge druk vanaf komt.

En..wat zou een oplossing kunnen zijn :?: .
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Andretti Molletti

RE: koelvloeistofvaatje dop 75

zo feb 24, 2008 18:34

druk komt van de temperatuursverhoging en is normaal... vullen tot het randje waarmee de twee helften aan elkaar gesealed zijn is genoeg, vul je hoger dan komt het er idd vaak uit...
Klinkt allemaal tamelijk normaal dus ;)

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: koelvloeistofvaatje dop 75

zo feb 24, 2008 18:37

[-o< ...bedankt...ik dacht al dat ik een groot probleem had.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Terug naar “Algemene Technische vragen”