Gebruikersavatar
Kabouter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: di jan 18, 2005 19:44
Locatie: Bloemendaal

Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

di apr 26, 2005 15:09

Ivm het vervangen van een wielbout, vroeg ik mij af of het lastig is om de steekas een stukje naar buiten te trekken en weer erin te slaan zonder dat ik speciaal gereedschap nodig heb. Of moet ik dan ook meteen keerringen vervangen? (wiellager is 2 jaar geleden vervangen).

Bas

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

di apr 26, 2005 21:38

Steekas loshalen moet geen problemen opleveren ,die trek je er zo uit .Monteren is ook geen probleem gewoon de 4 moeren weer vastzetten .Als de keerring niet lekt hoeft hij niet dierect vernieuwd te worden (De keerring blijft in het differentieelhuis zitten)mvg. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Kabouter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: di jan 18, 2005 19:44
Locatie: Bloemendaal

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

di apr 26, 2005 22:01

Huh? Ik begrijp uit de boeken dat die steekas erin geklemt zit en ik een speciale trekker hiervoor nodig heb. Vastzetten gebeurde door het ding er weer in te " slaan"?

Mis ik nu iets?? :? :? Waar zitten die boutjes?

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 09:16

bouten zitten aan de "binnenzijde" van je flens van de as (je wielen zitten dus aan de "buitenzijde" vast), deze boutjes met borgplaatje losdraaien en steekas trek je er meestal zo uit (flink trekken of paar tikkies geven).
bij vastzetten niet slaan: as gewoon erinschuiven en die 4 boutjes weer vastzetten en borgen!

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 09:44

:? Speciale trekker? Is inderdaad niet nodig. Wel als je het lager op de steekas wil vervangen. Heb je een hele lange poulietrekker voor nodig........... :shock: Heb ik! :D Dus mocht het toevallig ook nodig zijn?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 10:49

lager kan je er ook afkrijgen door inslijpen en dan erafhalen.
lange trekker en dat soort gereedschapjes ook zelf te maken met wat draadeinden bouten moeren staalplaten etc

Gebruikersavatar
Kabouter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: di jan 18, 2005 19:44
Locatie: Bloemendaal

Re: RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 14:36

bouten zitten aan de "binnenzijde" van je flens van de as (je wielen zitten dus aan de "buitenzijde" vast), deze boutjes met borgplaatje losdraaien en steekas trek je er meestal zo uit (flink trekken of paar tikkies geven).
bij vastzetten niet slaan: as gewoon erinschuiven en die 4 boutjes weer vastzetten en borgen!
Waar zitten deze boutjes dan aan vast? Op de technische tekeningen van Prins Bredevoort kan ik ze nergens terugvinden. Ook in mijn Giulia boek staat een trekker gedemonstreerd waarbij twee pinnen door gaten in de flens steken en zo de flens/as combi in zijn geheel eruit trekken. Er wordt niet over boutjes gesproken.

Ik wil jullie graag geloven!! Maar snappen doe ik het nu ff niet meer... :? :? :?

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 16:02

haal je wiel eraf en kijk (met je hoofd in de wielkast) naar de achterzijde van de flens waar" je wiel tegenaan zat" hier zie je vier bouten!?

Gebruikersavatar
Kabouter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: di jan 18, 2005 19:44
Locatie: Bloemendaal

Re: RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 16:29

haal je wiel eraf en kijk (met je hoofd in de wielkast) naar de achterzijde van de flens waar" je wiel tegenaan zat" hier zie je vier bouten!?
Ik zal eens kijken. Maar je bedoelt niet de wielbouten? Ter info: ik heb de versie met de handrem in de trommel van schijrem. Misschien kan ik daarom die wielbouten net niet erin of eruit krijgen... :(

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 17:58

Kijk waar je remklauw vast gschroefd zit .Daar zie je rondom de as 4 moeren zitten .daarmee zit je steekas vast. Dus wat je los moet halen is : de remklauw (twee bouten) de handremkabel (bij het differentieel) en dus die 4 moeren (sleutel 17)die vlak bij de bevestiging van je remklauw zitten .Vervolgens trek je de steekas er vrij simpel uit. mvg. Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 21:03

Volkomen correct omschreven, waarde Richard! Vervolgens schijf demonteren (twee schroeven) en men ziet het hele verhaal helder en duidelijk. ( met schijf de as demonteren trekt wat makkelijker) Echter, ik meen dat als je een wielbout wil vervangen de steekas er niet uit HOEFT ( wel makkelijker) Wel bij voorkeur het handremspul eraf....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Kabouter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: di jan 18, 2005 19:44
Locatie: Bloemendaal

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 21:52

Het klinkt allemaal prachtig... :D

Als ik jullie goed begrijp zit die steekas min of meer verbonden met de achterplaat waar de trommelrem (van de handrem) op gemonteerd zit? En die komt dus ook mee naar voren?

Ik heb het al eens geprobeerd een nieuwe bout tussen de flens en de achterplaat te krijgen, maar mij wilde het niet lukken. Ook moet je daar toch eigenlijk het trommelremgedeelte voor ontmantelen?

Gebruikersavatar
Kabouter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: di jan 18, 2005 19:44
Locatie: Bloemendaal

Re: RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

wo apr 27, 2005 21:54

Wel bij voorkeur het handremspul eraf....
Sorry, ff wakker blijven... :oops:

Gebruikersavatar
Kabouter
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: di jan 18, 2005 19:44
Locatie: Bloemendaal

Re: RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

di mei 10, 2005 17:24

Volkomen correct omschreven, waarde Richard! Vervolgens schijf demonteren (twee schroeven) en men ziet het hele verhaal helder en duidelijk. ( met schijf de as demonteren trekt wat makkelijker) Echter, ik meen dat als je een wielbout wil vervangen de steekas er niet uit HOEFT ( wel makkelijker) Wel bij voorkeur het handremspul eraf....
Thanks voor jullie hulp! Klopte helemaal... Heb nu weer vier bouten (ipv drie) en een paar schitterende cromodora's eronder!!

Je had die grijns moeten zien... :D :D :D :D :D :D

Zo, nu nog de vibratie uit de aandrijflijn.... :(

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Hoe steekassen stukje los te trekken bij Giulia?

di mei 10, 2005 19:36

Fijn dat het gelukt is. :thumbs: Rijdt wel ff wat veiliger met 4 tapeinden met moeren. :driving: Vibratie in de aandrijfas KAN een vastzittend/versleten kruisstuk zijn. mvg. richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Algemene Technische vragen”