Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Accu plat

ma jan 03, 2005 12:01

Vanochtend moest ik weer een starthulpje vragen, voor de 2x in korte tijd.
De 1e keer was na 1,5 week vakantie, nu na 2 dagen al. De auto staat 's nachts in de parkeergarage, dus echt koud wordt de accu niet. De laadstroom tijdens rijden ligt tussen 12,5 en 13V.
Zou mijn accu wijlen zijn, of erger: de dynamo laadt niet genoeg bij?
<disclaimer>
Ik heb laatst een artikel hierover gelezen, kan het echter niet meer terugvinden.
Was het nou ons Klaverblaadje, de AMK of de Autovisie?
</disclaimer>
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8227
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 12:08

Hmm als ik mij niet vergis hoor die laadstroom hoger te liggen.
Mot zeker boven de 13 volt uitkomen.

Is de zuurgraad van de accu goed?
Is ie gevuld tot aanduiding?
En hoe oud is ie?

Gebruikersavatar
Giulia1300ti
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:01
Locatie: Illby, Finland

ma jan 03, 2005 12:15

Ik wil niet gaan mierenn**ken maar een laadstroom wordt in Ampere uitgedrukt niet in Volt. Hoe heb je dit gemeten trouwens? met een voltmeter over de accu bij draaiende motor? zou zo rond de 13,8V moeten zijn, maar dit zegt nog niks over de kwaliteit van je accu. Had het laatst zelf ook (ok, was een peugeot 405, maar het effect was het zelfde). de dynamo laad genoeg bij en tijdens normaal (elke dag) gebruik was ook niks aan de hand, maar als ie een dag stil gestaan had was de accu plat. Aan de lader gehangen en na een paar uurtjes was ie weer start klaar. Heb er nu een nieuwe in zitten en de problemen zijn over.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8227
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 12:34

Ik wil niet gaan mierenn**ken maar een laadstroom wordt in Ampere uitgedrukt niet in Volt. Hoe heb je dit gemeten trouwens? met een voltmeter over de accu bij draaiende motor? zou zo rond de 13,8V moeten zijn, maar dit zegt nog niks over de kwaliteit van je accu. Had het laatst zelf ook (ok, was een peugeot 405, maar het effect was het zelfde). de dynamo laad genoeg bij en tijdens normaal (elke dag) gebruik was ook niks aan de hand, maar als ie een dag stil gestaan had was de accu plat. Aan de lader gehangen en na een paar uurtjes was ie weer start klaar. Heb er nu een nieuwe in zitten en de problemen zijn over.
Laten we het dan LAADSPANNING noemen.
Bij een geven waarde krijg je uiteraard een bepaalde laadstroom.
Die spanning is dan een indictor.....
Als ie snel leeg is ie idd plat of zuurgraad te laag.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

ma jan 03, 2005 13:29

Okay, laadspanning ;), of in dummymode: wat mijn voltmetertje in het dashoard aangeeft.
Maar kan ik er nu van uit gaan dat de accu gestorven is, of zou levert mijn dynamo niet genoeg stroom?
Het gekke is nl. dat voor vanochtend de auto sinds vrijdagstil had gestaan, en hij toen na 6 dgn stilstand wel makkelijk startte #-o
Of zou het alarm veel stroom trekken? De laatste twee dagen stond de auto nl. met de ramen op een wijde kier om de dinitrol-lucht te laten wegtrekken. Misschien dat de radar dan overuren draait o.i.d.?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Giulia1300ti
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:01
Locatie: Illby, Finland

ma jan 03, 2005 14:00

Als jouw dynamo niet genoeg zou bijladen, dan neem ik aan dat je dit op je dashboard ook moet zien, je accu lampje zal blijven branden....als die netjes uitgaat nadat je de auto gestart hebt, lijkt me dat je dynamo niet direkt aangezien kan worden voor de oorzaak. Een lekstroom kun je natuurlijk altijd nog meten met een ampere meter. Als je alles hebt uitgeschakeld mag er in principe geen stroom lopen (een klein beetje wellicht: voor je alarm, je radio etc) dus meter geeft niks aan.

en je dashboard voltmeter is niet zo nauwkeurig als een digitale multimeter, maar als die zo ongeveer 13 V aangeeft, mag je aannemen dat dat wel goed zit.

Terug naar “Algemene Technische vragen”