_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 09:41

Beste allemaal,

Bij het demonteren en schoonmaken van de benzinetank van mijn Alfetta GTV heb ik ontdekt dat helemaal onderin, in de 'ribbels' van de tank en in het 'putje' waar de pickup boven hangt, een beetje roest zit. Van buiten is de tank in goede staat, dus denk ik dat deze roest komt doordat er ooit een beetje water in is komen te staan (benzine drijft op water, benzine verdampt, etc...)

Ik weet niet of wegschuren zin heeft. Zijn er middeltjes op er op te smeren om het te fixeren?

Dank voor jullie wijze raad!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 09:46

Volgens mij moet je het dan laten hoonen toch?
middeltjes tegen roest weetik niet.

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 10:07

Als je er wat aan wilt doen, is dit een goede oplossing. Ik ken het uit de brommer-wereld, maar dit moet je voor vriend met vier wielen ook prima werken:

http://www.tankcure.nl/

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 10:58

http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm

Kijk hier eens! Lijkt me prima spul!!
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 11:24

Of je zoekt een andere tank (die ik nog liggen heb, netjes ontroestvan buiten,binnenkant ok etc :wink: :wink: )
Pb me maar bij interesse.
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 12:54

Ik was een beetje snel met posten, de zoekfunctie leverde op dat Tapox oplost in moderne benzine. En 2 verpakkingen á €25,95 is best wel weer geld.

In mijn geval gaat het om heel weinig roest, echt een paar streepjes onderin. Dus een nieuwe tank vind ik niet nodig.

De binnenkant opschuren is een goede manier om van de roest af te komen. Het feit dat er benzine in staat doet de conservering. Het schuren schijn je te kunnen doen door er een kilo'tje spaanplaatschroeven in je tank kan mikken en dan een tijdje goed te schudden. :D Die schroeven zijn erna nog prima te gebruiken.

Een schepje grind :shock: of een ketting schijnt het ook te doen. Vervolgens leeghalen, goed spoelen met wasbenzine, en klaar.

Idee? Hoef ik alleen maar even langs de Gamma :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Jarno 1.3S

RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 13:10

Dit zou werken bij motoren en brommers, die veel last hebben van roest in de tank..
Het gaat hier niet om een paar kleine streepjes, maar een compleet roestende bovenkant van de tank..
Door er schroeven of grind oid in te gooien, komen de roestdeeltjes los..
Of dit resultaat op gaat leveren voor een tank met maar hele kleine vlekjes...denk het niet

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

Re: RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 17:16

Ik was een beetje snel met posten, de zoekfunctie leverde op dat Tapox oplost in moderne benzine. En 2 verpakkingen á €25,95 is best wel weer geld.

In mijn geval gaat het om heel weinig roest, echt een paar streepjes onderin. Dus een nieuwe tank vind ik niet nodig.

De binnenkant opschuren is een goede manier om van de roest af te komen. Het feit dat er benzine in staat doet de conservering. Het schuren schijn je te kunnen doen door er een kilo'tje spaanplaatschroeven in je tank kan mikken en dan een tijdje goed te schudden. :D Die schroeven zijn erna nog prima te gebruiken.

Een schepje grind :shock: of een ketting schijnt het ook te doen. Vervolgens leeghalen, goed spoelen met wasbenzine, en klaar.

Idee? Hoef ik alleen maar even langs de Gamma :D

Groeten, Pieter
En als je de tank dan ook nog vastbindt aan een cementmolen ben je sneller klaar dan met schudden.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 18:43

Ik was een beetje snel met posten, de zoekfunctie leverde op dat Tapox oplost in moderne benzine. En 2 verpakkingen á €25,95 is best wel weer geld.

In mijn geval gaat het om heel weinig roest, echt een paar streepjes onderin. Dus een nieuwe tank vind ik niet nodig.

De binnenkant opschuren is een goede manier om van de roest af te komen. Het feit dat er benzine in staat doet de conservering. Het schuren schijn je te kunnen doen door er een kilo'tje spaanplaatschroeven in je tank kan mikken en dan een tijdje goed te schudden. :D Die schroeven zijn erna nog prima te gebruiken.

Een schepje grind :shock: of een ketting schijnt het ook te doen. Vervolgens leeghalen, goed spoelen met wasbenzine, en klaar.

Idee? Hoef ik alleen maar even langs de Gamma :D

Groeten, Pieter
En als je de tank dan ook nog vastbindt aan een cementmolen ben je sneller klaar dan met schudden.
Achterwiel opkrikken en daaraan vastbinden.(Tot hier mijn nutteloze bijdrage voor vandaag)
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Wat te doen bij roest in de tank?

di feb 05, 2008 19:27

Pieter heeft inderdaad wel goeie ideeen. Vooral dat grind werpt zijn vruchten af, ookal zou je dat niet denken. Als je gewoon een beetje grind en wat benzine in de tank gooit. Het enige is dat je echt heel lang moet schudden. Hier is het idee van de cementmolen weer een oplossing voor. Ik weet niet hoe het is met mijn Alfetta, maar als die tank heel roestig is ga ik dat waarschijnlijk ook doen (of gewoon op zoek naar een andere tank).

Succes
''Drive tastefully''

Terug naar “Algemene Technische vragen”