Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1733
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

di mar 11, 2008 22:57

Gelukkig heb ik geen ervaring met ABS-storingen. Maar wel iets dat er op lijkt (niet de storing zelf, maar wel het soort melding en ook de omstandigheden).

Bij mijn 147 heel af en toe een signaal "storing VDC systeem". Als dat gebeurt, dan is het altijd 's ochtends vroeg na de koude start, alleen bij koud en vochtig weer, en op precies dezelfde plek: na zo'n 500 m als ik mijn wijk uitrijd in een scherpe bocht naar rechts. Verder nooit en nergens. Als ik na die storingsmelding doorrijd, dan blijft het lampje branden. Maar als ik stop, de motor uitzet en opnieuw start, dan is alles weer normaal. Ik verdenk hier ook een wielsensor die even "hikt" onder de genoemde omstandigheden. Dus een kleine electrische storing op dat moment maar verder niets ernstigs.

Ik heb het bij de grote beurt wel eens gemeld, maar een oorzaak werd niet gevonden en er stond ook niets in het geheugen. (Maar het verschijnsel is zo sporadisch, ik weet eigenlijk niet hoe serieus dit onderzocht is).

@ @@: Jouw ABS-test doe ik ook af en toe. Bij lage snelheid expres eens veel te hard remmen; het ABS werkt zoals het hoort.
Maar hoe doe je een VDC-test in de praktijk :?: Het gaat me wat ver om moedwillig de bocht uit te vliegen, alleen om te checken of het VDC-systeem dan goed werkt :?



.

Gebruikersavatar
Reinders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 13:40
Locatie: Empel

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

wo mar 12, 2008 21:59

Het kan wel dat het de ABS Pomp is.
De pomp zit vol met klepjes en deze kunnen soms blijven hangen.
Heb het kort geleden gehad met een Landrover Discovery.

Kon het toen ook niet geloven. Alles gecontroleerd en gereinigd. Heb de storing diverse malen gereset bleef toen enkele dagen weg, maar kwam toch weer terug.
ABS gecontroleerd en werkte toen prima. Er zit een veiligheids voorziening in. Je kunt ook moeilijk een ABS systeem op de weg controleren omdat niet alle wielen hoeven te blokkeren.
Hebben toen toch maar de ABS pomp vervangen en de storing was weg.
Prijs valt nog wel mee nieuwe kunnen wel 4 á 5 maal zoveel kosten.

Succes

frank046

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

za mar 22, 2008 13:21

Nou,

Zoals ik altijd geroepen heb ligt het dus niet aan de ABS pomp. Ik heb een `nieuw` exemplaar er in laten leggen. Kosten totaal incl reparatie 300,/ euro. Maar mijn storing komt gewoon terug. Alfa dealer in herten: `wij zijn voor bijna 90% overtuigd dat het de ABS pomp is. Net zoals 3 ander dealers geloven ze gewoon die simpele k ...computer.
Na ca 700, euro heb ik mijn probleem nog niet opgelost. Jullie begrijpen het wel , ik weet niet waar in nu nog aan moet beginnen. De wielen zijn er vanaf geweest om te kijken of de sensoren oke zijn. 10 keer is de computer reboet. Software opniew geinstalleerd. Ik weet het niet meer. :(

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

za mar 22, 2008 18:26

....... Ik weet het niet meer. :(
Hoeft ook niet, je hebt de dealer opdracht gegeven je auto te repareren en dat is schijnbaar (nog) niet gebeurd>suc6 dealer zou ik zeggen... :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

Re: RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

ma mar 24, 2008 11:08

Nou,

Zoals ik altijd geroepen heb ligt het dus niet aan de ABS pomp. Ik heb een `nieuw` exemplaar er in laten leggen. Kosten totaal incl reparatie 300,/ euro. Maar mijn storing komt gewoon terug. Alfa dealer in herten: `wij zijn voor bijna 90% overtuigd dat het de ABS pomp is. Net zoals 3 ander dealers geloven ze gewoon die simpele k ...computer.
Na ca 700, euro heb ik mijn probleem nog niet opgelost. Jullie begrijpen het wel , ik weet niet waar in nu nog aan moet beginnen. De wielen zijn er vanaf geweest om te kijken of de sensoren oke zijn. 10 keer is de computer reboet. Software opniew geinstalleerd. Ik weet het niet meer. :(
leuke kostenpost en toch nog het probleem waarmee je bij de garage kwam aanzetten... :?
lijkt toch wel dat er door de garagist niet meer zelf gedacht kan worden, er wordt stomweg op een schermpje gekeken en het 'defecte' onderdeel vervangen
pech als het probleem dan toch niet is opgelost.
€€€€€€€..

ga of laat die sensoren eens doormeten met een multimeter, kan heel simpel een draadbreuk zijn of een slechte massa of gewoon een defecte sensor.
het valt me mee dat ze geen nieuwe auto hebben aangesmeerd ;)
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

Re: RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

zo jul 27, 2008 09:14

Hier hetzelfde probleem. Allen bij mij altijd in een bocht naar links.
Bij mijn 156 ging na een koude start (met name herfst-winter) het ABS lampje branden en werd de ASR uitgeschakeld als ik binnen 500m wat scherp naar links stuurde. Accuspanning leek (onbelast) goed, maar het controlelampje van de accu was al niet groen meer.
Het symptoom werd minder door na het starten de auto eerst een tijdje stationair te laten lopen, en is uiteindelijk verholpen door een nieuwe accu.

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

zo jul 27, 2008 10:40

Normaal gesproken kan je van ieder wiel het toerental aflezen op je uitleesapparatuur,dus als ze gaan rijden kan je gelijk zien of er eentje wegvalt zodra er een storing optreed, is dat niet het geval dan kan je dat al uitsluiten.

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

zo jul 27, 2008 14:02

Net zoals 3 ander dealers geloven ze gewoon die simpele k ...computer.
Als de storing ten tijde van het werkplaatsbezoek niet aanwezig is en de storing is niet op te roepen dan kun je ook niet veel anders verwachten van zo'n dealer. Zo'n k..computer is toch het meest geavanceerde stukje gereedschap wat de monteur tot zijn beschikking heeft. Natuurlijk kan zo'n monteur het hele systeem m.b.v. scoop en multimeter doormeten. Hiermee is veel tijd en dus geld gemoeid en de uitslag is eigenlijk op voorhand al wel duidelijk. Er was op dat moment geen storing en er zal naar alle waarschijnlijkheid ook niets uit de metingen naar voren komen. In dit specifieke geval is het misschien handig om je bevindingen qua kachelventilator ook aan de dealer te vertellen. Misschien is er in het elektr. schema een verband te vinden tussen deze 2 componenten. Het zou een voedingsprobleem kunnen zijn aangezien het abs erg gevoelig is voor lage spanning. Is een van de eerste componenten waarvan het controlelampje gaat branden als er een voedingsprobleem is.

ollie75
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: za jan 27, 2007 19:43
Locatie: Kerkrade

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

di jul 29, 2008 21:41

Controleer de zekering van de ABS pomp bij de plus pool van de accu maar eens goed. Deze is met moertjes bevestigd en is alleen voor de pomp van het ABS.Heb al eens meegemaakt dat door corosie het dunne gedeelte van de zekering was vergaan en deze net wel of net niet contact maakt.Deze geeft dan als fout ABS pomp kapot.Op het display van de auto worden dan diverse storingen weergegeven.
75 ts,75 2.0 carburateur,75 turbo,155 ts.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

wo jan 07, 2009 11:11

I s dit ondertussen bij jou opgelost , heb namelijk zelfde probleem bij een GTV

Groeten
Italian cars = something else

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

wo jan 07, 2009 12:38

De laatste 2 reacties zijn goede tips.
Heb een soortgelijk iets ook al diverse malen meegemaakt.
Is in de praktijk vaak veel lastiger dan hier wordt gesuggereerd.
Ook hier ging af en toe het abs/asr lampje branden, vaak was het weer weg bij een herstart, verder geen klachten.
Regelmatig weken geen storing en dat is lastig zoeken.
Bleek uiteindelijk een voedingsprobleem te zijn van aansluiting op accubedrading/zekeringen houder naar zekeringkast naar abs pomp.
Kortstondig ontstond hier dus een spanningsval van ongeveer 3V, op het moment dat er geen storing was was er geen spanningsverlies te meten en stond er de volle boordspanning op oa de abs unit.
Dit kwam pas naar voren op het moment dat na veel rijden en testen het probleem zich ook bij ons daadwerkelijk voordeed
Reinigen van de diverse aansluiting/stekkerverbindingen was de oplossing, aan de aansluitingen was overigens niks te zien en het geheel zat goed vast.
Mijn ervaring is dat tegenwoordig de meeste storingen komen door niet perfecte verbindingen.
Het duidelijkste voorbeeld daarvan zijn de diverse stekkerverbindingen van bv airbagcomponenten in de moderne alfamodellen.
Stekkerpennen twisten en evt extra aanklemmen met tie rap is vaak afdoenden.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

wo jan 07, 2009 13:16

Bij onze 147 hadden wij EXACT het zelfde probleem, de ene dag wel en de volgende dag niet, auto reed verder perfect. Het bleek bij onze 147 bij een achterwiel sensor te zitten die vervuild was en/of geen goed contact maakte. Omdat het een lease auto is weet ik niet of het gerepareerd(schoongemaakt?) is of vervangen. Daarna nooit meer last gehad.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

wo jan 07, 2009 13:46

thanks voor de tips. Ik kijk deze namiddag alles na op correcte verbinding, uiterlijk heb ik reeds alles nagezien en er was geen enkele slijtage of schade merkbaar. Heb ook al iets dergelijks aan de hand gehad met Airbag lampje en ook hier alle verbindingen na gelopen maar brand nog steeds
Groeten
Italian cars = something else

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

wo jan 07, 2009 13:54

gtv kan hardnekkige problemen hebben met de gordelspanners, is vaak wel winst te boeken door de stekkerverbindigen door te solderen.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

piza1978
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: za mar 24, 2007 21:08
Locatie: Nootdorp

RE: Probleem! Storing ABS, ASR en EBD

wo jan 07, 2009 20:24

Ben het helemaal eens met ollie75. Heb dezelfde storing gehad bij een 156. 3 dealers bezocht, allemaal wilden ze de abs pomp vervangen. Uiteindelijk via een tip de zekering op de acuu vervangen (welke er heel uit zag!) en het lampje was uit en nooit last meer van gehad.
Proberen waard lijkt me.
Succes
Alfa Giulietta sprint 750B 1959 (for sale)

Terug naar “Algemene Technische vragen”