Pagina 1 van 2
Achterremmen transaxle
Geplaatst: za dec 01, 2007 19:36
door Stefan
Wie heeft er goede tips omtrent het vervangen van achterremklauwen of het gangbaar maken van de achterremmen van een transaxle.
Dit lijkt mij gezien de plaats van de remklauwen een lastig karwei

.
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: za dec 01, 2007 19:48
door bralfa
ff een wak in je kofferbodem flexen en je kunt er prima bij...
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: za dec 01, 2007 22:06
door super_alfist
Een brug kopen?

RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: za dec 01, 2007 22:10
door super_alfist
Je kan de bout van het achterste ophang punt v/d bak eruit halen, komt de achterkant een cm. of 15 naar beneden; wel ff de handremkabel demonteren. Als je het op de grond gaat doen is dt wel makkelijk denk ik zonder je koets te verslijpen.
(@ BRALFA:je vervangt je stadslicht lampje toch ook niet met een hamer???)
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: za dec 01, 2007 22:40
door Stefan
Maar er lijkt zo weinig ruimte te zijn om de klauwen van de schijven af te halen of zie ik dat nu verkeerd.
Als ik de bevestigingmoer van de klauwen losadraai, dan moet ik de klauw toch van de bout afschuiven, voordat ik deze van de remschijf kan halen?
En hier is volgens mij amper ruimte voor.
@ super_alfist:
een brug kopen? Heb ik geen ruimte meer voor. Er kon alleen nog een poetsbrug in

.
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: za dec 01, 2007 22:52
door jef 75
auto achteran op bokken,centrale ophangbout bak lossen (dop 19),handremkabel lossen(dop 13),aandrijfassen aan bakzijde lossen 2x 6 imbus-bouten (imbus

remschijven kan je dan aan de onderkant naar buiten trekken en verwijderen,2 keer 2 x bouten van klauwen lossen(dop17)
verder remleidingen verwijderen aan de klauw( het is verstandig om er even met een rubberen hamer op te tikken zodat ze wat schrikken, aangezien je troubels hebt met de achterremmerij zit er hier en daar wel wat vast. ook alles goed inspuiten met WD40
dan zijn je klauwen eraf en klaar voor revisie
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: za dec 01, 2007 22:55
door super_alfist
Aandrijf assen losmaken v/d schijven/bak, schijven er af, M10 moeren v/d tangen er af, tangen er af.HOPLA!
Je kan beter meteen eerst een paar andere tangen regelen aangezien er waarschijnlijk niet veel aan gangbaar te maken is doordat het opstel mechanisme naar z'n grootje is meestal.Pus dat er kans is dat ze gaan lekken.
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: za dec 01, 2007 23:08
door Stefan
Bedankt jongens,
Dan weet ik in ieder geval hoe ik het beste beginnen kan.
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: zo dec 02, 2007 01:40
door Alessandro
Ganbaar maken door:
- blokken demonteren (clipjes eruit op gevoel

, pinntjes eruit, blokken naar boven ziet te wurmen, paar keer op en neer en wat vuil weg krabben doet wonderen)
- stelschroeven verdraaien. Gaan de zuigers niet mee naar binnen, mag je gerust wat tegendruk gevenmet een grote schroevendraaier o.i.d. Gaan ze niet naar buiten, stamp dan 100x (misschien wat overdreven

) op het rempedaal. Wel na 5x kijken!
Herhaal dit een keer of tien, maak de schachten van de remblokken schoon. En monteer de blokken met een beetje kopervet.
Vervangen kan altijd nog en reviseren is niet even snel gedaan.

RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: zo dec 02, 2007 11:23
door newsgroupalfaromeo
'k ga ervanuit dat mijn volgende opmerking hier volledig overbodig is, maar wil h'm voor de zekerheid (veiligheid) toch nog maar eens plaatsen. Als je je bella ook op het circuit gebruikt, dan zou ik geen koperslik gebruiken. Door de hoog oplopende temperatuur kan het koperslik vloeibaarder worden en heb je kans dat het op je remschrijven komt. De gevolgen daarvan hebben geen verdere uitleg nodig lijkt me.
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: di dec 04, 2007 21:57
door Stefan
@jef 75 en super_alfist:
Ik heb vanavond eens even gekeken naar de constructie met jullie uitleg in mijn achterhoofd, maar er is mij toch iets niet helemaal duidelijk.
Als ik het goed gezien heb, zitten de schijven in het midden van de schijf met gewone moeren/bouten (ik geloof 6 stuks) vast en niet met inbusbouten. Ik heb wel 6 inbusbouten gezien, maar die zitten niet aan de schijven. Ze zitten een klein stukje verder naar het wiel om de aandrijfas op een flens (oid) te monteren. Als ik deze los zou maken, heb ik nog steeds de indruk dat ik de schijven er niet af kan halen.
Bedoelen jullie soms dat ik die los moet draaien om de schijven te verwijderen of toch die inbusbouten, die aan de aandrijfas zit.
Heeft 1 van jullie soms een kleine tekening waar je dit op aan kunt geven?
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: di dec 04, 2007 22:06
door yuri 75 V6
Wacht eens. als je een V6 of TB hebt, zitten de aandrijfassen met een soort metalen kooien (spacers) op de schijven. Dus eerst aandrijfas los, en dan kun je de spacer lossen en kan ook de schijf er af. En dat zijn ook imbussen.
RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: di dec 04, 2007 22:09
door jef 75
klopt wat Yuri zegt,er zit dan een soort spacer,is het niet zo moet het zoiets zijn,de 6 imbussen nemen de aandrijfassen en schijven mee tot de draad in de flens van je bak

Re: RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: di dec 04, 2007 22:12
door alfaromeocars
.... ook alles goed inspuiten met WD40
Hé, dat was lang geleden

RE: Achterremmen transaxle
Geplaatst: di dec 04, 2007 23:25
door Stefan
Het is een V6 en zoals Yuri dit beschrijft, zo leek het mij ook.
Er zit een brede ijzeren ring van een paar centimeter tussen de schijf en die flens waar de aandrijfas met de inbusbouten op geschroefd zit.
Als ik het nu dus goed begrepen heb, is dit de werkwijze:
Eerst die inbussen van de aandrijfas losmaken en de as verwijderen.
Dan die ring (of spacer) eraf halen (zit deze ook nog vastgeschroefd?).
En dan de schijf eraf halen, die dus ook met een aantal inbussen vastzit?