Pagina 1 van 1
trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: zo okt 21, 2007 09:32
door Alfistzmeer
Kan iemand mij in een aantal stappen vertellen hoe ik de trommelremmen kan "repareren"?
Ik heb onder de auto gekeken, de remkrachtverdeler lekt naar mijn idee in ieder geval niet, dat stangetje met dit krul (ik weet niet hoe dat dingheet), wat weleens breekt is ook heel, zit wel speling op, weet niet of dat normaal is?
Nu heb ik dit nog nooit gedaan en wilde weten welke stappen ik moet ondernemen als ik de trommelremmen open heb gemaakt (Checken op lekkage, hoe zie ik of de remschoenen op zijn en zo ja hoe vervang ik die, heb ik speciale gereedschap nodig?)
Thanks mannen!
RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: zo okt 21, 2007 09:36
door @lfa@lgra
Vraag Alessandro eens..

RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: zo okt 21, 2007 09:51
door KAS
Lekkage check je door de stofhoesjes van de cilinders op te tillen. Loopt er dan vloeistof uit, zijn ze lek. Nieuwe voering is ong. 3mm. Controleer ook of de handremhevels gangbaar zijn.
Re: RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: zo okt 21, 2007 10:12
door Alfistzmeer
Lekkage check je door de stofhoesjes van de cilinders op te tillen. Loopt er dan vloeistof uit, zijn ze lek. Nieuwe voering is ong. 3mm. Controleer ook of de handremhevels gangbaar zijn.

Re: RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: zo okt 21, 2007 11:30
door Alessandro
Re: RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: zo okt 21, 2007 12:39
door Alfistzmeer
hele nuttige topic, heb ik erg veel van gelezen en veel leermomenten opgedaan (waar het allemaal aan kan liggen bijvoorbeeld), maar ik ben (nog)niet zo handig als jij
dus wat stappen, hoe precies te werk te gaan is wel handig

RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: ma okt 22, 2007 19:25
door Alfistzmeer
cillinder rechtsachter was lek, dus die moeten we maar eens gaan kopen, maar ik snap nog steeds niet hoe ik de handrem "korter" kan zetten?

Re: RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: ma okt 22, 2007 21:41
door KAS
hoe ik de handrem "korter" kan zetten?

Handrem stel je door de `stang `tussen de schoenen langer of korter te maken. Dus met het gekartelde wieltje kun je de schoenen strakker tegen de trommel stellen. Mocht dat niet voldoende zijn dan zit er een stelmoer bij de handremhevel in de cabine. Meestal staat die af fabriek goed afgesteld en hoef je daar nooit aan te draaien. En vervang dan ook meteen die andere, nog niet lekke cilinder. Meestal duurt het niet lang voordat ie ook gaat lekken
en er kan alsnog remverschil optreden tussen de nieuwe cilinder en de oude. Verstandig is dan ook om de remvloeistof te verversen. Wordt nooit gedaan en al dat vieze, vochtige vloeistof dringt je nieuwe cilinder binnen. Beetje zonde van al het werk.
RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: ma okt 22, 2007 22:00
door Alessandro
stel de schoenen af zoals KAS zegt, maar haal eerst één kant helemaal uit elkaar, schoonmaken, kopervetten en dan weer inelkaar smurfen.
Doe dit als je zeker weet het weer goed in elkaar gezet te hebben aan de andere kant ook. Waarom één kant tegelijk? Kan je altijd zien hoe het weer in elkaar moet.
Ik zou, als ik het nu weer moet doen -en dat moet geheid nog een keer- eerst de handremkabels bij de handrem, binnen onder de console dus, nèt helemaal losdraaien. Als je dan alles weer gemonteerd heb (wat een gekl*&t met die kabels aan de schoen steken) en afgesteld, nog eens naar de aanslag van de kabels op de handrem binnen kijken. Als die net los liggen, grijpt de handrem over een mooie hoogte aan.
Re: RE: trommelremmen & handrem repareren, AR 33 1.4
Geplaatst: ma okt 22, 2007 22:07
door KAS
wat een gekl*&t met die kabels aan de schoen steken.
Valt mee, met een waterpomptang pak je de kop aan het einde vast. Dan neem je een kniptang, schuif daarmee de veer terug. Niet te hard duwen anders beschadig je de de kabel. Even aanvoelen dus. De veer zit nu klem tussen ankerplaat en tang. Laat de waterpomptang los. Nu heb je voldoende ruimte op de kabel om de handremhevel aan de remschoen vast te maken. Kniptang weer los en de veer schiet naar voren tegen de hevel aan.
