Een collega van me heeft eens zijn volvo eigenhandig gespoten en moet echt zeggen dat het resultaat gewoon super was!! Als ie gezegd had dat ie uit de spuitcabine was gekomen had ik dat zeker aangenomen!
Hoe is ie te werk gegaan? Eigenlijk heeeeeel simpel:
Heeft het zelfs buiten gedaan....wel heeft hij de hele shop en vloer goed nat gemaakt en uiteraard gewacht op een aardige temp en geen wind!
Als ik het zou doen zou ik het als volgt doen
-hele garage goed zwabberen
-hele garage ingepakken met plastic folie, ook de vloer! (zodat je een soort cabine krijg, ik zou ook nog en flinke fan aan de voorkant zetten zodat de nevel zo snel moelijk wordt afgevoerd)
-vervolgens alle vertikale delen nat gespuiten met de allom bekende plantenspuit, tevens ook het vloerplastic. Dit zorgt ervoor dat nevel zich hecht aan de kleine waterdruppels, ben je deze nevel al kwijt
)
-vervolgens lekker spuiten...okeoke... je moet de spuit natuurlijk wel goed afstellen zodat je het sinasappeleffect voorkomt en uiteraard geen lopers veroorzaken...maar dat leer je snel...als je ervoor zorgt dat je niet overmoedig wordt moet het goedkomen!)
Uiteraard heb je na het spuiten toch nog last van kleine oneffenheden (spuitnevel en wellicht toch een kleine sinasappeleffect). De truc is dat je de lak redelijk dik opbrengt (denk eraan dat je minimaal 15min wacht voordat je een volgende laag aanbrengt!! Vervolgens als de lak goed is uitgehard kun je hem met heeeeeeel fijn schuurpapier nat opschuren (moet je toch aan 1500 en 2000 gaan denken dacht ik!) en vervolgens polijsten. Echt het resultaat is subliem te noemen!!
Overigens zijn er artikels te vinden die ongelofelijke resultaten laten zien! ...zelfs voor de deur! De truc is meestal dat wij amateurspuiters een foutje mogen veroorloven...immers schuren en bijwerken kost tijd en dus geld...en dat geldt voor ons niet
Maar zelfs profies maken fouten en ook deze moeten bijgewerkt worden zonder dat we zien
en btw.....het schuren kost uren ...uren en nog eens uren!! Maar dan heb je ook wat!
Ik heb helaas geen foto's van de wagen maar ik ben zwaar aan het twijfelen of ik mijn bertone niet op deze manier in de lak ga zetten! Moet de temp. wel minimaal 18 a 19 graden zijn....dus dat zal wellicht wachten worden tot maart, april... maar dat is zo erg niet...moet hem nog strak gaan maken.....dus daar ben ik nog wel aardig zoet mee
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert...