italianivan

Alfa verven/spuiten?>

wo sep 05, 2007 19:35

hmmm
ik zoek de kleur van mijn alfa in spuitbus formaat voor kleine puntjes te spuiten,
en daarnaast wil ik hem gaan verven :P ja gaan rollen :cry:
dusssz iemand tips ? en afkraken dat doet me broer ook al dus daar heb ik niet veel aan :P

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfa verven/spuiten?>

wo sep 05, 2007 19:42

Verven? Als het resultaat mooier moet worden zou ik dat niet gaan doen. Dit alles ivm kleurverschil? Zowiezo moet de temperatuur minimaal boven de 20 graden zijn om er iig nog iets fatsoenlijks van te maken.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa verven/spuiten?>

wo sep 05, 2007 21:06

Als je de lak een beetje verdunt kun je hem best wel netjes lakken.

Sterker nog, als je hem zou rolleren met autolak in een unikleur(geen metallic oid) en hem dan goed laat uitharden kun je hem daarna glad schuren en polijsten, ziet hij er beter uit als een gespoten auto... is wel heel veel werk en vele malen duurder.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alfa verven/spuiten?>

wo sep 05, 2007 21:21

Als je de lak een beetje verdunt kun je hem best wel netjes lakken.
Sterker nog, als je hem zou rolleren met autolak in een unikleur(geen metallic oid) en hem dan goed laat uitharden kun je hem daarna glad schuren en polijsten, ziet hij er beter uit als een gespoten auto... is wel heel veel werk en vele malen duurder.
Maar je kunt het wel in je garage doen zonder spuit- en droogruimte.

Gebruikersavatar
Ed[33]
Member
Member
Berichten: 145
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 20:42
Locatie: Limburg, Belgie

RE: Alfa verven/spuiten?>

wo sep 05, 2007 21:26

Als je eens lekker met de lakroller aan de slag wil moet je zeker dit vet forum doorlezen:

http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... art=1&vc=1

en het vervolg op

http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... ost2655425

met massa's tips en foto's van zij die het al gedaan hebben...

Afbeelding

Afbeelding
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

funkyflex

RE: Alfa verven/spuiten?>

wo sep 05, 2007 21:39

zo die massa tips die had de vorige eigenaar van mij giulia wel mogen lezen!!!

er zitten zelfs druipers op en er zijn delen gespoten met de bus en andere delen met de roller.

maar wil je het goed doen lijkt het mij alsnog een hele klus, eigenlijk nog meer werk dan spuiten.

mocht het goed lukken moet je even Randy Borawski bellen :wink:

succes
Laatst gewijzigd door funkyflex op wo sep 05, 2007 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

italianivan

RE: Alfa verven/spuiten?>

wo sep 05, 2007 21:39

tnx voor de fijne antwoorden en tips
ik ga hem rollen net zoals een schuurdeur :lol: 8)
binnekort ga ik wat fotokes maken van de auto ook van de motor heb er een fijn lopende motor van gemaakt met schone mooie onderdeeltjes ook het interieur is steeds beter ,
gr !

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Alfa verven/spuiten?>

wo sep 05, 2007 22:32

Als jouw t lukt, zou ik graag willen weten hoe je t precies hebt gedaan.
Mijn 75 is 7 kleuren rood en ik zou hem ook graag strak een kleur willen hebben, maar zie een beetje op tegen spuiten...
"Tijdelijk Alfa loos..."

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa verven/spuiten?>

do sep 06, 2007 17:25

zo die massa tips die had de vorige eigenaar van mij giulia wel mogen lezen!!!

er zitten zelfs druipers op en er zijn delen gespoten met de bus en andere delen met de roller.

maar wil je het goed doen lijkt het mij alsnog een hele klus, eigenlijk nog meer werk dan spuiten.

mocht het goed lukken moet je even Randy Borawski bellen :wink:

succes
't is toch een uni-colorlak?
dan zijn die zakkers er gewoon uit te schuren en na te polijsten zie je ze echt niet meer.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stefan J
Full Member
Full Member
Berichten: 299
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 19:40
Locatie: emmeloord

RE: Alfa verven/spuiten?>

za sep 08, 2007 12:25

Op een ander forum eens een topic gelezen van iemand die zn 33 heeft laten schilderen met de kwast, resultaat was heel erg netjes. Ik kom niet meer op dat forum dus kan geen foto's laten zien. Dus, ja het kan zelfs met de kwast.
Nu in bezit: 33 1.5TI een Mito en een transit camper😁

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Alfa verven/spuiten?>

za sep 08, 2007 23:31

gewoon rollen, twee keer, met een goede autolak, in een lekker verwarmde garage.
Alle voorbereiding net als bij spuiten.
Dan schuren met 1500, dan met 2000 (HEEL VEEL water)
Met de machine polijsten met commandant oid.
Dan kan het mooier zijn dan spuiten, met een hele diepe glans!
Goedkoop zelf te doen, maar verkijk je niet op de uren!!!!!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

RE: Alfa verven/spuiten?>

zo sep 09, 2007 10:06

Ik had dat ook eens gedaan bij mijn oude alfaetta gtv (alleen de voorspatborden) en dat was best mooi geworden, ik heb er vast nog wel ergens een foto'tje van zal ik wel even zoeken. (vorig jaar nog mijn keukenkastjes gerold in de achtertuin en dankzij het mooie weer superstrak en in de zelfde kleur als toen de auto.)
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa verven/spuiten?>

ma sep 10, 2007 23:33

Ga het binnenkort eens proberen met Rustoleum glansverf... wil mijn matzwart natuurlijk niet polijsten! :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Alfa verven/spuiten?>

di sep 11, 2007 00:28

Een collega van me heeft eens zijn volvo eigenhandig gespoten en moet echt zeggen dat het resultaat gewoon super was!! Als ie gezegd had dat ie uit de spuitcabine was gekomen had ik dat zeker aangenomen!

Hoe is ie te werk gegaan? Eigenlijk heeeeeel simpel:
Heeft het zelfs buiten gedaan....wel heeft hij de hele shop en vloer goed nat gemaakt en uiteraard gewacht op een aardige temp en geen wind!

Als ik het zou doen zou ik het als volgt doen
-hele garage goed zwabberen
-hele garage ingepakken met plastic folie, ook de vloer! (zodat je een soort cabine krijg, ik zou ook nog en flinke fan aan de voorkant zetten zodat de nevel zo snel moelijk wordt afgevoerd)
-vervolgens alle vertikale delen nat gespuiten met de allom bekende plantenspuit, tevens ook het vloerplastic. Dit zorgt ervoor dat nevel zich hecht aan de kleine waterdruppels, ben je deze nevel al kwijt :D)
-vervolgens lekker spuiten...okeoke... je moet de spuit natuurlijk wel goed afstellen zodat je het sinasappeleffect voorkomt en uiteraard geen lopers veroorzaken...maar dat leer je snel...als je ervoor zorgt dat je niet overmoedig wordt moet het goedkomen!)

Uiteraard heb je na het spuiten toch nog last van kleine oneffenheden (spuitnevel en wellicht toch een kleine sinasappeleffect). De truc is dat je de lak redelijk dik opbrengt (denk eraan dat je minimaal 15min wacht voordat je een volgende laag aanbrengt!! Vervolgens als de lak goed is uitgehard kun je hem met heeeeeeel fijn schuurpapier nat opschuren (moet je toch aan 1500 en 2000 gaan denken dacht ik!) en vervolgens polijsten. Echt het resultaat is subliem te noemen!!

Overigens zijn er artikels te vinden die ongelofelijke resultaten laten zien! ...zelfs voor de deur! De truc is meestal dat wij amateurspuiters een foutje mogen veroorloven...immers schuren en bijwerken kost tijd en dus geld...en dat geldt voor ons niet ;) Maar zelfs profies maken fouten en ook deze moeten bijgewerkt worden zonder dat we zien ;) en btw.....het schuren kost uren ...uren en nog eens uren!! Maar dan heb je ook wat!

Ik heb helaas geen foto's van de wagen maar ik ben zwaar aan het twijfelen of ik mijn bertone niet op deze manier in de lak ga zetten! Moet de temp. wel minimaal 18 a 19 graden zijn....dus dat zal wellicht wachten worden tot maart, april... maar dat is zo erg niet...moet hem nog strak gaan maken.....dus daar ben ik nog wel aardig zoet mee ;)
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Alfa verven/spuiten?>

di sep 11, 2007 09:14

Duidelijk en goed verhaal.
Maar wat gebruik je als primer en hoe breng je dat aan?
Hoe kies je de juiste autoverf?

Primer: twee componenten primer?
Aanbrengen: kwast of of roller?
Autoverf kiezen met lakcode gaat niet dus toch een staaltje meenemen.
Bijvoorbeeld Color: Rosso Alfa number 130. Dit is een lak code.

Terug naar “Algemene Technische vragen”