Jos28

probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 03, 2007 17:47

Hallo allemaal, ik ben sinds kort eigenaar van een alfa 156 2.0 selespeed uit 2001. Een hele mooie auto, alleen heeft hij een probleempje waarvan de oorzaak maar niet te achterhalen is. Rond de 80 km/uur begint de auto te trillen alsof de wielen niet goed uigebalanceerd zijn. Bij 120 km/uur stopt het trillen weer. We hebben al nieuwe velgen met nieuwe banden geprobeerd en ook al een aandrijfas vervangen, toch blijft de auto trillen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn? Ik zou het erg fijn vinden als iemand een oplossing weet. Alvast bedankt!

Jos

Andretti Molletti

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 03, 2007 18:40

Is i ook al eens dynamisch gebalanceerd, finish balancing dus? (met de wielen aan de auto).

Overigens hoort dit in technische vragen thuis.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 03, 2007 18:45

Heb je alle 4 de velgen vervangen? Of alleen de voorste?

Jos28

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 03, 2007 21:19

Ja, ik heb alle 4 de velgen vervangen door nieuwe velgen met banden, daarbij is hij inderdaad ook uitgebalanceerd met de wielen aan de auto. Het trillen doet zich eigenlijk alleen voor bij de 80 km/uur en is niet afhankelijk van het toerental van de motor. De auto trilt in zowel de versnellingen 3,4 en 5 bij 80 km/uur. Ik vermoed dat er dan toch iets is met de aandrijflijn.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 03, 2007 22:47

Ik zou het één twee drie ook niet weten maar ben hardop aan het denken en typen.
Even dacht ik aan een kleine slag in een wielnaaf maar dat moet tijdens het dynamisch balanceren "spinnen" eruit gekomen zijn en volgens mij wordt dit ook erger bij sneller rijden.
Bij spinnen krikken ze je wagen op totdat één of twee wielen los zijn van de grond, dan gaat er een soort startmotortje om je wiel om zo de boel te laten roteren. Tijdens dit balanceren moet ook onbalans in je schijfremmen een aandrijfassen naar vorenkomen. Maar met dezelfde rotatie als bij 80 km/h draaien ze de wielen niet.

Duidelijk is dat er ergens een eigenfrequentie wordt aangeslagen. Bij onronde banden en onbalans ligt deze eigenfrequentie "meestal" bij 60 km/h en 120 km/h etc.
Dus niet bij 80 km/h. Dus kan het kloppen dat je geen verschil hebt met andere wielen.

Ik zou toch denken aan een schijf met onbalans of aanlopen. Of een aandrijfas met speling

Heel heel misschien aan één of meer schokdempers die het helemaal niet meer doen en in eigenfrequentie komen door aanslagen van het wegdek.
Dit kun je nagaan door even de schokdempers te testen. Eigenlijk weet ik het niet, sorry maar misschien stuurt dit je wel een goede richting op.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 03, 2007 23:04

Ik vermoed dat er dan toch iets is met de aandrijflijn.
Er blijft weinig anders over op deze manier.

Andretti Molletti

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 03, 2007 23:29

Wat gaat er trillen? Heb je stuur shimmy? gaat je stuur heel lichtjes op en neer of draaiende stuurtrilling of helemaal niks met het stuur.. kun je iets specifieker zijn?

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

di sep 04, 2007 00:25

Als de auto ook trilt als ie in vrij(loop) staat bij 80 km dan kun je de aandrijflijn schrappen...

Is het trillen heftiger bij vol gas erop - of maakt het geen verschil?
Hetzelfde bij deze snelheid in een bocht naar rechts/links? zo'n mooie klaverbladoprit is een goeie testcase...

Draagarmen incluis kogels spelingsvrij? (neem ik aan van wel - alvorens een aandrijfas te vervangen) Dit wil nogal eens bij 156... Ik weet dat dit eigenlijk ander euvel aan de oppervlakte brengt, maar ik denk aan iets wat gaat trillen in serie - soort van opstapel effect...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Jos28

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

za sep 08, 2007 19:33

Bedankt voor alle goeie tips,heb nu een heleboel stof tot nadenken gekregen. Nog even wat extra info over het probleempje (wat nu toch wel een groter probleempje is geworden). De auto trilt met 80 km/uur helemaal, de trilling zit niet alleen in het stuur. De auto begint dan echt helemaal te schudden. Het maakt overigens geen verschil of ik het gas er vol op zet, ik heb weet niet of het trillen ook voorkomt als ik hem tijdens het rijden in de vrijloop zet dat moet ik dan nog even uitproberen. Zal ook de schokbrekers even controlleren. Nogmaals bedankt voor jullie informatie en ik hoop dat we het probleem binnenkortopgelost hebben. Tot die tijd zal ik nog even moeten rijden in mijn alfa GTV 2.0 uit 1981, ook geen straf..Hi Hi!

Jos

Andretti Molletti

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

za sep 08, 2007 19:51

Lastig... een Selespeed bij 80kmu in N zetten... dat gaat nl niet!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

za sep 08, 2007 20:09

Als je van het gas afgaat is ie ook nagenoeg onbelast.

De ervaring die ik heb is dat problemen aan de vooras zich meetal openbaren rond de 80 km/ h en dat achteras problemen meestal rond de 130-140 optreden. Zo geredeneerd zou ik idd de vooras verdenken. Ik zou voorwielen nogmaals afhalen. Dan de wielen goed controleren op hoogteslag en onbalans. Verder kun je ev slingering van het wiel op de auto controleren. Als dat allemaal goed is, gewoon de zaak op de finish balancer/scooter.Je kunt dan meteen goed zien of het wiel mooi stil ronddraait of ev slingert en/of op en neer slaat tgv verminderde demperwerking en/of ruime ophangpunten.
Het moet goed kunnen. :wink:

Ik heb precies hetzelfde gehad. Bleek een karkasbreuk in 1 van mijn voorbanden te zijn.

Op elke regel weer een uitzondering. :? Omdat je al zo ver hebt gezocht: Controleer ook je achterwielen op hoogteslag en onbalans.

Ohw ja: De oplossing is achteraf bijna altijd heel simpel.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 10, 2007 18:12

Dat is een hele bekende 156 kwaal.............. diverse 156 hebben hier last van en er is helemaal niets aan te doen. (kort maar krachtig).
Alle zaken zoals andere velgen+banden, balanceren en noem nog maar op..... het haalt allemaal niets uit.

Mee leren leven wordt het dan.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Andretti Molletti

RE: probleempje met alfa 156 2.0 selespeed

ma sep 10, 2007 18:22

Bull shit ;)
Alles is op te lossen, destijds heb ik menig probleem met een fourier frequency analyzer opgelost... terug rekenen waar de trilling zit en dat component aanpakken of de juiste dempingsmaterialen aanbrengen.

Ook een leuke: zitten alle trillingsdempers nog op hun plek?

Terug naar “Algemene Technische vragen”