Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Vertinnen is cool !!

za jan 01, 2005 12:22

Hoi allemaal,

Gisteren zomaar even iets geprobeerd: vertinnen i.p.v. plamuren. Dit werkt echt fantastisch. Het kost wel wat tijd om uit te vogelen hoe of wat. Ik had bij Rustbusters laatst wat spulletjes gekocht om dit te gaan proberen. Aangezien ik nogal een meut ben, heb ik dezelfde plek inmiddels wel al 4 keer opnieuw gedaan, omdat er elke keer wel iets was. Waarschijnlijk gaat het je makkelijker af als je het vaker gedaan hebt. Maar dit is in ieder geval het resultaat tot nu toe. Ben ik best trost op voor de eerste keer met tin prutsen.

Oh ja, wat de WD40 daar doet weet niemand :wink: :wink:

VOOR; het was een behoorlijk hoogteverschil (best zichtbaar in de hoek bij de motorklep, 2 á 3 mm):

Afbeelding

NA:

Afbeelding
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: Vertinnen is cool !!

za jan 01, 2005 12:34

Ziet er mooi uit hoor. Ik ben ook van plan bij mijn gtv te gaan vertinnen ipv plamuren. Heb ook alle spullen gekocht alleen ik heb het nog niet geprobeerd.

Wat ik me alleen afvraag, tinschuursel schijnt behoorlijk giftig te zijn. Volstaat een simpel stofkapje of moet je al echt een gasmasker gebruiken? En wat kost een echt gasmasker? Het lijkt me ook al stukken beter om alleen te schuren met de stofzuiger ernaast.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 13:19

Vertinnen is niet simpel. Heeft een hele reportage in K&T gestaan. Zou ik eerst maar eens even doornemen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

za jan 01, 2005 13:24

@ Roel;

:-k Is dat spul kant en klaar of moet daar nog harder en verdunner bij ofzo?
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 13:24

Bedoel je dat artikel van Norbert Wennink ? Hij geeft zelfs cursussen/ workshops. Dat wil ik wel gaan doen voordat ik ermee begin. Het zal vast net als bij lassen een hoop ervaring vereisen.

Groet,
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

wendola

za jan 01, 2005 13:31

:lol: ja ziet er netjes uit =D>

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8227
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 13:31

Vertinnen is niet simpel. Heeft een hele reportage in K&T gestaan. Zou ik eerst maar eens even doornemen. :wink:
Euh K&T was dat?? :shock:

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 13:38

GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

johnnie b

za jan 01, 2005 14:26

vertinnen is alleen lastig op verticale stukken omdat dan de tin er af druipt.
de aangeboden setjes zijn vaak compleet alleen een goede geregelde verfstipper voor het smelten en klaar.
de fijne schuursels zijn giftig,maar alle bescherming is beter als niets.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

za jan 01, 2005 14:30

Ziet er mooi uit hoor Roel. Toch nog iets wijzer geworden na die cursus he.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

za jan 01, 2005 14:35

Ik heb het ook wel eens gedaan maar het is vrij lastig omdat de hechting in het begin moeilijk is. Je verknoeit meer dan dat er overblijft. Maar als het lukt hoef je maar heel weing plamuur gebruiken voor de afwerking.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 16:21

Ziet er goed uit !

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 18:16

@ Roel;

:-k Is dat spul kant en klaar of moet daar nog harder en verdunner bij ofzo?
Je maakt eerst het metaal helemaal kaal en vervolgens smeer je er een pasta op die bestaat uit tin en vloeimiddel (zeg maar de harskern in normale soldeer). Dit verhit je en dan heb je een hechtende laag. Vervolgens heb je een massieve staat tin (of iedergeval zoiets, zal wel een bepaalde samenstelling hebben) en die laat je op je plaatwerk smelten. Met houten spatels (invetten met klaarsvet om hechting op de spatel te voorkomen) modelleer je de boel.

Goed dit is de basiskennis die ik hierover heb. Ik overweeg een cursus bij Norbert, want het resultaat is veel beter dan met plamuur. Plamuur krimpt en wordt kijhard. Tin krimp niet meer en is wat flexibeler.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 19:12

Bedoel je dat artikel van Norbert Wennink ? Hij geeft zelfs cursussen/ workshops. Dat wil ik wel gaan doen voordat ik ermee begin. Het zal vast net als bij lassen een hoop ervaring vereisen.

Groet,
Yep...Ik heb die nummers niet meer, maar het is de moeite waard om dat nog eens rustig door te nemen. Er staan iig veel tips/trick :wink: s in...


K&T is het onvolprezen Klassierblad: Klassiek en Techniek. :thumbs:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 19:33

[K&T is het onvolprezen Klassierblad: Klassiek en Techniek
Absoluut! :thumbs:
Een paar berichten hoger heb ik 2 links gepost waar dat volledig artikel te downloaden is, pdf file. Idd een interesant artikel.
Mocht je nog op zoek zijn naar andere artikelen dan kan ik je die wel faxen, ik heb een aantal jaargangen t/m heden. Nooit wegdoen die bladen! ;)
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Terug naar “Algemene Technische vragen”