Pagina 1 van 1
Inhouden met koude motor 166.
Geplaatst: vr dec 31, 2004 17:09
door GTV Boy
Ik heb mijn 166 2.0 twinspark nu ongeveer twee jaar.
Met koude motor is het s'morgens een ramp om fatsoenlijk weg te rijden.
Bij de Alfa dealer zeggen ze dat het normaal is. Hij wordt koud geknepen i.v.m. de emissienormen. Maar zo erg dat je nog niet eens bromfietser ( niet opgevoerd ) kunt inhalen gaat me wat ver.
Maar volgens mij zit het hem in de luchtshoeveelheidsmeter.
Als de koelvloeistof temperatuurmeter in de buurt van 60 graden komt voel je ineens dat hij niet meer inhoudt.
Is dit fenomeen bij iemand anders ook al eens voorgekomen.
Ik hen een 166 2.0 twinspark 155pk met 70.000 km met een motronic 5.5 injectie systeem.
Geplaatst: vr dec 31, 2004 20:15
door psillen
Bij de vorige 156 had ik een vergelijkbaar verschijnsel, echter niet zo sterk als jij het omschrijft.
Aan gezien het duidelijk temperatuurafhankelijk is, is het onzwaarschijnlijk dat het aan je luchtmassameter ligt.
Misschien zijn er softwareupdate's voor het MM, die dit effect in mindere mate hebben.
Geplaatst: vr dec 31, 2004 22:55
door duke
Het probleem ligt misschien aan één van de temperatuursensoren. Bijvoorbeeld de koelvloeistoftemperatuursensor kan de boosdoener zijn. Deze dient om de inspuiting en ontsteking te kunnen regelen afhankelijk van de temperatuur van de motor. Bij koude motor is de voorontsteking en de inspuithoeveelheid anders. Als de sensor zijn werk niet meer naar behoren doet dan krijg je soms rare gevolgen. Als hij stuk is geeft hij misschien constant dezelfde spanning (die bijvoorbeeld overeenkomt met een temperatuur van 90°C). Vandaar dat hij misschien vanaf 60°C wel goed presteert. Je hebt ook nog een inlaatluchttemperatuursensor maar die doet volgens mij niet terzake omdat dan de motor altijd slecht zou presteren en dat is nu niet het geval.
Geplaatst: za jan 01, 2005 11:36
door GTV Boy

Ja, ik hoor dat het van alles kan zijn.Nu moet ik Dinsdag toch naar de Dealer voor iets anders, laat ik ze toch maar even verder zoeken. misschien vinden ze wat bij het uitlezen. Ik heb immers nog 2 maanden garantie dus maak ik er nu nog gebruik van!

Geplaatst: za jan 01, 2005 11:51
door duke
Daar moet je van profiteren ! Zorg er zeker voor dat het opgelost is want een hoopje sensoren wil ik echt niet betalen.

Geef hen misschien de tip van de temperatuursensor, spaart een hoop zoekwerk. Maar het diagnosesysteem zal de fout wel aangeven.
Hou ons op de hoogte !

Geplaatst: za jan 01, 2005 12:01
door GTV Boy
Doe ik en alvast bedankt!!

Geplaatst: za jan 01, 2005 21:58
door psillen
Heb je de auto bij de dealer in Geleen gekocht?
I.v.m. m'n ervaringen met de vorige 156, een defecte luchtmassameter, het volgende:
Mochten ze niets vinden bij je dealer, adviseer ik voor een 2nd opinion naar Roermond te gaan. Vooraf vragen of Jan aanwezig is. Als er iets mis is, hij vindt het.

Geplaatst: za jan 01, 2005 22:33
door GTV Boy
[quote="psillen"]Heb je de auto bij de dealer in Geleen gekocht?
Ja, in Geleen. IK wacht even af of ze wat vinden. Heb al de nodige problemen gehad.

Geplaatst: zo jan 02, 2005 00:40
door Mnookin
keb wel geen 166 maar met me 155 heb ik t zelfde probleem ik moet woensdag ook naar de dealer ben benieuwd....
Dit is niet normaal
Geplaatst: zo jan 02, 2005 02:14
door iceking
Ik heb zelf een 166 2.0 gehad bouwjaar 2001. Nooit problemen gehad met koude start, niet inhouden oid.
Dus al ze bij de dealer zeggen dat dit normaal is; andere dealer zoeken.
Geplaatst: zo jan 02, 2005 02:56
door Andretti Molletti
Naast n temp-sensor kan het volgende ook nog:
Koud krijg je koudloop verrijking en spuiten de injectors extra veel benzine in. Die benzine is er blijkbaar niet omdat je niet het volle vermogen hebt...
Oorzaak kan zijn enigsinds verstopte injectors of een verstopt benzine filter... Indien een alarm is opgebouwd en de benzine pomp wordt onderbroken dan zou ik de spanning op de benzinepomp eens laten meten. Te weinig spanning op de pomp geeft ook dit probleem... tuurlijk ook een defecte pomp! Dit vindt je overigens snel met een benzinedruk meter!
Als de benzine toevoer oké is kom je uit op een slechte ontsteking... kontroleer de bougies dus ook!
Geplaatst: zo jan 02, 2005 11:08
door GTV Boy
Ik ga dinsdag toch eerst ff naar de dealer. Dat ze het maar uitzoeken.
Anders bel ik wel naar klantenservice als ze niks vinden.
Net zo lang teruggaan tot het opgelost is, heb ik me voorgenomen.

Geplaatst: di jan 04, 2005 16:12
door GTV Boy
Ben vandaag bij de dealer geweest,. Ze hebben hem uitgelezen maar vonden geen foutcodes.

Wel kenden ze het probleem, waarschijnlijk de thermosensor in de luchtmassameter.Maar dit kunnen ze alleen meten als de motor koud is.
Ze gaan nu een luchtmassameter bestellen en dan moet ik terug.Ik hou jullie op de hoogte!
RE: Inhouden met koude motor 166.
Geplaatst: vr jan 14, 2005 12:50
door Jeroen156
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn 156 2.0 TS. Hij houdt de eerste kilometer met koude motor ook behoorlijk in. En als ik dan toch gas bij geef valt ie heel af en toe volledig dood, pruttelt dan een paar seconden en begint dan weer te lopen. Ik zal eens afwachten wat bij jouw nou de uitkomst is, voordat ik zelf ga zoeken.
Zelf dacht ik aan een (vocht)probleem in de ontsteking. Dit omdat ik afgelopen zomer ook al eens wat water uit de bougiekamers heb moeten halen. Dit kwam door een wat rijkelijk afgestelde onderwassing bij de wasstraat.
Maar een probleem met de inspuiting is natuurlijk ook heel goed mogelijk. Aangezien het bij mij ook ophoudt als de motor warm is.